2008-12-09, 12:14
Medlem
Hej, är en man på 34 år. Fick mycket svåra sömnsvårigheter, oro, deprimerad på grund av en yttre händelse. Fick efter en tids mycket dålig sömn (det var det värsta, blir konstig utan sömn till slut) utskrivet mirtazapin 30 mg. Mådde direkt bättre så fort jag fick sova, vilket jag gjorde. Känner efter fyra veckor att jag sover OK och är lugnare, men känner mig lite yr och i en "bubbla" på dagarna, främst första halvan av dagen men även senare (har inte gått upp ett gram, vilket tydligen en del gör). Funderar nu på att sluta alternativt byta till Citalopram för att minska sederingen (minskar den?) för jag känner mig "lite vid sidan om" och detta fungerar inte när man skall jobba men undrar 1. kan man byta från mirtazapin till citalopram (brukar vara omvänt) och vad händer med sömnen/"bubblan"/yrseln 2. Går den över alt över med högre dos? 3. Sover man bättre även med Citalopram och slipper man yrsel/"bubblan" 4. Någon som provat mirtazapin 4v och sedan slutat. Stora utsättningssymptom? Vet inte vad jag skall göra och min läkare är sjukskriven. Tacksam för snabba svar.
Citera
2008-12-09, 14:46
Medlem
Nu är jag ingen läkare, va. Men, jag har själv käkat antidepressiv medicin (SSRI) i ett decennium. Och vad jag har fått lära mig är att man inte ska sluta tvärt med SSRI, utan man ska trappa ned medicinen. Gör man inte det kan man få utsättningssymptom. Alltså, mitt råd till dig är att minska dosen gradvis några veckor. Där efter: var utan medicin några veckor. Sedan kan du börja med Citalopram.

När det gäller SSRI är det väldigt individuellt hur man reagerar och upplever medicineringen. Därför är det vanskligt att säga hur just du kommer att reagera på medicinen. Jag käkar själv Citalopram och mår bra av det. Men, om du kommer reagera likadant som jag är omöjligt att säga. Du måste nog testa själv.

/Fredrik
Citera
2008-12-09, 14:51
Medlem
Sover du bra med Citalopram och är du helt "klar" på dagarna?
Citera
2008-12-09, 14:55
Medlem
Ja, man kan väl säga att Citalopram förbättrar sömnen, så tillvida att medicinen tar bort mycket av min ångest och oro. Därför är det lättare att komma till ro och sova. Men, jag har trots det sömnsvårigheter vilket gör att jag från och till tar sömnmedicin: Imovane (Zopiklon) alternativt Sonata.

Jag är helt "klar" på dagarna. Citalopramen gör mig mer skärpt, faktiskt. Däremot kan jag ibland känna en känslomässig förflackning.
Citera
2008-12-09, 15:16
Medlem
Kom på en till sak: Du skriver att du käkat medicinen i 4 veckor. Tänk på att det normalt tar 6-8 veckor för SSRI-medicin att börja verka. därför bör du nog avvakta 1 månad innan du tar några beslut om att byta medicin eller avbryta behandlingen.
Citera
2008-12-09, 22:29
Medlem
Jag tar 60 mg mirtazapin på kvällen och har tagit det i ca 1 månad. Tröttheten minskade succesuvt första två veckorna men blev aldrig helt bra (sen vet man ju inte vad som beror på vad - har flera andra skäl att vara trött). En viktig aspekt som jag har läst är att dåsigheten är som störst vid lägre doser.

Sedan två veckor tillbaka har jag fått Efexor att ta på morgonen som komplement. Skall troligen trappa upp Efexor succesivt och på sikt sänka mirtazapin till ca 30 mg. Sen jag började med Efexor (morgon) + Remeron (kväll) har jag varit betydligt piggare och känt mig bättre på dagarna, så det är ett allternativ.

Kombinationen är omskriven och kallas "California Rocket Fuel" ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in