2019-09-04, 05:42
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
All billig lager smakar röva och skall drickas iskall. Ju mindre man kan förnimma av äcklet, desto bättre.
Jag drickar oftast öl rumstempererad, oavsett vad det är. Tycker inte det smakar mycket av ljus lager så helt onödigt att kyla, om det inte är riktigt varmt i luften och man vill bli nedkyld. Men jag är väl rätt härdad efter f.d. tobaksbruk och så vidare.
Jag tycker dock många öl är väldigt goda. Däremot kyler jag gärna läsk.

Blev bjuden på Sofiero 7.5 ett par gånger, det smakar inte så mycket men med en liten underlig smak. Någon dålig typ av fruktsmak eller något i bakgrunden. I denna kategori är Stockholms festival betydligt friskare i smaken om jag kommer ihåg. Pripps likaså. Vanlig lager skall snarare vara 5% enligt mig, annars börjar det smaka underligt i många fall.
Citera
2019-09-07, 04:35
Medlem
Sofiero är helt ok. Lite len och lite fyllig och inget annat. Ja jag dricker den gärna och andra liknande öl. Men jag föredrar att dricka hembrygda öl då man kan smaksätta mer av tex. Humle. Att brygga själv är ungefär som att göra sitt eget bröd fast ännu bättre enligt mitt tycke och smak. Det skiljer mycket lite mellan olika kommersiella lageröl och i en blindtest så blir det lite svårt. Men skål till er alla!
Citera
2019-09-11, 21:36
Medlem
Riktigt kass öl måste jag säga
Citera
2020-08-29, 12:11
Medlem
PingPongZongs avatar
Är ju en kamp mellan ölsorterna Sofiero och KUNG !! Jag gillar naturligtvis Sofiero. Det gör ju alla människor. Det är mänskligt. Men blir ju tjafs om vilken öl som är Sveriges och kanske världens bästa öl. Är så jävla lätt att det bli KUNG istället för Sofiero. Folk har ena jävla problem med att välja. Vissa lever i någon slags förnekelse och låtsas att dom inte gillar Sofiero. Var ju likadant med Pripps Blå. Fanns märkvärdiga människor som skulle dricka "finare" öl. Fanns ju förfan knappt någon annan öl förr. Om man inte åkte till Danmark. Som man gjorde ibland. Då hade man med sig Pripps Blå. Och då fick man slåss mot danskar. För dom blev provocerade. Jag ska fan dricka Pripps Blå i Danmark.
Citera
2020-08-29, 14:11
Medlem
PingPongZongs avatar
Nu ska ni ju inte tro att jag tycker att Sofiero, KUNG eller Pripps Blå är världens bästa öl. Jag skiter i vilket som är världens bästa öl. Jag tycker dom är goda. Men bäst... Äh. Jag är bäst.

Men Sofiero är ju speciellt. Varje Lördag under sommaren, inte den här Lördagen dock. Dom tröttnade på att det blev bråk varje gång. Vilket jag ordnade utan att dom fattade det.

Dessa jävlar. Speciellt dom som var med varje gång. Drack Sofiero. Ena 5.2% och den andra 7.5%. Jag drack väl ett par 5.2%. Vissa burkar fyllde jag med vatten för att lura dom. HAHA... Jag höll på somfan med att Sofiero öl var bäst. Sen... Tog jag fram KUNG !! Haha... Ja jävlar. Sitta och gapa om idioter som dricker annan öl än Sofiero. Sen tar man fram en KUNG !! Det är sådant jag gillar. Kan få folk och bråka om allt.
Citera
2021-07-14, 20:16
Medlem
Jag tycker Sofiero är överlägset bäst eftersom den smakar som fatöl på krogen, fast på burk hemma.
Citera
2023-10-21, 16:42
Medlem
R.Rs avatar
Köpte en Sofiero 7,5% idag då jag faktiskt aldrig prövat märket tidigare. Måste säga att detta nog kan vara den mest smaklösa öl jag någonsin druckit. Finner inga toner i smaken och känner inget "bett" heller trots den höga alkoholhalten. Lättdrucken ja men ingen höjdare för mig som gillar smakrika och komplexa öl.
Citera
2023-10-21, 18:22
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Jag tycker Sofiero är överlägset bäst eftersom den smakar som fatöl på krogen, fast på burk hemma.

Drack enbart Sofiero tidigare. Tills jag insåg att det dom sålde ute på serveringar var ju vanlig falcon 5.2. Haha jag som trodde dom hade något dyrt och lyxit. Så nu har jag gått över helt och hållet till Falcon istället. Är någon krona dyrare men fan så mycket godare.
Citera
2023-10-21, 20:02
Medlem
sofiero är inte fan ingen god pilsner
Citera
2023-10-22, 17:31
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Sofiero är en dussinöl , den är varken så mycket sämre eller så mycket bättre än annan dussinlager/pilsner i den prisklassen.

Sofiero är en sån där öl som man köper när man har en hunka i plånboken , du får 9 kortburkar eller 7 långhylsor för för 100 kronor. Det är en öl man köper när man har ont om pengar men vill dricka nått annat än ey,bro eller fem komma tvåan.
Citera
2024-06-30, 10:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Min kompis krockade med Steffo Thörnqvist en gång när Steffo skulle ut ur Systembolaget och ur Steffos tappade väska så rullade det två burkar Sofiero....alkisölen.

Sanningen bakom den omhuldade silvermedaljen är inte att Sofiero i och med den var världens näst bästa öl det året utan att den fick en silvermedalj i en av 56 klasser i en öltövling som bryggerier betalar för att deltaga i vilket de flesta bryggerier naturligtvis inte gör.

Tramset om att Sofiero utsågs till världens näst bästa öl är som att vi efter OS i sommar när Daniel Stål kommer hem med en silvermedalj skulle påstå att han är världens näst bästa idrottsman, ja ni förstår.

Sofiero är medelmåttig och väsentligt mindre god än ett antal tyska jämförbara öl. Att Sofiero säljer bra beror på priset och inget annat, skulle den kosta en krona mer per burk så skulle den inte vara med på topp tio listan längre, så är det med det.
Citera
2025-11-20, 12:16
Medlem
Emelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Köpte en Sofiero 7,5% idag då jag faktiskt aldrig prövat märket tidigare. Måste säga att detta nog kan vara den mest smaklösa öl jag någonsin druckit. Finner inga toner i smaken och känner inget "bett" heller trots den höga alkoholhalten. Lättdrucken ja men ingen höjdare för mig som gillar smakrika och komplexa öl.

Om du inte tycker det är bett i en sofiero guld är du bra jävla ingången på bocköl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in