2008-12-12, 16:25
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
är nybliven ubuntu-användare och har väl lite blandade känslor inför det just nu, men en sak som är riktigt irriterande är att när jag ska starta datorn så kommer detta upp på en helt svart skräm;

Boot from (hd0,5) ext3 a3cccdf0-e22e-488e-bf3e-8942aba932ea
Starting up.....

och sen händer inget mer utan jag tvingas stänga av datorn och starta upp igen, detta kan behöva upprepas upp till 5 ggr men funkar allt som oftast tillslut.

...sen tror jag minsann att mina grafikdrivrutiner inte riktigt fungerar helt 100 men det är en annan grej....

några tips?
Citera
2008-12-12, 16:47
Medlem
har du satt partition 5 på hd0 som primär?
Citera
2008-12-12, 16:52
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatsu
har du satt partition 5 på hd0 som primär?

mycket möjligt, var inte helt säker på vad jag gjorde när jag fixade med partitionerna...
Citera
2008-12-18, 11:34
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
jag antar att min dumhet har diskvalicerat mig för vidare hjälp?
Citera
2008-12-18, 13:29
Medlem
Holygr4les avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
jag antar att min dumhet har diskvalicerat mig för vidare hjälp?

I ubuntuinstallationen kan man välja guida partionering.

Starta Ubuntu så du får fram skrivbordet. Gå till System → Administration → Partition editor. Har du flera hårddiskar, eller om du har ett USBminne isatt, så välj rätt disk i rullgardinsmenyn uppe till höger. Man ser partitioneran på den aktuella disken, högerklicka på partitionen och väl Ändra storlek. Om inte det går så så högerklicka och välj Avmontera först.

Ändra storleken på partitionen, klicka på Verkställ. Inga ändringar genomförs innan man klickat på verkställ. Detta går för det mesta bra, men det finns alltid viss risk att saker försvinenr så gör säkerhetskopior på allt viktigt innan.

Sen så bara skapar man sina nya partitioner i det tomma område som man fick. På en hårddisk kan man som mest ha fyra partitioner, vilket skulle kunna vara xp, swap, root och /home. Vill man ha flera så kapar man en utökad partition, denna kan i sin tur innehålla fyra partitioner.
Citera
2008-12-18, 14:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
är nybliven ubuntu-användare och har väl lite blandade känslor inför det just nu, men en sak som är riktigt irriterande är att när jag ska starta datorn så kommer detta upp på en helt svart skräm;

Boot from (hd0,5) ext3 a3cccdf0-e22e-488e-bf3e-8942aba932ea
Starting up.....

och sen händer inget mer utan jag tvingas stänga av datorn och starta upp igen, detta kan behöva upprepas upp till 5 ggr men funkar allt som oftast tillslut.

...sen tror jag minsann att mina grafikdrivrutiner inte riktigt fungerar helt 100 men det är en annan grej....

några tips?

fel i grub, skit bakom spakarna.
Du kan antingen redigera /boot/grub.conf och ändra 0,5 till 0,0 eller vad som nu är lämpligt, eller så kan du göra en ominstallation.
Det går även att tabba sig igenom grub för att ändra värdet på stubben, dock sparas inga ändringar där vad jag vet.

har du ati-grafik så kommer du inte få dem att funka ändå, allt är i sin ordning. atis drivrutiner är fruktansvärda.
Citera
2008-12-18, 17:00
Medlem
Jag har haft liknande problem. Fast då har det löst sig genom att trycka in startknappen lite snabbt.
Citera
2008-12-18, 17:21
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
fel i grub, skit bakom spakarna.
Du kan antingen redigera /boot/grub.conf och ändra 0,5 till 0,0 eller vad som nu är lämpligt, eller så kan du göra en ominstallation.
Det går även att tabba sig igenom grub för att ändra värdet på stubben, dock sparas inga ändringar där vad jag vet.

har du ati-grafik så kommer du inte få dem att funka ändå, allt är i sin ordning. atis drivrutiner är fruktansvärda.

När jag körde Ubuntu för dryga året sen så var det bara att installera Envy som tankade hem och installerade ATI-grafikdrivrutiner, det borde funka.
Citera
2008-12-18, 23:07
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
har nvidia drivrutiner

sökfunktionen hittar ingen grub.conf någonstans på datorn

system - adminsitration har ingen ikon vid namn partition edito
Citera
2008-12-19, 02:34
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
har nvidia drivrutiner

sökfunktionen hittar ingen grub.conf någonstans på datorn

system - adminsitration har ingen ikon vid namn partition editor

sudo gedit /boot/grub.conf

och

sudo apt-get install gparted

löser de två problemen.

gissa vart du skall skriva in kommandon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in