2008-12-10, 19:03
Bannlyst
Ja, som rubriken lyder, hur påverkar HIV och Aidssituationen Afrikas befolkningsutveckling både på lång och kort sikt?

Det jag kommer att tänka på är att ca. 90% av de som är gravida inte får, den relativt enkla, behandling som krävs för att viruset inte ska spridas till barnet. Detta leder då till att barn föds med HIV och sedan, i sin tur, sprider sjukdomen vidare.

Tack så mycket på förhand
MVH Visionz
Citera
2008-12-10, 22:48
Bannlyst
Nu har jag fått ner detta:

Att HIV och aidssituation är katastrofal på sina håll i Afrika kan knappast ha gått någon obemärkt förbi. De drabbade, som i de flesta fallen är fattiga, har i oftast inte råd med behandling för att bromsa sjukdomen. Det är vidare bara 10% av de afrikanska kvinnorna som är HIV-positiva som får den enkla behandling som hade kunnat förhindra att viruset sprids till barnet. Inte heller information om prevention av sjukdomen är så optimal som den hade kunnat varit. Somliga som tror på Muti, en afrikansk läkemedelskonst, tror att människodelar kan bota sjukdomen.

Tidigt i epidemins historia, runt 1995, löpte välutbildade betydligt större risk att smittas av HIV. Detta antar jag beror på att deras livsstil var och de flyttade ofta runt eller bodde i stora städer, där smittorisken var större. Om de ofta gick ut på klubbar eller liknande så var chansen större att de träffade någon och på så vis blev smittad genom sexuellt umgänge. Idag är det tvärtom, de som är välutbildade har både kunskap och möjlighet att skydda sig. Detta skulle man faktiskt kunna säga bekräftar min teori ytterligare om att utbildning är en lösning på många problem.

Då så många avlider i AIDS varje dag innebär detta självklart en befolkningsminskning i landet samtidigt som allt fler smittas. Detta får till följd att en del av den arbetsföra och skattebetalande delen försvinner, vilket i sin tur leder till mindre inkomst för staten. Då det redan fattiga landet helt får in mindre pengar innebär det då att ännu mindre kan gå till den växande skara med smittan vilket då resulterar i ännu fler som smittas och senare avlider.

En av de värsta följderna alla dödsfall får, är alla barn som blir föräldralösa. Trots att flera hjälporganisationer riktar in sig på detta problem så är det en omöjlighet att hjälpa alla. Kring år 2010 beräknas Afrika ha 40 miljoner föräldralösa barn och dessa kommer sorgligt nog sluta som kriminella eller prostituerade gatubarn."

Kan ni lägga till någonting utöver detta?
Skulle vara bra att komma med lite mer.
Citera
2008-12-11, 00:01
Medlem
Heller78s avatar
Försök att inte blanda äpplen och päron. Du hänvisar till Afrika som "landet", det ser knepigt ut. Det gäller nog att differentiera lite, ffa mellan länder under Sahara och de över. Länder som Tunisien, Senegal och Egypten har väl knappast ett stort problem med HIV. Somalia och Eritrea har väl så många andra problem att HIV nog måste anses vara en perfifer fråga. Medan Zambia, Zimbabwe och Sydafrika brottas med HIV.

Sen tycker jag att du skriver för mycket analys/tyckande/värderingar förhållande till faktiskt info i texten.

Citat:
Ursprungligen postat av Visionz
Då så många avlider i AIDS varje dag innebär detta självklart en befolkningsminskning i landet samtidigt som allt fler smittas.
En annan detalj är att att t.ex. Zambia som har ett stort HIV-problem samtidigt har en starkt växande befolkning. Så din "självklarhet" ska du nog fundera på att omformulera. Oftare bättre att skriva typ "rimligt att antaga", om din tanke är rimlig dvs.
Citera
2008-12-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visionz
Tidigt i epidemins historia, runt 1995, löpte välutbildade betydligt större risk att smittas av HIV. Detta antar jag beror på att deras livsstil var och de flyttade ofta runt eller bodde i stora städer, där smittorisken var större. Om de ofta gick ut på klubbar eller liknande så var chansen större att de träffade någon och på så vis blev smittad genom sexuellt umgänge. Idag är det tvärtom, de som är välutbildade har både kunskap och möjlighet att skydda sig. Detta skulle man faktiskt kunna säga bekräftar min teori ytterligare om att utbildning är en lösning på många problem.

Varifrån har du fått informationen att välutbildade löpte större risk att smittas av HIV i början av epidemin?
Citera
2008-12-11, 12:31
Medlem
Kulturministerns avatar
http://www.youtube.com/watch?v=xGXt3GUJ-9w

Emily Oster re-examines the stats on AIDS in Africa from an economic perspective and reaches a stunning conclusion: Everything we know about the spread of HIV on the continent is wrong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in