2008-12-09, 15:26
Medlem
Ari.Golds avatar
Här är en teori som jag filat lite på och som brukar få jakande svar till de jag berättar den för. Kan även vara intressant med anonyma svar.

Utelivet suger oftast för att i Sverige så finns inga naturliga gränser.
Utomlands så finns ett slags klassamhälle där folk vet sin plats. Därför går människor till en speciell typ av ställe och umgås med de av samma intressen. I Sverige får man dock lära sig att här finns inga gränser, här har alla rätt till allt vilket resulterar i dryga vakter och otrevlig miljö.
Samma sak gäller förekomsten av invandrare. I t.ex. Paris, med större problem än Stockholm, så har man inga större problem med invandrare som försöker ta sig in på krogen. De vet sin plats och håller sig i förorten varpå rätt människor får gå in på krogen.
I Sverige få dock invandrare lära sig att de har rätt till allt och allting som svenskarna har varpå invandrare från Tensta och Fittja flockas till Stureplan och försöker ta sig in.

080808-festivalen var ett tydligt exempel på det. Gatufesten på Stureplan skulle i vilken annan storstad som helst resultera i en kul nattklubb under bar himmel, men i Stockholm innebar det att varenda svartskalle från varenda förort kom dit "Shoo, vi ska på Stureplan jao", varpå gatufesten uteblev och ersattes av turkgäng som försökte se aggressiva ut.

Slutligen saknas äldre människor på våra gator. På kontinenten så har du ett ordentligt spann på ålder både inne på nattklubben och på gatan. I Paris t.ex. kan du se 50-åringar och 18-åringar vid samma bord på klubben, du ser 50/60-åriga par gå på gatan mitt i natten till någon restaurang, klubb, teater etc.
I Stockholm är det bara ungdomar ute på nätterna (de äldre sitter hemma och tittar på Idol) vilket skapar en mycket mer aggressiv stämning.

Med invandrare menar jag såklart inte alla av icke-svensk börd utan jobbiga blattar från förorten. Sen generaliserar jag såklart, men det måste man för att på en komprimerad plats presentera en teori som handlar om många delämnen.
Citera
2008-12-10, 12:02
Medlem
Ravekommisionens avatar
Kan nog stämma till viss del det där. Priserna tror jag också påverkar iofs, i Sverige förar alla sönder sig, medan man utomlands faktiskt har råd att dricka på krogen.
Citera
2008-12-11, 13:04
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen
Kan nog stämma till viss del det där. Priserna tror jag också påverkar iofs, i Sverige förar alla sönder sig, medan man utomlands faktiskt har råd att dricka på krogen.

Så är det. Och utomlands knarkar folk mer, i Sverige "bara" super man.

Kul att en svarar efter typ 70 visningar.
Citera
2008-12-11, 14:56
Medlem
ThePhilss avatar
Ari Gold har ju naturligtvis helt rätt.

Väldigt synd att det ser ut som det gör i Sverige...dels den aspekten som belyses av TS med blatte problemet (en situation skapat av större delen av Sveriges befolkning) & i min mening även den svenska oförmågan att hantera alkoholen.... ett idiot supande i samband med att svensken är så in i helvete hämmad/blyg & tar därför supandet som en legitim ursäkt att bete sig som ett okontrollerat svin.

Har personligen slutat att gå ut på krogen i Sverige & sparar det till utlands vistelsen då det är en mils vid skillnad.

Ålders skillnaden är oxå något jag uppskattar då jag är utomlands.
Citera
2008-12-11, 15:20
Medlem
mrphonks avatar
Du har delvis rätt. Sen ska man nog inte underskatta Sveriges alla regler (tidsgränser på utserveringen, klubbarna måste stänga realtivt tidigt och lätt att bli av med serveringstillståndet).
Citera
2008-12-11, 16:01
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Och att man utomlands vill ha in folk på sitt ställe GRATIS än här där dom tar överpriser och slänger ut en för minsta lilla skit.
Citera
2008-12-11, 16:32
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Och att man utomlands vill ha in folk på sitt ställe GRATIS än här där dom tar överpriser och slänger ut en för minsta lilla skit.

Fast det är ju ett resultat av ovanstående teori.
Inkastare funkar inte riktigt i Stockholm.
Citera
2008-12-11, 16:40
Medlem
vibas avatar
Bidragande faktorer till varför du tycker utelivet suger kan bero på ditt umgänge... med rätt människor omkring sig så har man fan kul nästan var som helst. Släng på 1g cola och ett helrör så är du hemma.
Funkar alltid för mig.
Citera
2008-12-11, 16:54
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viba
Bidragande faktorer till varför du tycker utelivet suger kan bero på ditt umgänge... med rätt människor omkring sig så har man fan kul nästan var som helst. Släng på 1g cola och ett helrör så är du hemma.
Funkar alltid för mig.

Visst har man alltid kul med rätt umgänge. Men att bra ställe har man kul på även om inte hela sällskapet är på topp. Det är väl lite det man saknar i Sverige/Stockholm.
Citera
2008-12-11, 17:16
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viba
Funkar alltid för mig.

Visst kan det vara trevligt & lyckat med valt umgänge....men de omgivande faktorerna spelar trots allt en avgörande roll.

Skillnaden utomlands (nu pratar jag Asien) är att man kan gå ut utan umgänge & erfara ett mycket mer socialt beteende bland andra gäster (blandade åldrar) & även ifall alla allt efter som timmarna tickar på iof blir mer & mer berusade men oftast utan det sedvanliga svenska spy upp halva flaskan & middagen...samt få omotiverade agg utbrott.
Det är den senare biten jag är så jävla trött på i Sverige.... & oxå varför jag tycker att det är så grymt skönt att (utomlands) kunna gå ut & samtidigt kunna koppla av utan att halva ställets klientel personlighets förändras till det sämre då de börjar supa.

Generellt sett så kan fan inte svenskar dricka socialt..... & det ironiska i det hela är att även om vi alla kan supa till för mycket någon gång så är svensken av någon egendomlig anledning stolt över bedriften att ha spytt ner sig själv & blivit utslängd från stället.... att han utan vidare gör om det helgen där efter. Nu pratar vi inte omogna tonåringar utan vuxna män (& kvinnor).... sorgligt !

Men, visst....jag hade mycket hellre sett majoriteten av svenskar vara påverkade av marijuana på krogen i stället för alkohol.... då hade situationen varit en helt annan.... & mycket lugnare.
Citera
2008-12-11, 20:57
Medlem
Ravekommisionens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau

Mmm, sant! Fast som sagt, det skulle inte funka i Sverige..
Citera
2008-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Men, visst....jag hade mycket hellre sett majoriteten av svenskar vara påverkade av marijuana på krogen i stället för alkohol.... då hade situationen varit en helt annan.... & mycket lugnare.

Hehe, stämmer fan även om jag inte själv är stormförtjust i CB. Men till Blatteproblematiken, så skulle det fan vara skönt om de höll sig hemma i sina förorter. Och skulle vara bättre om folk inte försökte ta sig in där de inte hör hemma.

Lika barn leka bäst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in