2008-12-09, 11:48
Medlem
har det inte kommit ett sånt förslag till alla över 25?vad tycker ni? jag är 21..då kan jag lika gärna hoppa av och vänta tills jag blir 25?? tycker det är lite orättvist faktiskt..jag har hittat ett program jag älskar men nu ska man straffas för att man är ung
Citera
2008-12-09, 12:02
Medlem
-jOE!s avatar
Det handlar om att få folk att utbilda sig.

Du kommer inte "straffas", du kommer snarare ut tidigare på arbetsmarknanden, är mer attraktiv och får 5 års försprång när det gäller löneutvecklingen. Tänk om!
Citera
2008-12-09, 12:13
Medlem
jo det har du rätt i, men tror att fler kommer vänta med att utbilda sig,
Citera
2008-12-09, 12:17
Medlem
Ful Fisks avatar
Det är väll lite som alla andra system. Desto dummare du är ju mer pengar lägger staten på dig. Man får ju dock inte någon fördel av det. Du kan ju jobba ihop lånen för en hel studietid på max 2 år redan innan du börjar studera. Själv tror jag att jag kommer klara mig på sommarjobb och ett års arbete.
Citera
2008-12-09, 12:20
Medlem
men om man ska spara ihop så mkt pengar måste man ha rätt välbetalt jobb? jag tar fullt bidrag och lån nu..sommarjobbar så jag har en buffert ifall nåt händer..å att ha när jag går ut ifall jag inte får jobb..
Citera
2008-12-09, 13:11
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillsmurfagirl
har det inte kommit ett sånt förslag till alla över 25?vad tycker ni? jag är 21..då kan jag lika gärna hoppa av och vänta tills jag blir 25?? tycker det är lite orättvist faktiskt..jag har hittat ett program jag älskar men nu ska man straffas för att man är ung

Låt det vara som det är. Vi skall inte ändra en massa för ändrandets skull.
Citera
2008-12-09, 13:18
Medlem
jumpcuts avatar
Så fungerar det redan för studier på gymnasienivå för folk över 25. Är du säker på att det inte är det du tänker på?
Citera
2008-12-09, 13:32
Medlem
nä jag hörde de var för högskolan..men hörde även för ett tag sedan det skulle bli terminsavgift för dom äldre..så det är nog flera förslag tror jag.. men är det inte bättre att få ut folk så fort som möjligt på utbildningen?om detta går igenom kommer ju folk jobba med skitjobb å sedan plugga
Citera
2008-12-09, 13:35
Medlem
fordonsförarens avatar
Hör saker hit och dit. Ge oss en länk med grunden för diskussionen annars blir bara meningslösa spekulationer.
Citera
2008-12-09, 13:50
Medlem
Björklund har tydligen nämnt det, men det verkar inte finnas något färdigt förslag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=860001
Citera
2008-12-09, 13:54
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Studiemedlen blir dessutom generösare för den som fyllt 25. I dag är 30 procent bidrag och resten lån. För dem som fyllt 25 kan 80 procent bli bidrag och resten lån, sade Björklund.

Detta var nog bland det dummaste jag har hört. Folk ska utbilda sig unga, inte gamla. Att premiera ännu mer överåriga kärringar på landets lärarutbildningar kommer att vara kostsamt för samhället. Hoppas att förslaget bara är snack.
Citera
2008-12-09, 14:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Detta var nog bland det dummaste jag har hört. Folk ska utbilda sig unga, inte gamla. Att premiera ännu mer överåriga kärringar på landets lärarutbildningar kommer att vara kostsamt för samhället. Hoppas att förslaget bara är snack.

Det känns lite som att han har tagit en bra idé (fördelaktigare bidrag vid grundutbildning för äldre) och gjort ett jävla pissförslag av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in