2008-12-14, 20:26
Medlem
Verkar vara en av grundstenarna i det sydamerikanska köket. Och det är ganska förståeligt. ris och bönor är både extremt billigt, men samtidigt inte helt onyttigt och troligtvis gott.

Någon som har några bra recept?
Citera
2008-12-14, 20:32
Medlem
Snurrens avatar
Vi fick tag på en burk med chilibeans för ett tag sedan, det var jättegott, men jag kan inte bjuda på något recept. Tror det var på Lidl som vi köpte dom, men jag vet inte säkert.
Citera
2008-12-15, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Vi fick tag på en burk med chilibeans för ett tag sedan, det var jättegott, men jag kan inte bjuda på något recept. Tror det var på Lidl som vi köpte dom, men jag vet inte säkert.
Coop har egna chilibönor (dvs kidneybönor i chilisås), är det dem du menar? Rätt smidigt när man ska göra chiligryta.
Senast redigerad av Pickman 2008-12-15 kl. 05:34.
Citera
2008-12-15, 08:34
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi i flempan
Verkar vara en av grundstenarna i det sydamerikanska köket. Och det är ganska förståeligt. ris och bönor är både extremt billigt, men samtidigt inte helt onyttigt och troligtvis gott.

Någon som har några bra recept?

Om du tar dig uppåt en bit så äter man på Jamaica något som jag gissar har vissa likheter, enkelt kallat Rice and Peas och var lite av Bob Marleys favoritmat, den enkla man som han var.

Fräs lite finhackad lök eller charlottenlök i en neutral olja tillsammans med lite finhackad vitlök. Tillsätt riset när löken mjuknat och låt den fräsa med en kort stund. Slå på en kopp buljong (höns kör jag med men grönsaksbuljong fungerar också bra). Häll därefter i kokosmjölk motsvarande samma mängd vätska som du normalt kokar riset med och låt koka upp.

När det är ca 5 min kvar tillsätt antingen blötlagda eller konserverade kidneybönor och ett par nypor färsk timjan och rör ihop, lägg på locket igen och låt koka färdigt.

Servera med stekta dumplings och lite grönsaker!
Citera
2008-12-15, 17:40
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickman
Coop har egna chilibönor (dvs kidneybönor i chilisås), är det dem du menar? Rätt smidigt när man ska göra chiligryta.

Ja det kanske det var, vi handlar på Konsum också, dom var goda. När man äter tacos så kan dom mer än väl ersätta köttfärsen. Man kan säkert göra goda wraps med dom också, lite ost, sallad och tomater så har man en god lunch.
Citera
2008-12-15, 18:48
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickman
De där är verkligen goda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in