Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-14, 17:10
Medlem
Ronilles avatar
Hej,

Jag har precis köpt en Macbook (mac os/x) och undrar hur det här med brandväggar fungerar. Vad finns i datorn alternativt köpa/ladda ner som fungerar bra?!
Citera
2008-12-14, 17:13
Medlem
Finns en brandvägg i OSX,

Dock skulle jag rekommendera Little Snitch.

Det är nog allt du behöver.
Citera
2008-12-14, 17:21
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrClouseau
Finns en brandvägg i OSX,

Dock skulle jag rekommendera Little Snitch.

Det är nog allt du behöver.

Ok, tack. Jag är tämligen novis vad gällande detta så jag måste givetvis fråga, vart får man tag på din rekommendation?
Citera
2008-12-14, 17:22
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Ok, tack. Jag är tämligen novis vad gällande detta så jag måste givetvis fråga, vart får man tag på din rekommendation?

Google?

http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=little+snitch&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Citera
2008-12-14, 17:24
Medlem
Ronilles avatar
Jajajajajaj givetvis....
Citera
2008-12-15, 20:14
Medlem
Nickols323s avatar
Little Snitch är helt underbar när man ställt in den som man vill ha den.
http://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html
Citera
2008-12-16, 00:04
Medlem
smurfehs avatar
System preferences > Security > Firewall där har du om du vill tittare närmare.
Citera
2010-06-16, 21:20
Medlem
lånar tråden:

brandväggen frågar helatiden efter att tilllåta itunes att ta emot inkommande anslutningar, det här trots att jag lagt till det i brandväggens undantag. what to do?
Citera
2010-06-16, 21:34
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
lånar tråden:

brandväggen frågar helatiden efter att tilllåta itunes att ta emot inkommande anslutningar, det här trots att jag lagt till det i brandväggens undantag. what to do?
Prova att ta bort iTunes från listan och lägg till det igen.
Citera
2010-06-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att ta bort iTunes från listan och lägg till det igen.
gjorde det. fortfarande samma problem dock. uppdaterade itunes, samma problem som fortsätter.
Citera
2010-06-17, 13:01
Medlem
tzjs avatar
Ok. Det du kan göra är att stänga av brandväggen. Jag har en brandvägg i min router som jag tycker räcker. Sedan klickar jag inte på alla länkar jag ser heller.

Så om du har en inbyggd brandvägg i din router/modem, så tycker jag personligen att du kan stänga av brandväggen i din mac.
Citera
2010-06-18, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ok. Det du kan göra är att stänga av brandväggen. Jag har en brandvägg i min router som jag tycker räcker. Sedan klickar jag inte på alla länkar jag ser heller.

Så om du har en inbyggd brandvägg i din router/modem, så tycker jag personligen att du kan stänga av brandväggen i din mac.
har tidigare kört utan brandvägg, främst av just den anledningen; jag surfar främst genom routern + att brandväggshelvetet fortsatt fråga om program och jag känt mig tveksam till att den släpper igenom annat jag sagt åt den släppa igenom.

det är ju inte ett gigantiskt problem, men då jag befinner mig utanför hemmets trygga vägger med router vill jag gärna använda brandväggen och veta att den funkar som den ska...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in