2008-12-11, 21:58
Bannlyst
Hej. Jag läste en artikel som handlar om att SD vill förbjuda muslimsk mat på svenska skolor. Det är en ordförande i sverigedemokraterna som argumenterar för detta. Han säger bland annat:

"De får anpassa sig efter den svenska maten. Vill de inte äta det får de låta bli"

”Det handlar främst om rättvisa. De svenska barnen diskrimineras om de ser någon annan äta religionsanpassad mat, som kanske är godare än deras egen, och sedan inte får smaka."

”Vi ska inte anpassa oss för att de kommer hit. De svenska barnen kanske vill äta fläskkött. Vii ska inte avstå från fläskkött och istället mumsa kycklingkorv. Religionsanpassad mat hör inte hemma här i Sverige.”

”Religionsanpassad mat ökar risken för motsättningar mellan invandrarbarn och svenska barn.”

”Ökad arbetsbelastning för personalen i köket och för dyrt. Exakta siffror har han inte i huvudet men fläskkött är billigare än nötkött. Vad kyckling kostar vet han inte.”

Nu till frågan. Vilka argumentationsknep använder han sig av? I det första exemplet antar jag att det handlar om rävsaxen eftersom han får det att framstå så att det bara finns 2 alternativ att välja mellan. Och dessa är båda negativa. Men jag behöver hjälp med de andra. Jättetacksam för svar. Motivera gärna också.

Det handlar alltså om rävsax, ensidigt urval, personangrepp, känsloargument, cirkelargument, övertalningsdefinition, plattheter, generaliseringar, oberättigade generaliseringar, auktoritetsargument, majoritetsargument, att luras med statistik mm...

Det är ett projekt jag gör, inget skolarbete!

Mvh
Senast redigerad av Powerboy 2008-12-11 kl. 22:01.
Citera
2008-12-11, 23:03
Bannlyst
Ingen som kan hjälpa mig?
Citera
2008-12-11, 23:40
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy

"De får anpassa sig efter den svenska maten. Vill de inte äta det får de låta bli"

Not a fallacy

”Det handlar främst om rättvisa. De svenska barnen diskrimineras om de ser någon annan äta religionsanpassad mat, som kanske är godare än deras egen, och sedan inte får smaka."
Appeal to consequences.

”Religionsanpassad mat ökar risken för motsättningar mellan invandrarbarn och svenska barn.”
Appeal to consquences

”Ökad arbetsbelastning för personalen i köket och för dyrt. Exakta siffror har han inte i huvudet men fläskkött är billigare än nötkött. Vad kyckling kostar vet han inte.”
Appeal to consequences.

Detta är vad jag kom fram till, tyckte alla byggde på samma grej nästan. Vet dock inte hur rätt jag har så hoppas också någon annan svarar. Mycket möjligt att någon skulle vara något annat. Lycka till med vad du gör! Posta gärna ditt färdiga projekt här sen
Citera
2008-12-12, 08:40
Bannlyst
Jag tycker det är bra det han säger. Har blivit sånt jävla daltande med utlänningar så det är ju helt sjukt. Det är ju så dom har fler fördelar än vi själva. Det finns muslimska skolor i sverige, där det serveras muslimmat enbart, på dessa finns ett antal svenska barn som går i skolan, dom får inte svensk mat utan måste anpassa sig till muslimmaten i skolan. Vad är det här för självrasism!?

Helt sjukt ju, svenskar som måste anpassa sig till muslimer i Sverige, sanslöst.
Citera
2008-12-12, 08:50
Medlem
Kaplas avatar
Jag ser att gapmoc har sett påståendena för vad de är. När jag såg din tråd tänkte jag direkt på denna väldigt innehållsrika wiki:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Kanske något som kan vara till hjälp i framtiden, en wiki som ofta blir aktuell när man diskuterar på flashback tycker jag.
Citera
2008-12-12, 09:45
Medlem
Alla argument kan göras "fallacy" beroende på vilket perspektiv man har.
För att få en riktig bred allmänbildning om mat kan jag rekommendera "ethnology of food".
http://etnhum.etn.lu.se/eth_scand/te...90_111-133.PDF
http://cloud9food.wordpress.com/category/ethnology/

Även Mary Douglas, expert i symbolisk antropologi, har skrivit mycket om mat.
Speciellt just i det att mat används som en markör för etnicitet.
Vilket gör argument4 här ganska menlöst,
det handlar ju inte om religion, det handlar om etnicitet, Vi/Dom,
och det är universellt mänskligt, kommer inte försvinna genom politiska ansträngningar...
http://www.unu.edu/unupress/unupbook...e/80632E0l.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Douglas#Works
Mat är alltid en symbol för något annat också,
för samhälleliga strukturer och legitimiserad auktoritet.
Det går inte att komma undan,
alla måste äta mat, men alla äter olika sorters mat.
http://books.google.com/books?id=ksHMUr7sonEC&pg=PA286&lpg=PT284&ots=et11p evBm2&dq="Douglas"+"Deciphering+a+Meal."+&lr=&hl=s v#PPA280,M1
Citera
2008-12-12, 23:05
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Speciellt just i det att mat används som en markör för etnicitet.
Vilket gör argument4 här ganska menlöst,
det handlar ju inte om religion, det handlar om etnicitet, Vi/Dom,
och det är universellt mänskligt, kommer inte försvinna genom politiska ansträngningar...
Mat är alltid en symbol för något annat också,
för samhälleliga strukturer och legitimiserad auktoritet.
Det går inte att komma undan,
alla måste äta mat, men alla äter olika sorters mat.

Förlåt, nu går jag OT men jag måste bara få fråga ifall du har övergett din extremrelativistiska hållning?
Citera
2008-12-14, 20:03
Medlem
fast om det nu handlar om att *inte* äta griskött; för muslimerna, så har de ju faktiskt inte nån egen "muslimmat", (för all annan mat än griskött är väl inte muslimmat?) utan det handlar om att de finns mat i svensk kultur som de avstår, vilket inte är detsamma som att de har egen mat, om man ska va petig;P

Och att tvinga folk att äta nåt de inte vill äta, det samhället vill jag inte leva i, men å andra sidan, att hålla på och göra massa anpassningar hit och dit för religion, det samhället vill jag inte heller leva i. Jag vill inte leva i ett religionsstyrt samhälle.

SÅ... lösningen, som jag ser, är att man kan ha ett kött alternativ och ett vegetariskt alternativ i skolan; och så de dagar det e griskött så kan de ju alltid käka av det vegeterianska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in