Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-14, 02:00
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hejsan

Jag funderar på vad som är bäst, dvs mest optimalt för min bärbara dator med en Intel core duo T2500 på 2000 Mhz.

Ska man ha 32 bitars eller 64 bitars os till den egentligen och vad blir skillnaden om jag byter till 64 bitars os?

Just nu har jag Win XP Pro Sp3 32 bitars os med 1 GB minne på min bärbara dator, en LG T1 express dual.

Är det bra eller hade det varit bättre att jag hade bytt upp mig till en 64 bitars version istället?

Jag har för övrigt också provat att sätta in mer mer minne i datorn så jag får 1,5 GB men det verkar inte fungera av någon konstig anledning.

Datorn dyker och säger något om irq på den blå skärmen och sedan startar den om och återställs.

Jag ska försöka förklara lite bättre och börja med att säga att det finns två minnesplatser i den, en med något litet konstigt minne på 500 Mb och en plats ett vanligt ddr2 pc 5300 minne och där är nu ett minne med 500 Mb

När jag provade att byta till ett minne på 1 GB gick den en stund och sedan började den dyka, dvs få blå skärm där det bla stod något om irq, vilket jag tycker verkar lite konstigt för minnet har väl ingen irqplats som jag förstår det

Vad tror ni att det kan vara för fel när det inte går att sätta in ett större minne på den?
Citera
2008-12-14, 05:05
Medlem
carbsons avatar
kan svara på lite av dina frågor.

64-bitars är såklart mycket snabbare än 32-bitars, men du har ju bara 1 gig ram o då kvittar det nästan känns det som.
sen finns det en del kompatibilitetsproblem (stava?) med 64-bitars versioner, då en del program inte funkar med det.

sen ska du aldrig sätta in olika minnen. inte konstigt att du får blå skärm.

alltid lika minnen. 1+1, 0,5 +0,5, 2+2 osv..inte 1+0,5. det kan vara därför du får problem med det andra med.
köp helt nya minnen.

din dator klarar max 4 gig ram
Citat:
Ram

Installerad storlek: 1 GB / 4 GB (max)
Teknik: DDR2 SDRAM - 667 MHz
Anpassning till minnesspecifikationer: PC2-5300
Konfigurationsegenskaper: 2 x 512 MB

http://www.ciao.se/LG_T1_72SSV_Express_Dual__438720

så köp 2 lika dana 2gigare eller 2 likadan 1 gigare. då ska det nog gå mycket bättre.

jag tycker inte du behöver byta upp dig till 64-bitars. du kommer inte märka skillnaden och jag tror du kommer få mer problem.
Citera
2008-12-14, 05:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson

64-bitars är såklart mycket snabbare än 32-bitars, men du har ju bara 1 gig ram o då kvittar det nästan känns det som.
sen finns det en del kompatibilitetsproblem (stava?) med 64-bitars versioner, då en del program inte funkar med det.

alltid lika minnen. 1+1, 0,5 +0,5, 2+2 osv..inte 1+0,5. det kan vara därför du får problem med det andra med.
köp helt nya minnen.

så köp 2 lika dana 2gigare eller 2 likadan 1 gigare. då ska det nog gå mycket bättre.

jag tycker inte du behöver byta upp dig till 64-bitars. du kommer inte märka skillnaden och jag tror du kommer få mer problem.

Ok tack så mycket för svaren

Skulle även tillägga att nu när jag testade med att sätta in det andra minnet igen så stod det Driver IRQL not less or equal, på den blå skärmen

Betyder det att datorn säger att minnena är olika?
Senast redigerad av Gabriel Knight 2008-12-14 kl. 05:46.
Citera
2008-12-14, 13:54
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson

köp helt nya minnen.

Till TS: Apropå 32 kontra 64 bitar; det som avgör prestandamässigt är om applikationerna kan nyttja 64-bitar fullt ut, t ex senaste Photoshop. För de allra flesta applikationerna märks ingen större skillnad i prestanda eftersom de fortfarande kör i 32-bitars läge. Byt inte till 64-bitar för bytandets skull, 32-bitars OS fungerar alldeles utmärkt för din del.

I övrigt: Apropå olika minnestorlekar; det går utmärkt att använda olika minnesstrolekar om man bara ser till att datorn ställer in sig efter det långsammare minnet. Moderkortet försöker antagligen göra denna inställning automatiskt men sätt det långsammare minnet i den första minnesplatsen och se vilken inställning det blir.
Senast redigerad av macka-pär 2008-12-14 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in