Citat:
Ursprungligen postat av Severalsearches
1. När du säger att långdistans bränner muskler kan jag hålla med dig på en viss punkt; löper man för mycket och för hårt drar man över fettreserverna vilket resulterar i att kroppen går på proteinet, vilket naturligtvis tär på musklerna. Måste dock påpeka att det är ganska lång väg innan kroppen går på proteinet och de flesta människor är för smarta för att springa så hårt och långt när de inte är särskilt vältränade i det avseendet. Ärligt talat tror jaginte de skulle orka. Långdistans bränner fett i övrigt. Ligg på en maxpuls runt ~120 samt kör i över 30 min. Det går på fettet, det kan jag lova dig.
Intervallträning går på kroppens energiöverskott vilket naturligtvis också drar ner på fettreserverna i längden. Intervaller gör dig snabbare och ger dig en "explosiv uthållighet" för övrigt. Långdistans drar upp uthålligheten.
2. Du håller med mig på första punkten men säger sedan att det inte spelar någon roll då kroppen ändå prioriterar förbränning av kolhydrater senare. Om du inte skulle prioritera fettförbränningen, menar du att det skulle sköta sig självt i vilket fall som helst? Det är iaf så formuleringen får mig att tänka. Försöker inte racka ned på dig här eller något, jag kan naturligtvis ha fel men jag vill bara veta. Om insulinnivåerna i kroppen är i det närmaste obefintliga resulterar det i en ökad fettförbränning, det höll du med mig om. Detta innebär en ökad än vad som skulle vara fallet i övriga fall. Spelar dettaingen roll enligt dig?
3. För att orka med ett styrketträningspass måste kroppen ha energi. 4 timmar innan träning låter som lite väl lång tid. 1.5h torde vara att rekommendera samt fylla på med snabba kolhydrater under passet, om detär ett långt sådant.
4. Säg något mer om det här så svarar jag. Kan hålla med om att detvar något av ett misstag att skriva detta då jag inte var helt säker på min sak i det här avseendet.
5. Jo, man måste ha något att deffa, annars kallas det bantningskur. Utveckla gärna ditt påstående, jag kan ha fel men det du säger här låter bara konstigt. För övrigt var TS ifråga inte lönnfet.
1. Ok. Tydligare och bättre förklarat av dej. Det är såklart relativt vad man anser med långdistanslöpning, för mej är detta löpning minimiun 1h och jag har då en mycket högre puls än några 120... genomgående. Men ligger pulsen på 120 så är det snarare lätt jogging i mina ord.
2. Ja, det har gjorts studier på det, och det är ett allmänt faktum att kroppen tar igen för den ökade fettförbränningen senare, reglerar detta på ett smart sett enligt kroppen. Det är en myt att promenader på tom mage, eller inte, har någon betydelse i långa loppet.
3. Kroppen har glykogen lagrad i kroppen sedan både dagens och gårdagens mat den använder sej av, det viktigaste är som sagt att äta efter träning. Om du inte ska tävla. Men du tränar väl för att bli starkare, inte för att svinga upp vkterna så lätt som möjligt när du är på gymmet?
Däremot säger jag inte att det är
fel att äta nån timme innan man tränar, men det är absolut inte nödvändigt.
4. Ok.
5. Skillnaden på att deffa och banta, är att när du deffar vill du gå ner i vikt men samtidigt försöka mebålla mesta möjliga muskelmassa.
Även om ts inte har jättemycket muskler idag, så har han (liksom alla andra) muskler. Framförallt du där han/hon börjar träna så är det viktigt att inte "banta". Banta enligt mej, då äter man mindra mat men äter i princip vad som helst.
Jag anmärkte bara på att du skrev, inte vad ts borde göra, att man måste bygga innan man kan deffa, not true. Alla kan deffa. Alla har en kropp bestående av fett/muskler, mer eller mindre. Dock brukar de som har mer muskler vara mer mån om att inte gå på löksoppedieten som droppar 10kg på 2 veckor.