Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Kan man verkligen hålla kvar i manteln?
Att hindra att den laddar om ordentligt är inte så svårt som sagt, men är det inte ganska stora krafter så man riskerar att skada sig när manteln rycker till?
Det känns som om man riskerar tummar och fingrar om man placerar dem bara lite fel, vilket är lätt att göra i stridens hetta.
Sen har din motståndare en pistol han måste göra mantelrörelse på, men du har bara en och en halv hand, så det jämnar ju ut sig känns det som.
Och med jämnar ut sig menar jag att din motståndare byter ett övertag mot ett annat.
Nja, att hålla manteln totalt fixerad är förstås svårt (och förmodligen omöjligt för oss normala människor).
Men att hindra den från att ladda om går alldeles utmärkt.
Att hindra manteln från att röra sig mer än ca. 1-2 cm bakåt är absolut ingen omöjlighet, och det är fullt tillräckligt.
Skadar sig gör man inte .
Åtminstone inte på en vanlig 9x19 (SÅ kraftigt är det inte. Pröva gärna själva om ni har möjlighet - jag kan garantera er att ni inte kommer få några bestående men, även om jag naturligtvis inte tänker ta ansvar för era handlingar).
Om ens antagonist däremot är utrustad med någon grövre elefantjägarpicka så är väl riskn kanske lite större att det kan göra desto mer ont.
Men det har jag som sagt ingen aning om, vi övade med Glock 17.
Sen fingrarna ja.
Det var nervöst som fan, och man kollade både en och två gånger extra så att man inte råkade ha ett finger framför mynningen.
Men visst; risken finns.
Men så vet du ju också vad man säger - liv går före lem.
Hela rörelsen (eller vad det nu kan kallas, jag är inte särskilt bevandrad inom kampsport) som sådan går ju ut på att man ska avväpna sin motståndare.
Så har han kvar vapnet efter att man är klar så har man ju misslyckats.
Tanken är ju att man själv ska vara den som håller i pistolen när spektaklet är över, varför man även lär ut att alltid mantla efteråt (för att säkerställa att man själv har ett brukbart vapen att försvara sig med).
Men som sagt; i en skarp situation är det väl tveksamt om man hade lyckats.
Det är nog en typisk sådan grej som man måste öva in tills det sitter i ryggmärgen.
Edit:
Här är ett videoklipp, om än ej det mest välgjorda någonsin, som visar en variant av rörelsen ganska väl.
Notera vart mynningen pekar precis innan han tar pistolen ifrån anfallaren.
Ifall anfallaren har fingret innanför varbygeln vid det tillfället, och inget skott gått av hitintills, så finns där två möjliga utgångar:
1) Han eller hon bryter fingret.
2) Han eller hon skjuter sig själv.
http://www.youtube.com/watch?v=TnHjE_8RgGI
Finns naturligtvis andra varianter också, beroende på vilket håll hotet kommer ifrån osv.
Även till detta finns där olika videoklipp att hitta på youtube.
Edit2: Här har du en video till:
http://www.youtube.com/watch?v=s63OXBz14U8