2008-12-09, 18:26
Medlem
Mellems avatar
Så svårt att vet vad man ska skriva i rubriken men hoppas folk läser ändå
Det är så att jag försöker hjälpa morsan med hennes data problem. Det är så att jag funderar på att rensa hela datan och göra en åter ställning(göra datan som ny igen). är ingen vidare tekniskt vad gäller data så kan va kul att läsa för vissa om man använder roliga namn.

När hon köpte datorn för 2-3 år sedan så fick hon inte med någon skiva där man kan åter inställa datorn så den blev som den va när den va ny(hjälp mig gärna med att säga rätt orden). Så undrar lite vart man kan skaffa en sådan skiva och hur det går till när man gör så.

Hoppas nu att man har postat detta i rätt forum nu

Ska sägas att hon har Windows XP Home Edition
Citera
2008-12-09, 18:47
Medlem
För att rensa datorn helt så behöver du en Windows XP skiva. Professional eller Home kvittar, därefter med hjälp av skivan så formaterar du hårddisken så att allting försvinner och sedan installerar du operativsystemet så är datorn som ny!
Tänk på att fixa alla drivrutiner till datorn som behövs så du har dom redo.

Att köpa en Windows XP skiva tror jag kostar runt tusenlappen, det är dock väldigt enkelt att ladda hem och bränna.

Vart köpte hon datorn? Om hon köpte den på Onoff och liknande så sitter det en klisterlapp på datorn med Windows XP Home cd-nyckeln, då är det bara att få tag på en Home skiva och använda den cd-nyckeln.
Citera
2008-12-09, 19:40
Medlem
Mellems avatar
Tack så mycket för hjälpen Shim

Har lite frågor på det du skrev, tänkte på drivrutinerna. Så du menar att man ska ladda ner alla drivrutiner man ska ha till datan och ha dem tex på ett usb minne tex? Rätta mig om jag har fel men för att få tag i drivrutinerna så går man till enhetshanteraren och laddar ner dem eller finns det ett smidigare sätt? När man formaterar datan, kan man inte hitta dem sen när man är klart alltså? Dem viktigaste är väl dem till skärmen, musen, tangentbordet, bildkortet, något mer?
Citera
2008-12-09, 19:53
Medlem
LasseKongoos avatar
Mellem: Har du kollat först om det kanske finns en återställningspartion på din dator? Brukar ibland finnas på datorer som inte levereras med återställningsskivor så du bör nog kolla detta först.

Brukar i regel ligga som en extra partion, typ D: eller liknande men kan även ligga på C:, du kan även kolla i kontrollpanelen efter denna.
Citera
2008-12-09, 19:59
Medlem
Ja du laddar ner de drivrutiner som behövs o har dom på ett usb minne.
De viktigaste drivrutinerna är de till moderkortet... alltså nätverk, processor, ljud osv. Sen beroende på vilket grafikkort som sitter i datorn så går du till tillverkarens hemsida och laddar hem dom därifrån.

När du installerar drivrutinerna så börja med moderkortet först. Till moderkortet ska det finnas Chipset drivrutiner, finns de så installera dom först sen tar du ljud,nätverk osv och grafikkort/dvd till sist.

Vad är det för dator? är det en HP t.ex. så går du in på deras hemsida och skriver in modellnumret för datorn så hittar du exakt alla drivrutiner som behövs.
Är det en dator som är ihopbyggd själv så får du leta upp vad den har för moderkort osv och därefter gå in på tillverkarens hemsida och hämta drivrutinerna där.

När du väl ska formatera hårddisken så startar du datorn med Windows XP skivan i. Då ska det under uppstarten stå "Tryck på valfri tangent för att starta med cd skivan" Gör det inte det så får du gå in i BIOS inställningarna(det står under uppstarten vilken tangent det är för att komma in i BIOS)
Där inne så ska du hitta en lista med BOOT PRIORITY, då ändrar du så att CD ROM står överst, alltså att datorn läser ifrån cd/dvd läsaren under uppstarten.

När du har tryckt på en tangent så läses massa grejer in. Sen trycker du på F8 för att acceptera avtalet.
Därefter kommer du till en meny där du ser en partition, hårddisken alltså.
Då väljer du att radera den partitionen, detta behöver du bekräfta 2 gånger.
Efter det så listas den som opartitionerat utrymme, då väljer du att skapa en partition i det opartitionerade utrymmet. Du får även välja vilken storlek partitionen ska ha men det är bara att bekräfta då den blir lika stor som hårddisken.
Därefter trycker du på "Installera Windows XP" och väljer att formatera partitionen med filsystemet NTFS. Nu formateras hårddisken, det kan ta ett bra tag. Efter det så startas datorn om och nu trycker du inte på en tangent för att starta med cd skivan utan du låter datorn gå.
Nu börjar Windows Xp installationen och det är bara att följa anvisningarna! När Windows är installerat så installerar du drivrutinerna och så är det klart!

Blev lite mycket text kanske, har försökt att förklara det så bra som möjligt. Även om det verkar komplicerat så är det inte det Det kommer att gå väldigt enkelt för dig när du väl börjat.
Citera
2008-12-09, 20:09
Medlem
Mellems avatar
Shim

Thanks!!!

Näe man läser din fina beskrivning så är jag inte orolig, kan inte gå fel om man följer den utvecklade beskrivningen Men är mer orolig att man ska hitta alla drivrutiner så man kan använda datan sen efter man har installerat XP. Att man inte glömmer någon drivrutin.

Datan är en acer
Citera
2008-12-09, 20:12
Medlem
Mellems avatar
LasseKongoo

Tack för att du försöker hjälpa mig och komma med förslag vad man kan göra. Men vet nu inte hur man gör det du skriver om, som sagt inte kunnig vad gäller att skruva och installera saker till datorn, i alla fall när det gäller det jag ska göra.

Nu blev man osäker vilket av dem förslagen man ska göra.
Citera
2008-12-09, 20:24
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellem
LasseKongoo

Tack för att du försöker hjälpa mig och komma med förslag vad man kan göra. Men vet nu inte hur man gör det du skriver om, som sagt inte kunnig vad gäller att skruva och installera saker till datorn, i alla fall när det gäller det jag ska göra.

Nu blev man osäker vilket av dem förslagen man ska göra.

Det är lugnt, förstår att det kan vara svårt om man inte är så intresserad av datorer men jag ska försöka hjälpa så gott jag kan.

Du har en Acer sa du, kolla denna sidan : ftp://ftp.support.acer-euro.com/note...%20Swedish.pdf

Detta är en guide för Acers återställningsprogram som heter "Acer eRecovery Management" och om du tittar på sidan 8 så står där precis hur du skall göra för att återställa datorn till fabriksinställningar (nyskick) igen och du skall isåfall välja "restore system to factory default"

Kolla först om du har detta programmet
Citera
2008-12-09, 20:35
Medlem
Mellems avatar
Måste säga att jag är väldigt tacksam för eran hjälp från er ska ni veta
Jag prövade att trycka på länken och ladda ner filen, men gick inte att spara eftersom kälfilen inte kunde läsas.
Får prova mig fram via att titta på länken och titta på hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in