2008-12-09, 18:37
Medlem
Tjena

Ett missöde inträffade imorse då jag skulle iväg, precis då jag stängde dörren så sprang min katt in och klämde huvudet, hon är bara 4 månader gammal drygt och inte fullvuxen ännu, hon såg lite omtöcknad ut men jag fick inte tag på henne för hon sprang iväg.. Jag är lite orolig eftersom hon inte kommit hem ännu, detta var alltså för 5 timmar sedan, brukar katter betee sig såhär om dom är skadade? Alltså att dom ligger lågt ett tag innan dom kommer tillbaka? Sen undrar jag hur länge hon klarar sig då det är så pass kallt ute?

Tacksam för svar /en orolig kattägare
Citera
2008-12-09, 18:44
Medlem
Oj. Lätt hänt, stackarn. En katt jag hade föll ut genom fönstret på 4de våningen, jag sprang ner o trodde att han skulle ligga död vid väggen, men han var borta och kom hem först 5-6 timmar senare, stel o stöpplig men inte syn-eller kännbart skadad. Sedan låg han inne i nån vecka, gick bara upp o åt. Han levde i 13 år efter detta... så det kan ju vara så som din kisse reagerat också!
Citera
2008-12-09, 18:51
Medlem
jo tror dom blir lite chockade elr dylikt, nu lär hon sig till nästa gång att inte bara löpa in utan vidare! Om hon lever viljsäga
Citera
2008-12-09, 18:53
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Tjena

Ett missöde inträffade imorse då jag skulle iväg, precis då jag stängde dörren så sprang min katt in och klämde huvudet, hon är bara 4 månader gammal drygt och inte fullvuxen ännu, hon såg lite omtöcknad ut men jag fick inte tag på henne för hon sprang iväg.. Jag är lite orolig eftersom hon inte kommit hem ännu, detta var alltså för 5 timmar sedan, brukar katter betee sig såhär om dom är skadade? Alltså att dom ligger lågt ett tag innan dom kommer tillbaka? Sen undrar jag hur länge hon klarar sig då det är så pass kallt ute?

Tacksam för svar /en orolig kattägare

Det är troligtvis ingen fara, katter har ju 9liv och klarar extremt mkt, blandannat finns det ju katter som har blivit påkörda av bilar kanske 2-3gånger och ändå klarat sig bra,
jag hade samma problem med att inte hitta min katt och det var jättekallt ute, jag gick och letade till ungefär 23:30 innan jag såg honom och direkt när han såg mig vände han och sprang iväg, han lekte alltså med mig och hade troligtvis sett mig flera gånger den kvällen, iaf verkade han inte tycka att det var ett dugg kallt fast jag tyckte det och det var jättemkt snö, detta var för några dagar sedan, och det kan högst ha varit kanske 2 grader ute..
Citera
2008-12-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Det är troligtvis ingen fara, katter har ju 9liv och klarar extremt mkt, blandannat finns det ju katter som har blivit påkörda av bilar kanske 2-3gånger och ändå klarat sig bra,
jag hade samma problem med att inte hitta min katt och det var jättekallt ute, jag gick och letade till ungefär 23:30 innan jag såg honom och direkt när han såg mig vände han och sprang iväg, han lekte alltså med mig och hade troligtvis sett mig flera gånger den kvällen, iaf verkade han inte tycka att det var ett dugg kallt fast jag tyckte det och det var jättemkt snö, detta var för några dagar sedan, och det kan högst ha varit kanske 2 grader ute..

haha katter är för underbara
Citera
2008-12-09, 18:57
Medlem
Razzuss avatar
Jag tror hon klarar sig bra ute, så länge det inte blir flera minusgrader och hon är ute allt för länge. Är hon utekatt i vanliga fall? Om hon inte är van vid att vara ute så tar väl nyfikenheten över, och därför är hon borta länge...

Usch, stackarn i alla fall. Du kan väl gå ut och ropa på henne?
Citera
2008-12-09, 18:58
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzus
Jag tror hon klarar sig bra ute, så länge det inte blir flera minusgrader och hon är ute allt för länge. Är hon utekatt i vanliga fall? Om hon inte är van vid att vara ute så tar väl nyfikenheten över, och därför är hon borta länge...

Skulle det inte bli väldigt kallt nu?
Citera
2008-12-09, 19:01
Medlem
MaZtoRs avatar
Mina föräldrars katten va ofta ute flera dagar i streck även under flera minusgrader när de va yngre. Nu när de är gamla brukar 1 min utetid åt gången vara tillräckligt för att de ska vara nöjda.
Citera
2008-12-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzus

Jag har varit ute med ficklampa tillochmed! Jo hon är väl hyffsat van att vara ute, men hon trivs inte att vara ute i kylan längre än nån timme, därför är jag lite konfunderad.. det börjar luta åt -10 snart, bor uppe i Norr.. Men nog tror jag katter klarar sig länge utomhus oavsett temperatur, men det är en annan sak om hon ligger skadad någonstans
Citera
2008-12-09, 19:04
Medlem
Razzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Skulle det inte bli väldigt kallt nu?

Tjaa... nu vet ju inte jag vart TS befinner sig. Själv befinner jag mig ju i södern, och här är det plusgrader.
Citera
2008-12-09, 19:06
Medlem
Razzuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Jag har varit ute med ficklampa tillochmed! Jo hon är väl hyffsat van att vara ute, men hon trivs inte att vara ute i kylan längre än nån timme, därför är jag lite konfunderad.. det börjar luta åt -10 snart, bor uppe i Norr.. Men nog tror jag katter klarar sig länge utomhus oavsett temperatur, men det är en annan sak om hon ligger skadad någonstans

Okej... hmm svårt att veta om hon mår bra eller inte. Det är väl rätt vanligt att djur drar sig undan när de är skadade. Om jag var du skulle jag avvakta, och blir det väldigt sent borde du väl ge dig ut och leta igen. Om hon fryser borde hon ju vilja komma in liksom. Hoppas att hon mår bra i alla fall
Citera
2008-12-09, 19:30
Medlem
Jabez81s avatar
Jag tror hon kommer hem om det blir för kallt. Är hon van att vara ute så hittar hon ju hem iaf. (till skillnad från en katt jag hade (innekatt) som rymde och sen inte hittade hem. Hittade henne bara på gatan bredvid våran.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in