• 1
  • 2
2008-12-13, 00:30
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Dessutom så finns det många olika sätt att ta sig in i en riktigt bra dörr, tex så finns det verktyg som man tar sig in via brevlådan och vrider om låset på insidan och detta tar ca tre sekunder, och visst, dörren är av järn, men vad hjälper det?? Och verktyget är tyst, lätt att bära med sig, och enkelt att använda!

Du har aldrig funderat på att brevlådor i dörren är på väg ut? Och att de flesta lägenheter som har det har sådana "kupor" över den låsgrejen.
Citera
2008-12-13, 00:35
Medlem
Drapåtrissors avatar
Själv hade vår uppgång en inbrottsvåg nyligen. Och alla med sk enkla inbrottskydd blev tyvärr drabbade. Som tur är hade jag som tillval en sk säkerhetsdörr med förstärkt skydd. Så även om dörren blev illa tilltygad tog dom sig inte in. Så visst var det väl placerade kostnader med facit i hand.
Citera
2008-12-13, 00:56
Medlem
Det jag nämnde var bara ETT verktyg som används!

Om det nu vore som sicilianaren säger/tror skulle vi ju inte ha några inbrott alls eller hur?? Eller menar ni att de går in bara där folk glömt att låsa kanske??

Sedan så ger man sig inte altid på dörren eller låset heller för den delen utan man går på dörr karmen och gångjärnen t ex. Och då spelar det heller igen roll om du har en dörr av stål om resten omkring är skit kvalite..
Citera
2008-12-13, 01:03
Bannlyst
Citat:
Jag sade brandmän, inte insatsstyrkan..Och vad tror du?? Att en dörr håller mot vad som helst?? Många special verktyg finns ute bland tjuvar, hur tror du de annars tar sig in?? Sedan sa jag inte att ALLA har tillgång till dessa verktyg men MÅNGA.

Dessutom så finns det många olika sätt att ta sig in i en riktigt bra dörr, tex så finns det verktyg som man tar sig in via brevlådan och vrider om låset på insidan och detta tar ca tre sekunder, och visst, dörren är av järn, men vad hjälper det?? Och verktyget är tyst, lätt att bära med sig, och enkelt att använda!

Man behöver ju inte direkt oroa sig för brevlådan då de säkerhetsdörrar jag syftade på (Dalocs nya) inte har någon brevlåda.
Citera
2008-12-13, 01:19
Medlem
Men du har kanske dörren insatt i en sketen dörr karm av trä? Då karvar man sig bara runt dörren serrö!
Citera
2008-12-13, 01:25
Bannlyst
Citat:
Men du har kanske dörren insatt i en sketen dörr karm av trä? Då karvar man sig bara runt dörren serrö!

Ja eller hur. Tror du det är vanligt att tjuvar bryter sig in på det sättet ?
Citera
2008-12-13, 02:35
Citat:
Ursprungligen postat av RektalRotor
Ett t-järn brukar ligga runt 120:- hos din lokale låssmed.

Bild: dock på ett RÄTT söndrigt lås, men du fattar.
http://www.polisen.se/mediaarchive/1...rott%20150.jpg

T-järn är väl mest till för att tjuven inte ska kunna se om dörren är låst eller inte. inte direkt nåt som avskräcker.
Tack, då är det inte så dyrt, ifall hyresvärden inte skulle vilja sätta in ett.
Citat:
Har du extralås i dörren?
Nej.
Citat:
Har självlåsande kista? dvs, låser sig dörren av själv om du stänger den?
Nej.
Citat:
När du ska låsa eller låsa upp, vrider du nyckeln 90grader eller 360grader? (kvarts varv eller ett helt varv.)
180 grader verkar det som, när jag testade nyss.
Citat:
Har du vred på insidan eller cylinder?
Det är en cylinder.
Citat:
EDIT: Bor du längst upp i din trappuppgång?
Nä, jag bor på tredje våningen av fyra. O jag har kollat, alla andra har en skyddsplåt. Då huset är relativt nybyggt så tycker jag att det är nått skumt med att jag inte har det. Som sagt måste det ha varit tjurkärringen som bodde här innan, bara för jag inte ville köpa hennes tvättmaskin o betala för kikhålet.
Citera
2008-12-13, 03:03
Medlem
Ovanligt är det inte i alla fall!
Citera
2008-12-13, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ovanligt är det inte i alla fall!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=801469

"De har ofta ganska enkla dörrar, inte speciellt stabila."

Det är ovanligt att det sker inbrott rakt genom ytterdörren, men när det väl sker så brukar det vara genom dörrar av det klenare slaget.
Citera
2008-12-27, 21:07
Medlem
failures avatar
Citat:

Jag tror alla daloc dörrar leverras med en stålkarm, det är det iaf på min.
Citera
2009-01-19, 11:06
Medlem
Limhamns avatar
Rätt monterat är ett sådant järn till stor nytta. I "fel sammanhang" kan järnet användas som brythjälp och då är det inte lika bra.

I lägenhet är det så pass lätt att förbättra inbrottsskyddet att det är förvånande att inte fler orkar anstränga sig att göra det, till en ringa peng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in