Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-02, 22:30
Medlem
Vet inte hur mycket kraft som krävs för att trycka tillbaka och ladda vapnet igen utav gasen, dock med tanke på den första gasen som åker in och försöker trycka tillbaka hålls emot utav din tumme, eller valfritt finger hindrar, så kommer resterande gas att åka ut där det finns ett annat hål. Även om ditt finger flyttas från vapnet (eller du inte orkar hålla emot), så kan det ha räckt för att resterande gas inte orkar utföra en mantling
Citera
2009-01-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Fungerar det i verkligheten?

Har för mig att nån på flashback har sagt att man kunde göra det men dom tidigare beretta 92 och att dom ibland (efter mycket, mycket användning exploderade) och att navy seals ska ha myntat ett utryck som gick så här ''u aint a seal until u taste italian steel'' eller nått fast det där ska man väll ta med en nypa salt.

Men blir man överfallen av nån med pistol ska man väll rikta bort vapnet, ta tag i mantel sen vrida om det så att deras finger (som sitter vid avtryckaren) går av.
Citera
2009-01-02, 22:42
Medlem
Jpms avatar
Kan tänka mig att man får vara mycket stark, för att hålla emot mantell rörelsen i en pistol, med
försvarets 9 mm parabellum, som också används i k-pist m45b.
Senast redigerad av Jpm 2009-01-02 kl. 22:45.
Citera
2009-01-02, 22:46
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Men blir man överfallen av nån med pistol ska man väll rikta bort vapnet, ta tag i mantel sen vrida om det så att deras finger (som sitter vid avtryckaren) går av.
Jag tror jag föredrar det alternativet måste jag erkänna.

Citat:
Ursprungligen postat av Jpm
Kan tänka mig att man får vara mycket stark, för att hålla emot mantell rörelsen i en pistol, med
försvarets 9 mm parabellum, som också används i k-pist m45b.
Jo, det måste vara lite mera jobbigt, eftersom det där finns "extra" tryck för vapnet rekylrörelse att använda sig av....
Citera
2009-01-03, 02:25
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Fungerar det i verkligheten?

Jet Li gör det i dödligt vapen 3 också, men det känns spontant som lite väl otroligt i en riktig situation.

Jag vet med säkerhet att det går på Beretta 92, eftersom spärren kan manövreras oberoende av mantelns läge. Det krävs lite fingerfärdighet, men det är faktiskt inte alltför svårt. Finns säkert fler pistoler det går att göra på. På många andra pistoler måste manteln vara i ett visst läge för att man ska kunna manövrera spärren, och då blir det genast svårare.

Citat:
Kan man ens dra av manteln på ett osäkrat vapen med spänd hane?

Det finns säkert varianter där det inte går, men i allmänhet kvittar det om hanen är spänd eller ej. Samma sak med säkringen, och det finns även pistoler som kan tas isär enbart om de är osäkrade. På en del (t.ex. SIG 200-serien) måste hanen spännas, eller rättare sagt så spänns den när man tar isär pistolen eftersom manteln måste vara tillbakadragen för att spärren ska kunna vridas.
Senast redigerad av Ljungbackaerik 2009-01-03 kl. 02:32.
Citera
2009-01-03, 03:38
Medlem
503s avatar
Citat:
Kan man verkligen hålla kvar i manteln?

Att hindra att den laddar om ordentligt är inte så svårt som sagt, men är det inte ganska stora krafter så man riskerar att skada sig när manteln rycker till?

Det känns som om man riskerar tummar och fingrar om man placerar dem bara lite fel, vilket är lätt att göra i stridens hetta.

Sen har din motståndare en pistol han måste göra mantelrörelse på, men du har bara en och en halv hand, så det jämnar ju ut sig känns det som.

Och med jämnar ut sig menar jag att din motståndare byter ett övertag mot ett annat.

Nja, att hålla manteln totalt fixerad är förstås svårt (och förmodligen omöjligt för oss normala människor).
Men att hindra den från att ladda om går alldeles utmärkt.
Att hindra manteln från att röra sig mer än ca. 1-2 cm bakåt är absolut ingen omöjlighet, och det är fullt tillräckligt.
Skadar sig gör man inte .
Åtminstone inte på en vanlig 9x19 (SÅ kraftigt är det inte. Pröva gärna själva om ni har möjlighet - jag kan garantera er att ni inte kommer få några bestående men, även om jag naturligtvis inte tänker ta ansvar för era handlingar).
Om ens antagonist däremot är utrustad med någon grövre elefantjägarpicka så är väl riskn kanske lite större att det kan göra desto mer ont.
Men det har jag som sagt ingen aning om, vi övade med Glock 17.

Sen fingrarna ja.
Det var nervöst som fan, och man kollade både en och två gånger extra så att man inte råkade ha ett finger framför mynningen.
Men visst; risken finns.
Men så vet du ju också vad man säger - liv går före lem.

Hela rörelsen (eller vad det nu kan kallas, jag är inte särskilt bevandrad inom kampsport) som sådan går ju ut på att man ska avväpna sin motståndare.
Så har han kvar vapnet efter att man är klar så har man ju misslyckats.
Tanken är ju att man själv ska vara den som håller i pistolen när spektaklet är över, varför man även lär ut att alltid mantla efteråt (för att säkerställa att man själv har ett brukbart vapen att försvara sig med).

Men som sagt; i en skarp situation är det väl tveksamt om man hade lyckats.
Det är nog en typisk sådan grej som man måste öva in tills det sitter i ryggmärgen.

Edit:

Här är ett videoklipp, om än ej det mest välgjorda någonsin, som visar en variant av rörelsen ganska väl.
Notera vart mynningen pekar precis innan han tar pistolen ifrån anfallaren.
Ifall anfallaren har fingret innanför varbygeln vid det tillfället, och inget skott gått av hitintills, så finns där två möjliga utgångar:
1) Han eller hon bryter fingret.
2) Han eller hon skjuter sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=TnHjE_8RgGI

Finns naturligtvis andra varianter också, beroende på vilket håll hotet kommer ifrån osv.
Även till detta finns där olika videoklipp att hitta på youtube.

Edit2: Här har du en video till:
http://www.youtube.com/watch?v=s63OXBz14U8
Senast redigerad av 503 2009-01-03 kl. 04:00.
Citera
2009-01-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503

Edit:

Här är ett videoklipp, om än ej det mest välgjorda någonsin, som visar en variant av rörelsen ganska väl.
Notera vart mynningen pekar precis innan han tar pistolen ifrån anfallaren.
Ifall anfallaren har fingret innanför varbygeln vid det tillfället, och inget skott gått av hitintills, så finns där två möjliga utgångar:
1) Han eller hon bryter fingret.
2) Han eller hon skjuter sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=TnHjE_8RgGI

Finns naturligtvis andra varianter också, beroende på vilket håll hotet kommer ifrån osv.
Även till detta finns där olika videoklipp att hitta på youtube.

Edit2: Här har du en video till:
http://www.youtube.com/watch?v=s63OXBz14U8

Man går väl aldrig så nära med ett vapen att någon kan sno det!?

Det är ju det ett vapen är till för. Att kunna skada på distans och då håller man avstånd och släpper inte någon pyamasbrottare så nära inpå!

Det finns ingen kampsportare som har en chans mot en hagelbössa på 10 m!
Citera
2009-01-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

Det är ju det ett vapen är till för. Att kunna skada på distans och då håller man avstånd och släpper inte någon pyamasbrottare så nära inpå!

Närkamp. Det kan alltså endast tillämpas om motståndaren står nära. Är motståndaren nervös, tvekar, så har man helt klart chans att ta sig inom tillräckligt avstånd för att avväpna honom. Försök till att lugna ner honom, närma sig sakta sedan snabbt avväpna honom.

Klart att det finns gangsters som drar upp sin pistol i någon häftig pose och trycker den mot ditt ansikte. Det är då du kan tillämpa närkamp.
Citera
2009-01-03, 18:49
Medlem
scoremaxs avatar
*Jecke*
Citat:
Jag tror jag föredrar det alternativet måste jag erkänna.

Jämfört med vad menar du?
Man tar alltså tag i manteln (och hindrar därigenom omladdning), och vrider ned/bort vapnet.

Det är inte 2 olika tekniker alltså, utan båda händelserna sker i samma teknik.
Citera
2009-01-04, 02:17
Medlem
Santa Clauss avatar
Smyger in en pistolfråga här då jag själv bara har koll på gevär...

På ett vanligt jaktgevär (bolt action) så vrids ju slutstycket ner till maximal låsning när man avfyrar det. (alltså när slagstiftet drivs framåt så vrids även slutstycket). Har man studerat slutstycket lite närmare så är funktionen rätt logisk.

Men jag antar att det är någon liknande funktion hos pistoler? (förutom glocken i början av tråden då...)
Citera
2009-01-04, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

Absolut, men ska man råna nån så gör man så där. Dom som rånar folk är nog inga experter heller så det funkar nog bra, även fast man nog ska ge dom pengarna först http://www.youtube.com/watch?v=07jnqD8wvyE&feature=related som den här killen gör.
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
*Jecke*

Jämfört med vad menar du?
Man tar alltså tag i manteln (och hindrar därigenom omladdning), och vrider ned/bort vapnet.

Det är inte 2 olika tekniker alltså, utan båda händelserna sker i samma teknik.
Ja man måste väll fortfarande vrida bort vapnet även fast man håller i manteln. Man kan väll fortfarande avlossa ett skott även fast man håller i manteln?
Senast redigerad av Fistor 2009-01-04 kl. 02:30.
Citera
2009-01-04, 03:07
Medlem
ibumetins avatar
håller du frör manteln o ett skott går av är det inte det att manteln fastnar med din styrka utan att tomma hylsan aldrig schyts ut. fastnar ju i manmtel så inget nytt skott lägger sig i loppet. därefter vrider du manteln mot motståndaren och sedan tar med andra handen pistolen från personen. efter detta håller du pistolen upp och ner o gör mantel röreslen sj så hulsan rammlar o du får ett nytt skott i lopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in