Tre notiser till:
Citat:
1989-07-21 22:49:35
Träffades
SJÖMAN TRÄFFADE "FÖRSVUNNEN" SVENSK
OSKARSHAMN (TT)
Den 26-årige man från Mönsterås i Småland som spårlöst försvann i Amsterdam i Holland för två veckor sedan levde och var vid god hälsa åtminstone dagen efter försvinnandet.
Polisen i Oskarshamn som efterlyst 26-åringen via Interpol har varit i kontakt med en svensk sjöman som träffade svensken ett dygn efter försvinnandet.
Sjömannen tillbringade en kväll i Amsterdam tillsammans med 26- -åringen varvid denne också berättade att han kommit ifrån sin kamrat. Kamraten hade då förgäves i ett dygn väntat på 26- -åringen på en campingplats där de slagit upp sitt tält.
Enligt vad sjömannen berättat för oskarshamnspolisen fick 26- -åringen lite pengar och tips om vart han kunde vända sig för att få hjälp. De två stämde också träff dagen därpå. Men 26- -åringen dök inte upp.
Ännu på fredagen hade inte polisen hört något ifrån mannen.
Citat:
1989-07-22 22:49:49
amsterdamhittad
26-ÅRINGEN TILL RÄTTA PÅ VÄG HEM TILL MÖNSTERÅS
AMSTERDAM/GÖTEBORG (TT)
26-åringe Jörgen Andersson från Mönsterås, som varit spårlöst försvunnen i Amsterdam sedan 8 juli, var på lördagen på väg hem till Sverige.
- Han mår efter omständigheterna väl, berättade hans kamrat Åke Axelsson för TT på lördagskvällen. De båda befann sig då ombord på färjan mellan Amsterdam och Göteborg.
De båda männen reste på semester tillsammans i Axelssons bil 6 juli. Två dagar senare kom de till en campingplats åtta kilometer utanför Amsterdam. På kvällen åkte de in till Amsterdam för att uppsöka en pub.
- Jag gick på toaletten, men Jörgen uppfattade tydligen inte det utan lämnade stället när jag dröjde, säger Axelsson.
På vägen från puben blev Jörgen Andersson rånad men inte skadad och sökte upp polisen för att få hjälp. Han återvände inte till campingplatsen där Axelsson väntade.
- Han visste inte var den låg och hittade inte den under hela tiden i Amsterdam. Nästan varje dag gick han till polisen men ingen ville hjälpa honom där.
BOTT I KÄLLARE
- Alla dessa dagar har han bott i en källare och ibland fått mat av olika personer, säger Åke Axelsson.
Enligt Axelsson har kamraten inte vänt sig till någon annan än polisen för att få hjälp. Själv uppsökte han polis, sjukhus och många andra ställen för att leta efter kamraten men utan resultat.
De hade bokat sin hemresa till 22 juli och när Åke Axelsson kom till färjeterminalen på lördagen fanns Jörgen Andersson där.
- Vi blev naturligvis båda väldigt glada. Jag har varit mycket orolig för honom.
Jörgen Andersson ringde på lördagskvällen sina anhöriga i Mönsterås från färjan. Polisen hade emellertid då inte meddelats att han var i livet. Därför betraktas han fortfarande som efterlyst av Interpol.
Citat:
1989-07-23 22:49:56
Amsterdamhittad
JÖRGEN HEMMA IGEN - VÄLBEHÅLLEN
GÖTEBORG (TT)
Jörgen Andersson från Mönsterås som varit försvunnen i Amsterdam i två veckor kom på söndagen med färjan Tor Scandinavia till Göteborg. Några kilo har han tappat under de två veckorna i Amsterdam utan mat och pengar.
- Jag åker aldrig till Amsterdam igen, säger han.
Jörgen Andersson kom ifrån kamraten Åke Axelsson i samband med ett pubbesök kvällen 8 juli. De hade åkt in till Amsterdam från den campingplats i Haarlem, utanför staden, där de bodde.
- Vi tog några whisky för mycket. När jag gick på toaletten uppfattade inte Jörgen detta utan lämnade puben för att leta efter mig, säger Åke Axelsson.
Jörgen Andersson blev rånad och kunde sedan inte hitta tillbaka till puben. Nästa dag försökte han leta reda på campingplatsen, utan resultat.
SOV I KÄLLARE
I stället hittade han en källare där han sov. Men han hade inga pengar till mat.
- Första dagen gjorde det ont i magen. Men sedan kände jag inte av hungern, berättar Jörgen Andersson.
Under de följande dagarna gick han till olika polisstationer utan att få hjälp.
- Jag tycker det är mycket märkligt att polisen inte hjälpte Jörgen, säger Åke Axelsson, som stannade i Amsterdam för att leta efter sin kamrat.
- Och ännu märkligare är det att polisen inte uppmärksammade att han var efterlyst av Interpol, säger han.
MÖTTES VID FÄRJAN
De två kamraterna hade bokat sin hemresa till lördagen 22 juni och när Åke Axelsson skulle köra ombord på båten till Sverige fick han syn på Jörgen Andersson. Det blev ett kärt återseende.
Jörgen Andersson och Åke Axelsson åker inte direkt hem till Mönsterås. De stannar ett par dagar i Göteborg.
- Vi behöver lugna ner oss efter allt, säger de.