Citat:
Ursprungligen postat av
RubyTuesday
God man har jag koll på men vad ska egentligen till för att en 50-årig flerbarnsmamma skall hamna under förvaltarskap? Det är väl inte särskilt vanligt, knappast ens för folk som åker i fängelse antar jag? Och om man är två föräldrar så är det väl rimligare att vårdnaden om barnen övergår till den andre om skäl finns. Men att helt tappa sin rättshandlingsförnåga, det är väl ändå något alldeles extra?
Du har rätt, det är inte vanligt eller "lätt" att hamna under förvaltarskap. Efter ett par års följande av diverse kungörelser är det dock min uppfattning att antalet personer som sätts under förvaltarskap blivit fler och det sker i alla åldrar, inte bara äldre personer som man kan anta ha drabbats av demens. En formulering som far genom huvudet är att personen ej är tillräknelig och det kan man vara genom sjukdom (främst psykisk sådan men även fysisk), missbruk etc.
Formell förklaring enligt AI:
"Förvaltarskap regleras i föräldrabalken (FB), kapitel 11. Det innebär att en person, på grund av sjukdom, psykisk störning eller liknande, kan få en förvaltare utsedd för att hantera hens angelägenheter om hen inte själv kan det. Förvaltarskapet innebär att huvudmannen förlorar sin rättshandlingsförmåga och kan inte ingå avtal eller bestämma över sin ekonomi inom det område som förvaltaren företräder.
Huvudpunkter om förvaltarskap:
Syfte:
Att hjälpa personer som på grund av nedsatt beslutsförmåga behöver stöd för att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
När det kan bli aktuellt:
Vid sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande.
Vem beslutar:
Tingsrätten."
Hittade även detta som styrker din uppfattning om att det är en ovanlig åtgärd:
"Förvaltarskap är en viktig åtgärd för att skydda personer som inte själva kan ta hand om sina angelägenheter. Det är dock en åtgärd som ska användas restriktivt och endast när det är absolut nödvändigt."