2008-12-08, 15:05
Medlem
Jag är sugen på att lära mig lite om databaser och har fixat nybörjarböcker om det (Beginning SQL), och för att testa exemplen i det så har jag fixat de program som ska behövas, d.v.s. mysql-server och mysql-client och massa php5 och liknande som synaptics föreslog. Sen så skulle man ha en "RDBMS" och jag valde mysql-administrator.

När jag öppnar det programmet så kommer jag till en liten ruta där man ska "Connect to mysql server instance" och det går givetvis inte eftersom jag inte har någon mysql server att ansluta till antar jag? Eftersom databasen inte ska användas utan bara är till för att lära mig så borde väl servern kunna ligga på den datorn som jag använder?

Jag googlade lite och hittade denna sida http://www.yolinux.com/TUTORIALS/Lin...rialMySQL.html. Där står det att jag ska skriva kommandot /etc/rc.d/init.d/mysqld start. När jag gör det så står det dock bara att katalogen inte existerar.

Vad gör jag för fel? Finns det andra och smidigare sätt?

Operativsystemet är ubuntu 8.10.
Citera
2008-12-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Jag är sugen på att lära mig lite om databaser och har fixat nybörjarböcker om det (Beginning SQL), och för att testa exemplen i det så har jag fixat de program som ska behövas, d.v.s. mysql-server och mysql-client och massa php5 och liknande som synaptics föreslog. Sen så skulle man ha en "RDBMS" och jag valde mysql-administrator.

När jag öppnar det programmet så kommer jag till en liten ruta där man ska "Connect to mysql server instance" och det går givetvis inte eftersom jag inte har någon mysql server att ansluta till antar jag? Eftersom databasen inte ska användas utan bara är till för att lära mig så borde väl servern kunna ligga på den datorn som jag använder?

Jag googlade lite och hittade denna sida http://www.yolinux.com/TUTORIALS/Lin...rialMySQL.html. Där står det att jag ska skriva kommandot /etc/rc.d/init.d/mysqld start. När jag gör det så står det dock bara att katalogen inte existerar.

Vad gör jag för fel? Finns det andra och smidigare sätt?

Operativsystemet är ubuntu 8.10.

Om den säger att katalogen inte existerar så är det väl bara att skapa den? Annars får du nog titta i configen för mysql (nånstans i /etc/) och skapa alla kataloger som står där i
Citera
2008-12-08, 15:47
Medlem
Det låter rimligt. Testar och återkommer med resultat.

Tack för hjälpen.
Citera
2008-12-08, 16:31
Medlem
Att skapa mappen fungerar inte, och jag hittar ingen config. Du har inga andra förslag på vart en sådan kan ligga?
Citera
2008-12-08, 17:28
Medlem
gröngölings avatar
Kolla i /usr/sbin eller liknande. Annars kan du söka upp den med find. Åtminstone på min installation måste man vara root för att starta mysqld, du har väl testat med att logga in som root och bara skriva mysqld?
Citera
2008-12-08, 17:28
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Att skapa mappen fungerar inte, och jag hittar ingen config. Du har inga andra förslag på vart en sådan kan ligga?

I Ubuntu finns det skriptet i /etc/init.d/mysql start
Har du installerat MySQL så skall det dock vara startat automatiskt.

Kort och gott:
Kod:
sudo apt-get install mysql-server
sudo /etc/init.d/mysql start

För att ställa in ett lösenord på "root"-kontot i din MySQL-serveR:
Kod:
mysqladmin -u root password mitt-losenord

Nu kan du logga in på din MySQL med:
Kod:
mysql -u root -p
Senast redigerad av blueCommand 2008-12-08 kl. 17:31.
Citera
2008-12-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
I Ubuntu finns det skriptet i /etc/init.d/mysql start
Har du installerat MySQL så skall det dock vara startat automatiskt.

Kort och gott:
Kod:
sudo apt-get install mysql-server
sudo /etc/init.d/mysql start

För att ställa in ett lösenord på "root"-kontot i din MySQL-serveR:
Kod:
mysqladmin -u root password mitt-losenord

Nu kan du logga in på din MySQL med:
Kod:
mysql -u root -p

Efter detta startade det av någon skum anledning. När jag gjorde installationskommandot så stod det som väntat att det installerade 0 ny uppgraderade 0 utav 7 möjliga, men ändå när jag körde kommandot så drog det igång.

Kod:
tesla@tesla-desktop:~$ sudo /etc/init.d/mysql start
 * Starting MySQL database server mysqld                                                                 [ OK ] 
tesla@tesla-desktop:~$ mysqladmin -u root password XXXXXXXX
mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)'
tesla@tesla-desktop:~$ sudo mysqladmin -u root password XXXXXXXX
mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)'
tesla@tesla-desktop:~$ mysql -u root -p
Enter password: 
Welcome to the MySQL monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 41
Server version: 5.0.67-0ubuntu6 (Ubuntu)

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

Varför får jag accass denied? Jag har provat både med sudo och utan.

edit av anon: Tog mig friheten att censurera ditt lösenord på båda platserna i ovanstående inlägg. Ett tips är även att inte använda samma lösenord till flera olika konton!
Senast redigerad av Wo0ozle 2008-12-08 kl. 19:10.
Citera
2008-12-08, 19:15
Medlem
edit av anon: Tog mig friheten att censurera ditt lösenord på båda platserna i ovanstående inlägg. Ett tips är även att inte använda samma lösenord till flera olika konton![/quote]

Ops. tack så mycket. Jo jag använder alltid andra lösen när det handlar om viktiga grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in