2008-12-10, 15:46
Bannlyst
hej,

jag har börjat fundera på att gå in och skaffa enskild firma.
men vet inte så mycket om det. jag har läst det mesta på alla slags hemsidor men inte hittat det speciella.

hur mycket kostar det att öppna enskild firma?

hur gammal måste man vara?
Citera
2008-12-10, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av print_me
hej,

jag har börjat fundera på att gå in och skaffa enskild firma.
men vet inte så mycket om det. jag har läst det mesta på alla slags hemsidor men inte hittat det speciella.

hur mycket kostar det att öppna enskild firma?

hur gammal måste man vara?

gå in på google och sök på kostnad enskild firma, där har du svaret..
Citera
2008-12-10, 18:26
Medlem
Realizts avatar
Titta på www.bolagsverket.se

Registreringsavgift ca 1000 kr tror jag.

Du kan ju bedriva näringsverksamhet utan att registrera någon firma. Det är bara börja att göra affärer när som helst, så driver du de facto näringsverksamhet! Du kan göra det utan att be staten om tillåtelse och utan att registrera någonting. Sen måste du förstås enligt lagen deklarera det som "inkomst av näringsverksamhet". Men det är, så vitt jag kan se(!), samma skatteregler oavsett om du driver näringsverksamhet som privatperson, eller har registrerat enskild firma (eller handelsbolag för den delen). Väsentligt annorlunda blir det först om man registrerar Aktiebolag.

En formalitet som kan vara användbar är F-skattsedel, vilket du skaffar genom att fylla i en blankett åt Skatteverket (det är inte Bolagsverkets bord). När du har F-skattsedel så har du ansvar för att betala dina egna egenavgifter. Utan F-skattsedel så riskerar dina kunder att tvingas betala dina egenavgifter, utöver det de betalat till dig. Därför vill somliga kunder inte göra affärer med näringsidkare utan F-skattsedel. Det är bra reklam att kunna säga att man har en sån.
Senast redigerad av Realizt 2008-12-10 kl. 18:29.
Citera
2008-12-10, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt

Du kan ju bedriva näringsverksamhet utan att registrera någon firma. Det är bara börja att göra affärer när som helst, så driver du de facto näringsverksamhet! Du kan göra det utan att be staten om tillåtelse och utan att registrera någonting. Sen måste du förstås enligt lagen deklarera det som "inkomst av näringsverksamhet". Men det är, så vitt jag kan se(!), samma skatteregler oavsett om du driver näringsverksamhet som privatperson, eller har registrerat enskild firma (eller handelsbolag för den delen). Väsentligt annorlunda blir det först om man registrerar Aktiebolag.

En formalitet som kan vara användbar är F-skattsedel, vilket du skaffar genom att fylla i en blankett åt Skatteverket (det är inte Bolagsverkets bord). När du har F-skattsedel så har du ansvar för att betala dina egna egenavgifter. Utan F-skattsedel så riskerar dina kunder att tvingas betala dina egenavgifter, utöver det de betalat till dig. Därför vill somliga kunder inte göra affärer med näringsidkare utan F-skattsedel. Det är bra reklam att kunna säga att man har en sån.

så jag kan bara börja sälja utan att registrera en firma eller hur menar du? jag har hört att om du står och säljer utan firma så kan man åka dit, är det sant eller?

hur ska jag göra? kan jag bara ställa mig och börja sälja och lägga det på mitt personnummer?
Citera
2008-12-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt

.

Är ju en rätt stor nackdel att inte vara registrerad hos skatteverket, exempelvis momsregistrerad och inte få dra moms, dessutom lär det vara väldigt få både företag och privatpersoner som vill göra affärer med en person som saknar f-skattsedel.
Citera
2008-12-10, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Är ju en rätt stor nackdel att inte vara registrerad hos skatteverket, exempelvis momsregistrerad och inte få dra moms, dessutom lär det vara väldigt få både företag och privatpersoner som vill göra affärer med en person som saknar f-skattsedel.

självklart så är det folk som hellre köper från företag med f-skatt än utan men om inte jag registrar mig är det bara för mig att börja sälja eller? utan några konsekvenser?
Citera
2008-12-10, 21:54
Avslutad
Vad ska du syssla med och hur mycket kan det eventuella företaget omsätta? Gör en kalkyl och se om du tjänar på att starta enskild firma istället för att jobba svart, fördelarna med företag är som sagt att du får tillbaka momsen på varor du köper till företaget, inte till dig alltså (det kan tolkas lite hur som helst).
Citera
2008-12-10, 22:07
Medlem
webDings avatar
Har du en mycket låg omsättning kan du bedriva det som hobbyverksamhet detta betyder dock inte att du slipper betala skatter och avgifter.

Med en enskild firma följer F-skattesedeln som är en nödvändighet. Bokföringsmässigt har det också vissa fördelar då vinster kan fonderas etc. Det finns dock stora skillnader om man jämför med AB.

Firmans reg.nr. är det samma som ditt födelsenummer.

Momsredovisning ska också ske, du betalar med andra ord in till staten den mellanskillnad som blir mellan ingående och utgående moms.

Du får också namnskydd i det län firman är registrerad i.
Citera
2008-12-11, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Vad ska du syssla med och hur mycket kan det eventuella företaget omsätta? Gör en kalkyl och se om du tjänar på att starta enskild firma istället för att jobba svart, fördelarna med företag är som sagt att du får tillbaka momsen på varor du köper till företaget, inte till dig alltså (det kan tolkas lite hur som helst).

jag kommer att sälja kläder och kommer börja med att vara på marknader tills jag har råd att använda pengar till en butik eller ett aktiebolag men jag vill först och främst se hur det går för sig. har hört av andra att det man normalt får in under en marknad är minst 5 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av webDing
Har du en mycket låg omsättning kan du bedriva det som hobbyverksamhet detta betyder dock inte att du slipper betala skatter och avgifter.

Med en enskild firma följer F-skattesedeln som är en nödvändighet. Bokföringsmässigt har det också vissa fördelar då vinster kan fonderas etc. Det finns dock stora skillnader om man jämför med AB.

Firmans reg.nr. är det samma som ditt födelsenummer.

Momsredovisning ska också ske, du betalar med andra ord in till staten den mellanskillnad som blir mellan ingående och utgående moms.

Du får också namnskydd i det län firman är registrerad i.

okej, räknas då 5000 kr som låg omsättning eller måste det vara mycket lägre inkomst?
kanske skulle vara bäst att skaffa en enskild firma först och främst och skulle det inte funka så får man då ta konkurs eller öppna aktiebolag eftersom det går absolut mycket bättre om man har butik. eller?
Citera
2008-12-11, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av print_me
okej, räknas då 5000 kr som låg omsättning eller måste det vara mycket lägre inkomst?
Om jag har fattat det rätt så är omsättningen endast 5000 per år? Jämför med folk som säljer datorer för 5000 på Blocket, de startar inte enskild firma.
Vänta med att starta företag tills du kan räkna med att omsätta ca 50 000 minst per år. Om Skatteverket nu skulle se att du har fått in 5000 på kontot så bryr de sig inte, finns folk som får in 20 000 på kontot från släkt, vänner, försäljning osv. Så som sagt vänta tills du omsätter mer om du ska starta eget.
Det man tjänar på att starta företag är att man får tillbaka momsen på varor man köper, men du köper knappast en plasma-tv momsfritt för 30 000 när du omsätter ca 5.
Citera
2008-12-11, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Om jag har fattat det rätt så är omsättningen endast 5000 per år? Jämför med folk som säljer datorer för 5000 på Blocket, de startar inte enskild firma.
Vänta med att starta företag tills du kan räkna med att omsätta ca 50 000 minst per år. Om Skatteverket nu skulle se att du har fått in 5000 på kontot så bryr de sig inte, finns folk som får in 20 000 på kontot från släkt, vänner, försäljning osv. Så som sagt vänta tills du omsätter mer om du ska starta eget.
Det man tjänar på att starta företag är att man får tillbaka momsen på varor man köper, men du köper knappast en plasma-tv momsfritt för 30 000 när du omsätter ca 5.

okej. men jag kommer att börja med att hålla ute på marknader och festivaler så om jag kommer att få ihop 5000 kr på 10 st marknader så har jag ju 50 000 kr. det är ju lätta pengar ändå för jag kommer mest stå på sommaren och jobba ungefär varje dag så 50 000 kommer att komma in ganska snabbt. då kanske det är bra om jag skulle skaffa en enskild firma eller ett LTD"limited".. det är ju som ett aktiebolag fast det kommer från england istället och det kostar ungefär 8000 kr att skaffa.
Citera
2008-12-11, 15:27
Medlem
Sahfires avatar
Anledningen till att många startar en firma istället för att sköta det privat är ju p.ga. det ses mer seriöst, det är lättare att binda kontakter...
men den största anledningen är att RIKTIGA grossister (inte mellanhänder) är skyldiga att granska om dem säljer till ett företag eller inte. Man får endast sälja till företag.

Vad det kostar att starta en enskild firma, typ 1000 kr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in