2008-12-12, 00:34
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Räcker med nån vecka eller max två för att värma kroppen, sen splittar du.
Promenera inte på tom mage, ta en proteindrink åtminstånde innan så du inte tär på musklerna. De tar bara runt ett par timmar innan kroppen går in i katabolt läge, och om du vaknar upp på morgonen efter att du tränat kvällen innan (även om du ätit efter) så är det viktigt att regelbundet tillföra kroppen näring, framförallt i form av protein. Återhämtningen tar ca 48 timmar fö.

Tjena blir lite fundersam ang ditt påstående ?
Om jag vill bli av med fett är det så bra då att ta en protein drink eller gör inte det nånting?. Vad är katabolt läge ?
Citera
2008-12-12, 00:39
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severalsearches
Bra konditionsträning för deff torde vara intervallträning och långdistanslöpning.
Bra konditionsträning under deff är skonsam för muskelmassan, då det är den man vill bibehålla, och fettet man vill bli av med.
Så till ts; bra konditionsträning för deff är intervallträning och promenader. Långdistans löpning bränner muskler som tusan vill jag lova
Citat:
När insulinnivåerna sjunker drar kroppen mer från fettreserver än från energireserver vilket resulterar i en ökad förbränning. Saken är alltså inte att det är just konditionsträning eller träning på morgonen som är den bästa för att förbränna; det är träning på tom mage som detta gäller.
Du har rätt i att kroppen prioriterar att förbränna fett på morgonen (tom mage), men du har fel i att det spelar nån roll. Detta beror på att kroppen kompenserar detta genom att senare under dagen prioritera att förbränna kolhydrater framför fett.
Citat:
Skulle dock inte rekommendera styrketräning på tom mage, det skulle vara ett ganska rejält missförstånd.
Också ett intressant påstående...som du gärna får utveckla.
Själv föredrar jag att äta långsamma kolhydrater och protein ca 4 timmar innan, så magen lär vara relativt tom.
Det viktiga är att få i sej matmatmat omedelbart efter träning.
Citat:
Kosten är viktig men man tjänar inget på att styrketräna i syfte att bygga och köra lika mycket kondition som styrka.
Det är ungefär som att påstå att ett päron inte är nån idé att äta, om du ändå äter russin sen.
Citat:
Se till att få i dig en jämn mängd protein, kolhydrater och nyttigt fett för den bästa balansen.
En jämn mängd, vad är det enligt dej? Lika många gram kolhydrater som fett och protein eller?
Citat:
Sedan skulle jag rekommendera att du börjar med byggandet. Man måste ha muskler att deffa innnan du väl påbörjar deffen.

Nej, det måste man inte.

Är man lönnfet kan man med fördel ligga på kaloriunderskott en period för att bli av med fläsket, sen börja bygga kvalité.
Citera
2008-12-12, 00:43
Medlem
MoneyMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Om jag vill bli av med fett är det så bra då att ta en protein drink eller gör inte det nånting?. Vad är katabolt läge ?

Katabolt läge är när kroppen äter av sig själv i brist på näring, musklerna bryts ner. Om du ska gå ner i vikt tycker jag du borde prova på lite intervallträning.
Citera
2008-12-12, 00:46
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:

Du behöver ligga på kaloriunderskott sett till hela dagen, om du vill bli av med fett. En proteindrink är alltid kalorier i sej.
Kroppen går in i katabolt läge en viss tid efter att maten passerat strupen, och det är då den börjar den ta energi från mestadels kroppsfett och muskler istället för näringen den tidigare tillförts.
Efter du tränat är en tillförsel av protein bra, eftersom kroppen tar nytta av dessa för att återppbygga den muskelmassa som du brytit ner tidigare.
Kroppen tillgodogör sej inte all protein på en och samma gång, du kan inte käka 200gram (8 kycklingfileér eller vad det kan vara) och sedan låta musklerna leva på det i ett dygn. Sedan finns det långsamt protein (kasein) och snabbare protein (vassle/whey). Du kan ta lite av vardera på morgonen. Men hursomhelst, läs på mer i stickyn skulle jag rekomendera innan du frågar mer om detta.
Citera
2008-12-12, 00:56
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Du behöver ligga på kaloriunderskott sett till hela dagen, om du vill bli av med fett. En proteindrink är alltid kalorier i sej.
Kroppen går in i katabolt läge en viss tid efter att maten passerat strupen, och det är då den börjar den ta energi från mestadels kroppsfett och muskler istället för näringen den tidigare tillförts.
Efter du tränat är en tillförsel av protein bra, eftersom kroppen tar nytta av dessa för att återppbygga den muskelmassa som du brytit ner tidigare.
Kroppen tillgodogör sej inte all protein på en och samma gång, du kan inte käka 200gram (8 kycklingfileér eller vad det kan vara) och sedan låta musklerna leva på det i ett dygn. Sedan finns det långsamt protein (kasein) och snabbare protein (vassle/whey). Du kan ta lite av vardera på morgonen. Men hursomhelst, läs på mer i stickyn skulle jag rekomendera innan du frågar mer om detta.

Jo jag läser i stickyn så mycket som jag kan.
Har läst en del där nu men det är en jäkla massa kapitel hehe.
Men men man lär sig ju mer man läser och ju mer folk hjälper en så det uppskattar jag absolut credd till er alla som skrivit i denna tråd.
Citera
2008-12-12, 01:01
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMike
Katabolt läge är när kroppen äter av sig själv i brist på näring, musklerna bryts ner. Om du ska gå ner i vikt tycker jag du borde prova på lite intervallträning.

Ahaa oeky där ser man.
Men alltså ska klargöra är att jag är inte fet på det viset.
Skulle ni se mig skulle ni inte tycka att jag var så fet.
Jag har snarare bara lite underhuds fett som jag måste bli av med.
Med tanke på hur jag såg ut innan så är det ganska stor skillnad.
Citera
2008-12-12, 09:55
Medlem
Citat:
Bra konditionsträning under deff är skonsam för muskelmassan, då det är den man vill bibehålla, och fettet man vill bli av med.
Så till ts; bra konditionsträning för deff är intervallträning och promenader.
1. Långdistans löpning bränner muskler som tusan vill jag lova

2. Du har rätt i att kroppen prioriterar att förbränna fett på morgonen (tom mage), men du har fel i att det spelar nån roll. Detta beror på att kroppen kompenserar detta genom att senare under dagen prioritera att förbränna kolhydrater framför fett.

3. Också ett intressant påstående...som du gärna får utveckla.
Själv föredrar jag att äta långsamma kolhydrater och protein ca 4 timmar innan, så magen lär vara relativt tom.
Det viktiga är att få i sej matmatmat omedelbart efter träning.
Det är ungefär som att påstå att ett päron inte är nån idé att äta, om du ändå äter russin sen.

4. En jämn mängd, vad är det enligt dej? Lika många gram kolhydrater som fett och protein eller?

5. Nej, det måste man inte.

Är man lönnfet kan man med fördel ligga på kaloriunderskott en period för att bli av med fläsket, sen börja bygga kvalité.

1. När du säger att långdistans bränner muskler kan jag hålla med dig på en viss punkt; löper man för mycket och för hårt drar man över fettreserverna vilket resulterar i att kroppen går på proteinet, vilket naturligtvis tär på musklerna. Måste dock påpeka att det är ganska lång väg innan kroppen går på proteinet och de flesta människor är för smarta för att springa så hårt och långt när de inte är särskilt vältränade i det avseendet. Ärligt talat tror jaginte de skulle orka. Långdistans bränner fett i övrigt. Ligg på en maxpuls runt ~120 samt kör i över 30 min. Det går på fettet, det kan jag lova dig.
Intervallträning går på kroppens energiöverskott vilket naturligtvis också drar ner på fettreserverna i längden. Intervaller gör dig snabbare och ger dig en "explosiv uthållighet" för övrigt. Långdistans drar upp uthålligheten.

2. Du håller med mig på första punkten men säger sedan att det inte spelar någon roll då kroppen ändå prioriterar förbränning av kolhydrater senare. Om du inte skulle prioritera fettförbränningen, menar du att det skulle sköta sig självt i vilket fall som helst? Det är iaf så formuleringen får mig att tänka. Försöker inte racka ned på dig här eller något, jag kan naturligtvis ha fel men jag vill bara veta. Om insulinnivåerna i kroppen är i det närmaste obefintliga resulterar det i en ökad fettförbränning, det höll du med mig om. Detta innebär en ökad än vad som skulle vara fallet i övriga fall. Spelar dettaingen roll enligt dig?

3. För att orka med ett styrketträningspass måste kroppen ha energi. 4 timmar innan träning låter som lite väl lång tid. 1.5h torde vara att rekommendera samt fylla på med snabba kolhydrater under passet, om detär ett långt sådant.

4. Säg något mer om det här så svarar jag. Kan hålla med om att detvar något av ett misstag att skriva detta då jag inte var helt säker på min sak i det här avseendet.

5. Jo, man måste ha något att deffa, annars kallas det bantningskur. Utveckla gärna ditt påstående, jag kan ha fel men det du säger här låter bara konstigt. För övrigt var TS ifråga inte lönnfet.
Citera
2008-12-12, 11:27
Medlem
Gör så här, Ta en rask promenad innan träning 45 min, sen tränar du 45min efter ta en protein drink.

Man behöver inte träna 1½ timme för de ska "ge" resultat, träna 2 muskelgrupper per pass och kör supersett, då behöver de inte ta sån lång tid, snabbare resultat för din del mera förbränningen men ändå bygger på de du har
Citera
2008-12-12, 11:50
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evol_
Gör så här, Ta en rask promenad innan träning 45 min, sen tränar du 45min efter ta en protein drink.

Man behöver inte träna 1½ timme för de ska "ge" resultat, träna 2 muskelgrupper per pass och kör supersett, då behöver de inte ta sån lång tid, snabbare resultat för din del mera förbränningen men ändå bygger på de du har

Förstod allt du skrev förutom supersett vad är det?
Men om jag nu gör som du säger exempelvis.
Promenera 45 min sen styrketräning efter det.
Den där promenaden jag gör isåfall vart kommer kroppen ta ifrån då?
Förstår du hur jag menar om jag har ätit och så under dagen tänkte jag?
Fett eller energi eller muskler ?

Jag tänkte mer såhär att Promenera på morgonen.
Sen köra ett pass på kvällen efter mina arbets tider är 10:30 - 19:00.
Citera
2008-12-12, 12:12
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Förstod allt du skrev förutom supersett vad är det?
Men om jag nu gör som du säger exempelvis.
Promenera 45 min sen styrketräning efter det.
Den där promenaden jag gör isåfall vart kommer kroppen ta ifrån då?
Förstår du hur jag menar om jag har ätit och så under dagen tänkte jag?
Fett eller energi eller muskler ?

Jag tänkte mer såhär att Promenera på morgonen.
Sen köra ett pass på kvällen efter mina arbets tider är 10:30 - 19:00.

Att du går över till nästa övning direkt utan vila. Du kör tex ett set hantellyft åt sidan och när du är klar så kör du ett set hantellyft framåt osv

Det är riktigt jobbigt
Citera
2008-12-12, 12:15
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
1. När du säger att långdistans bränner muskler kan jag hålla med dig på en viss punkt; löper man för mycket och för hårt drar man över fettreserverna vilket resulterar i att kroppen går på proteinet, vilket naturligtvis tär på musklerna. Måste dock påpeka att det är ganska lång väg innan kroppen går på proteinet och de flesta människor är för smarta för att springa så hårt och långt när de inte är särskilt vältränade i det avseendet. Ärligt talat tror jaginte de skulle orka. Långdistans bränner fett i övrigt. Ligg på en maxpuls runt ~120 samt kör i över 30 min. Det går på fettet, det kan jag lova dig.
Intervallträning går på kroppens energiöverskott vilket naturligtvis också drar ner på fettreserverna i längden. Intervaller gör dig snabbare och ger dig en "explosiv uthållighet" för övrigt. Långdistans drar upp uthålligheten.

2. Du håller med mig på första punkten men säger sedan att det inte spelar någon roll då kroppen ändå prioriterar förbränning av kolhydrater senare. Om du inte skulle prioritera fettförbränningen, menar du att det skulle sköta sig självt i vilket fall som helst? Det är iaf så formuleringen får mig att tänka. Försöker inte racka ned på dig här eller något, jag kan naturligtvis ha fel men jag vill bara veta. Om insulinnivåerna i kroppen är i det närmaste obefintliga resulterar det i en ökad fettförbränning, det höll du med mig om. Detta innebär en ökad än vad som skulle vara fallet i övriga fall. Spelar dettaingen roll enligt dig?

3. För att orka med ett styrketträningspass måste kroppen ha energi. 4 timmar innan träning låter som lite väl lång tid. 1.5h torde vara att rekommendera samt fylla på med snabba kolhydrater under passet, om detär ett långt sådant.

4. Säg något mer om det här så svarar jag. Kan hålla med om att detvar något av ett misstag att skriva detta då jag inte var helt säker på min sak i det här avseendet.

5. Jo, man måste ha något att deffa, annars kallas det bantningskur. Utveckla gärna ditt påstående, jag kan ha fel men det du säger här låter bara konstigt. För övrigt var TS ifråga inte lönnfet.

1. Ok. Tydligare och bättre förklarat av dej. Det är såklart relativt vad man anser med långdistanslöpning, för mej är detta löpning minimiun 1h och jag har då en mycket högre puls än några 120... genomgående. Men ligger pulsen på 120 så är det snarare lätt jogging i mina ord.

2. Ja, det har gjorts studier på det, och det är ett allmänt faktum att kroppen tar igen för den ökade fettförbränningen senare, reglerar detta på ett smart sett enligt kroppen. Det är en myt att promenader på tom mage, eller inte, har någon betydelse i långa loppet.

3. Kroppen har glykogen lagrad i kroppen sedan både dagens och gårdagens mat den använder sej av, det viktigaste är som sagt att äta efter träning. Om du inte ska tävla. Men du tränar väl för att bli starkare, inte för att svinga upp vkterna så lätt som möjligt när du är på gymmet?
Däremot säger jag inte att det är fel att äta nån timme innan man tränar, men det är absolut inte nödvändigt.

4. Ok.

5. Skillnaden på att deffa och banta, är att när du deffar vill du gå ner i vikt men samtidigt försöka mebålla mesta möjliga muskelmassa.
Även om ts inte har jättemycket muskler idag, så har han (liksom alla andra) muskler. Framförallt du där han/hon börjar träna så är det viktigt att inte "banta". Banta enligt mej, då äter man mindra mat men äter i princip vad som helst.
Jag anmärkte bara på att du skrev, inte vad ts borde göra, att man måste bygga innan man kan deffa, not true. Alla kan deffa. Alla har en kropp bestående av fett/muskler, mer eller mindre. Dock brukar de som har mer muskler vara mer mån om att inte gå på löksoppedieten som droppar 10kg på 2 veckor.
Senast redigerad av Fröken_Flisa 2008-12-12 kl. 12:19.
Citera
2008-12-12, 13:59
Medlem
Limhamns avatar
Om man får lägga en röst så röstar jag helt klart på en comeback.

Är precis "comebackad" själv och har blivit positivt överraskad över hur "fort" det går att komma tillbaka. Helt klart tacksamt att kroppen har ett minne som snabbare kan ta en till den punkt man slutade på än det tog att komma dit en gång i tiden. Att man blivit lite visare längs vägen spelar nog också in

Kan bara instämma med vad som tidigare skrivits i tråden och önska lycka till! Är du motiverad för det så släng upp en träningsjournal i den avdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in