2008-12-09, 19:22
Medlem
trackbones avatar
Hej,

hr r lite bakgrund

Kr:
Windows Vista SP1
Asus eee 1000h
2 gb ram
saknar cd/dvd-spelare
har tillgng till usbportar, sd-slot

Bakgrund:
Datorn har fastnat i den s kallade "Auto update loopen". Detta innebr att datorn startar upp, frsker frdigstlla installerade automatiska uppdateringar och sedan startar om sig sjlv och frsker gra samma sak en gng till. Denna process gr att lsa ifall man gr in i "c:\windows\winsxs\" och tar bort/dper om filen "pending.xml".

Problem:
Problemet r att jag inte kommer in i "Felskert lge med kommandpromp".
Jag har frskt med hjlp av av trycka F8 vid uppstart men detta fungerar ej (leder mig in i rutan som sger "Automatiska uppdateringar steg 3 av 3 pgr.... etc" som sedan startar om datorn etc). Min frga r ifall det gr att n kommandprompten p ngot annat stt? Via ngon speciell boot frn ett usb-minne eller liknande? Repair-kit-usb kanske? Ngon som kan hjlpa mig?
Citera
2008-12-09, 21:31
Medlem
stilltons avatar
prova detta: http://www.bootdisk.com/pendrive.htm
Citera
2008-12-10, 09:23
Medlem
JAG UNDRAR.

Om trdskaparen hr trackbon:s, egentliga problem, r det samma som fr min kompis? Som jag skriver om p trden - https://www.flashback.org/showthrea...0#post14061680

Att nr han slr p elektriciteten till sin XP-dator, brja den visa p sin bildskrm, den brukliga uppstarten. Med att nnstans innan denna r klar, starta om uppstarten igen, igen, igen.

s nu, nr han gr som trackbon skriver, gr in p Felskert lge, fr upp Skrivbordet i Felskert lge- klickar p mappen Den hr datorn, klickar p mappen C, klickar p mappen windows hittar han ingen mapp med bara- winsxs.
Men vl en mapp winsxs capendel. Och nr klickar p den blir det bara en massa siffror.

Om jag gr det samma p min gamla Windows 98:2, som allts fungerar! hittar jag mappen winsxs, och nr jag klickar p den fr jag en mapp Manitests. Och klickar jag p den fr jag en massa filer med windows.

..ngon som har ngot bra tips! Det dr tipset som signaturen stillton drar, klara jag inte fr engelskan.
Citera
2008-12-10, 12:11
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
JAG UNDRAR.

Om trdskaparen hr trackbon:s, egentliga problem, r det samma som fr min kompis? Som jag skriver om p trden - https://www.flashback.org/showthrea...0#post14061680

Att nr han slr p elektriciteten till sin XP-dator, brja den visa p sin bildskrm, den brukliga uppstarten. Med att nnstans innan denna r klar, starta om uppstarten igen, igen, igen.

s nu, nr han gr som trackbon skriver, gr in p Felskert lge, fr upp Skrivbordet i Felskert lge- klickar p mappen Den hr datorn, klickar p mappen C, klickar p mappen windows hittar han ingen mapp med bara- winsxs.
Men vl en mapp winsxs capendel. Och nr klickar p den blir det bara en massa siffror.

Om jag gr det samma p min gamla Windows 98:2, som allts fungerar! hittar jag mappen winsxs, och nr jag klickar p den fr jag en mapp Manitests. Och klickar jag p den fr jag en massa filer med windows.

..ngon som har ngot bra tips! Det dr tipset som signaturen stillton drar, klara jag inte fr engelskan.
Testa g via Start -> Kr.
Skriv sen in %windir%\winsxs i rutan och klicka OK.
Citera
2008-12-10, 13:42
Medlem
TACKAR TACKAR! nkelGunnar.

Och nr min kompis och jag- gr som Du tipsar om hr ovan kommer
: min kompis med sin XP-dator till en mapp med en massa olika filer med
-som han tror det r- olika program.

: och jag kommer, med mitt Windows 98:2 till en mapp Manifests, dr i det finns ngra filer med, tror jag, program.

allts vad gr min kompis sedan?

Vi tackar p frhand.
Citera
2008-12-10, 14:38
Medlem
trackbones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Testa g via Start -> Kr.
Skriv sen in %windir%\winsxs i rutan och klicka OK.

jag vet att det r detta jag skall gra, men hur ltt r det att gra det ifall jag inte ens kommer in i vista?

kan man boota up datorn med endast kommandprompten? gller vista. och nej, det fungerar inte att vlja "starta datorn i kommandpromptlge"
Citera
2008-12-10, 18:29
Medlem
JAG BEKLAGAR!

Trdskaparen trackbone hr ovan med att hgst sannolikt tnker nkelGunnar p oss bda skribenter hr ovan, med att hgst sannolikt r hans senaste inlgg hr ovan, lite mer kanske helt? tnkt fr mig och min kompis; som ju min kompis problem r det enda av problemen som man kan direkt gra ngot.

..och dri, kunde man ju tnka sig att, trackbone inte vore s in i helv.. hoppsan egoistisk, med att kanske ocks ge ngot svar p min kompis situation, som jag redogr fr hr ovan.

Och det vore riktigt trevligt att f veta vad trackbone avser med benmningen i "Felskert lge med kommandpromp".
Felskert lge, r vl Skrivbordet med alla ikoner- i frhllandet Felskert lge. Och vad kommer d kommandprompt -en in ngonstans.
Citera
2008-12-11, 05:52
Medlem
ETT TIPS!

Till inte minst trdskaparen trackbone .som jag inte har en aning om om det kan ge ngot; dels som det ju gller XP, dels att JAG inte riktigt frstr det.

http://support.microsoft.com/kb/306084/sv

..lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in