2008-12-09, 11:40
Medlem
Stardestroyers avatar
Har 2 bitar tyg från 70-talet som är ca 1,5 x 2 meter, och vill gärna hänga upp dem på en bit vägg jag har i kontoret. Problemet är att det är en murvägg, och det känns kanske lite overkill att börja köpa en murborr och skruva fast skiten. Bitarna väger ju i princip ingenting, men eftersom det är textil är jag nu lite osäker på det smidigaste tillvägagångssättet.

Blir det till o borra är det förstås inget problem, men jag skulle gärna gjort det så enkelt som möjligt.
Citera
2008-12-09, 13:07
Medlem
wreckingballs avatar
Dunka in ett par spikar eller krokar i fogen borde väl funka?
Citera
2008-12-09, 13:56
Medlem
MEC62s avatar
För att tygbitarna ska hänga snyggt kan det vara en idé att sy en tunnel i varje ände och trä in rundstav. Då kan du knyta t.ex. en nylonlina i ändarna på den övre rundstaven och sätta fast i taket med kanske en liten krok eller häftstift eller nåt.
Citera
2008-12-09, 14:02
Medlem
gubbjavlars avatar
Jag skulle också fästa det i taket om det går. Det finns ju skenaor som är gjorda för att låta små "tyghållare" löpa i. Alltså små klor som man fäster i tyget och sedan i skenan. Taket tål nog mer åverkan är murväggen utan att det blir så permanent eller krånglgt.
Citera
2008-12-09, 14:57
Medlem
Stardestroyers avatar
Jo, taket hade varit ett alternativ, men tyvärr är det också helt i mur.. finns inga taklister i det här rummet. Hela huset är en gammal fabrikslokal som har blivit ombyggd till lägenheter och därför är väggar och tak en skön blanding av betong, mur och gipsskivor.

Läste att det finns speciella väggkrokar för mur, dessa borde väl funka om man hittar på ett bra sätt att hänga upp tyget på krokarna. Får ta mig en tur till järnhandeln!
Citera
2008-12-09, 15:51
Medlem
Snurrens avatar
Du kan ju prova med en rejäl mängd häftmassa. Antingen täta kuddar, eller så rullar du till en lång sträng som du sätter på tyget. Sedan trycker du tyget mot väggen.
Citera
2008-12-09, 16:44
Medlem
2MissMes avatar
Jag tänkte också på en rejäl klutt häftmassa, eller dubbelhäftande tejp. Sitter tejpen eller häftmassan dåligt på tyget kanske det går använda kardborreband av den variant man tejpar fast. Sy fast den del som sitter i tyget om tyget vill lossna från kardborrebandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in