2003-11-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Göran Persson
Nu får Du förklara Dig - vad exakt har d uppräknade skrivit och hur är det fel?

När det gäller Sanning, finns hela den diskussionen i den här tråden.
När det gäller David Irving finns dessa i domen i Irving vs Lipstadt rättegången.
Hela domen kan läsas på www.holocaustdenialontrial.org.

Här är ett citat ur domen:

Citat:
13.9 As appears from section V above, the Defendants have selected nineteen instances where they contend that Irving has in one way or another distorted the evidence. Having considered the arguments, which I have summarised at some length, I have come to the conclusion that the criticisms advanced by the Defendants are almost invariably well-founded. For whatever reason (and I shall consider later the question of Irving's motivation), I am satisfied that in most of the instances cited by the Defendants Irving has significantly misrepresented what the evidence, objectively examined, reveals.

och

Citat:
13.140 Historians are human: they make mistakes, misread and misconstrue documents and overlook material evidence. I have found that, in numerous respects, Irving has misstated historical evidence; adopted positions which run counter to the weight of the evidence; given credence to unreliable evidence and disregarded or dismissed credible evidence. It appears to me that an analysis of those instances may shed light on the question whether Irving's misrepresentation of the historical evidence was deliberate.
(min fetstil)

Irving är alltså dömd för att ha medvetet förvanskat sina källor.
Du hittar hela domen på www.holocaustdenialontrial.org

(Sen skulle man i sammanhanget kanske passa på och nämna Germar Rudolf som befanns ha hittat på en källa, Ernst Gauss, som han använde i sina texter)

/KT
Citera
2003-11-18, 11:28
Medlem
Citat:
Jag hade läst citatet av Poilakov hos Adelskog. Jag har nu tittat hos Graf också (http://www.den-svenske.com/revisionism/forintelsen_skarskadad/) och där står det även exakt vilken bok det kommer ur:

"Den judiske "experten på förintelsen" Léon Poliakov skriver i sin bok Bréviaire de la haine (Editions complexe, pocketutgåva från 1986, s. 124):

Arkiven från Tredje riket och naziledarnas förklaringar och berättelser möjliggör för oss att i detalj rekonstruera hur aggressionsplanerna, fälttågen, liksom hela spektret av åtgärder, varmed nazisterna ville omforma världen efter sin smak, uppstod och utvecklades. Endast judeutrotningen förblir höljd i dunkel, såväl i avseende på sin konception som på många andra punkter. Slutledningar och psykologiska bedömningar, uppgifter i tredje och fjärde hand tillåter oss likväl att någotsånär exakt rekonstruera hur denna plan utvecklades. Emellertid kommer många detaljer att alltid förbli okända för oss. Vad den egentliga konceptionen till planen för den fullständiga utrotningen anbelangar, så är de tre eller fyra huvudskyldiga inte längre i livet. Inget dokument har blivit kvar - kanske har det aldrig ens funnits något."

Vad är nu problemet KT?

Problemet är att Poliakov inte säger det du (eller Adelskog?) säger att han säger. Citatet är en del där Poliakov pratar om svårigheten att få fram en direkt order från Tredje Rikets ledningsskikt i vilket det beordras en förintelse av judarna. (Dvs en order från Hitler att utrota judarna). Han talar inte om "inga dokument som stöjder Förintelsen".
Det är därför Poliakov använder orden "denna plan" och "dokument" i singularis.
Läs den sista meningen igen:

"Vad den egentliga konceptionen till planen för den fullständiga utrotningen anbelangar, så är de tre eller fyra huvudskyldiga inte längre i livet. Inget dokument har blivit kvar - kanske har det aldrig ens funnits något."

De tre fyra huvudskyldiga (varmed avses Hitler och kretsen kring honom) är inte i livet, så själva tillkomsten (konceptionen), ursprunget alltså, till ordern att utrota judarna, är höljd i dunkel. Det är jävla skillnad.

Detta är en del av en diskussion mellan två olika historiska skolor, intentionalisterna och funktionalisterna. Intentionalisterna menar att Hitler redan från början hade som mål att totalt utrota judarna. Funktionalisterna menar att det var en process där olika faktorer samspelade till den effekt att Förintelsen kom att ske. Poliakov hävdar alltså inte att det saknas dokument som visar på Förintelsen. I själva verket vet alla de som faktiskt läst hans texter att han är flitig användare av de samma.

I själva verket är det här ytterligare ett exempel på hur man kan förvanska sina källor, eller medvetet eller omedvetet missförstå desamma.

/KT
Citera
2003-11-18, 11:44
Medlem
Göran Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
När det gäller Sanning, finns hela den diskussionen i den här tråden.
När det gäller David Irving finns dessa i domen i Irving vs Lipstadt rättegången.
Hela domen kan läsas på www.holocaustdenialontrial.org.

Här är ett citat ur domen:

och

(min fetstil)

Irving är alltså dömd för att ha medvetet förvanskat sina källor.
Du hittar hela domen på www.holocaustdenialontrial.org

(Sen skulle man i sammanhanget kanske passa på och nämna Germar Rudolf som befanns ha hittat på en källa, Ernst Gauss, som han använde i sina texter)

/KT

Domarens ord att Irving "significantly misrepresented what the evidence, objectively examined, reveals." påminner mig om en kille som påstod att ett gaskammarpatent från 50-talet bevisade att ett mord begåtts på 40-talet.

Domaren skriver att "I have found that, in numerous respects, Irving has misstated historical evidence; adopted positions which run counter to the weight of the evidence; given credence to unreliable evidence and disregarded or dismissed credible evidence. " Utan att veta vad det egentligen var som Irving bevisade eller inte bevisade är domen häpnadsväckande - Irvning var (tills dess att han slutade tro på förintelsen) en av Storbrittanniens mest respekterade historiker. Jag kan inte låta bli att känna ekot av vad jag själv har upplevt i detta debattforum - dvs misstänka att det har gått politik i domen.

Konstigt att domen inte anger vad Irving har sagt som inte är sant. Finns det någonting på sajten som är konkret att peka på?

Domen var väl för övrigt ett frikännande av Lipstadt för förtal av Irving, inte en dom mot Irving?
Citera
2003-11-18, 11:50
Medlem
Citat:
Domarens ord att Irving "significantly misrepresented what the evidence, objectively examined, reveals." påminner mig om en kille som påstod att ett gaskammarpatent från 50-talet bevisade att ett mord begåtts på 40-talet.

Domaren skriver att "I have found that, in numerous respects, Irving has misstated historical evidence; adopted positions which run counter to the weight of the evidence; given credence to unreliable evidence and disregarded or dismissed credible evidence. " Utan att veta vad det egentligen var som Irving bevisade eller inte bevisade är domen häpnadsväckande - Irvning var (tills dess att han slutade tro på förintelsen) en av Storbrittanniens mest respekterade historiker. Jag kan inte låta bli att känna ekot av vad jag själv har upplevt i detta debattforum - dvs misstänka att det har gått politik i domen.

Konstigt att domen inte anger vad Irving har sagt som inte är sant. Finns det någonting på sajten som är konkret att peka på?
Nej, det är inte alls konstigt. Domen tar ställning till vad den åtalade (Lipstadt) och den målsägande (Irving) lägger fram i sin bevisframställan. Exakt vilka punkter det är finns i bevisframställan på siten som jag länkade till.

Citat:
Domen var väl för övrigt ett frikännande av Lipstadt för förtal av Irving, inte en dom mot Irving?

Njae. Eftersom Irving valde att åtala Lipstadt i England istället för USA så var Lipstadt tvungen att bevisa att det hon sagt om Irving var sant. Därav följer att domen blev ett frikännande av Lipstadt eftersom hon kunde bevisa att det hon skrev om Irving var sant.

Vidare har jag aldrig påstått att ett patent från 50-talet bevisar "att ett mord begåtts" på 40-talet. Jag har svarat på revisionisters påstående att den etablerade historieskrivningens beskrivning av krematorierkapaciteten i Auschwitz inte är ens teoretiskt möjlig. Pantentet är ett av flera dokument som visar att de har fel. Har du förresten läst det än?

Mer om krematoriekapacitet:

http://www.holocaust-history.org/~dkeren/cremation/

/KT
Citera
2003-11-18, 11:56
Medlem
Göran Perssons avatar
Citat:
Problemet är att Poliakov inte säger det du (eller Adelskog?) säger att han säger. Citatet är en del där Poliakov pratar om svårigheten att få fram en direkt order från Tredje Rikets ledningsskikt i vilket det beordras en förintelse av judarna. (Dvs en order från Hitler att utrota judarna). Han talar inte om "inga dokument som stöjder Förintelsen".
Det är därför Poliakov använder orden "denna plan" och "dokument" i singularis.
Läs den sista meningen igen:

"Vad den egentliga konceptionen till planen för den fullständiga utrotningen anbelangar, så är de tre eller fyra huvudskyldiga inte längre i livet. Inget dokument har blivit kvar - kanske har det aldrig ens funnits något."

De tre fyra huvudskyldiga (varmed avses Hitler och kretsen kring honom) är inte i livet, så själva tillkomsten (konceptionen), ursprunget alltså, till ordern att utrota judarna, är höljd i dunkel. Det är jävla skillnad.

Detta är en del av en diskussion mellan två olika historiska skolor, intentionalisterna och funktionalisterna. Intentionalisterna menar att Hitler redan från början hade som mål att totalt utrota judarna. Funktionalisterna menar att det var en process där olika faktorer samspelade till den effekt att Förintelsen kom att ske. Poliakov hävdar alltså inte att det saknas dokument som visar på Förintelsen. I själva verket vet alla de som faktiskt läst hans texter att han är flitig användare av de samma.

I själva verket är det här ytterligare ett exempel på hur man kan förvanska sina källor, eller medvetet eller omedvetet missförstå desamma.

/KT

Du kan ha rätt i att det var så Poilakow menade, men Du kan också ha fel. Texten kan tydas på båda sätten. Men det finns ju ändå inte några dokument över order eller planer eller administrativa meddelanden utanför "de fyras gäng" heller, (som bevisar någonting annat än att det fanns koncentrationläger där många dog), varför Poliakow lika gärna kan ha menat så som jag och Graf antar.

Vad tror Du om Wannsee-protokollet?
Citera
2003-11-18, 11:58
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt i att det var så Poilakow menade, men Du kan också ha fel. Texten kan tydas på båda sätten.
Nej, det kan inte tydas på båda sätten. Poliakov pratade om en order att starta förintandet av judarna. Inget annat.

/KT
Citera
2003-11-18, 11:59
Medlem
Göran Perssons avatar
Citat:
Nej, det är inte alls konstigt. Domen tar ställning till vad den åtalade (Lipstadt) och den målsägande (Irving) lägger fram i sin bevisframställan. Exakt vilka 19 punkter det är finns i bevisframställan på siten som jag länkade till.

Njae. Eftersom Irving valde att åtala Lipstadt i England istället för USA så var Lipstadt tvungen att bevisa att det hon sagt om Irving var sant. Därav följer att domen blev ett frikännande av Lipstadt eftersom hon kunde bevisa att det hon skrev om Irving var sant.

Vidare har jag aldrig påstått att ett patent från 50-talet bevisar "att ett mord begåtts" på 40-talet. Jag har svarat på revisionisters påstående att den etablerade historieskrivningens beskrivning av krematorierkapaciteten i Auschwitz inte är ens teoretiskt möjlig. Pantentet är ett av flera dokument som visar att de har fel. Har du förresten läst det än?

Mer om krematoriekapacitet:

http://www.holocaust-history.org/~dkeren/cremation/

/KT

OK jag skall kolla sajten.

Jag har inte läst patentet, jag lästa att nån annan här skrev att det var oläsligt så därför sket jag i att försöka.
Citera
2003-11-18, 14:33
Medlem
Göran Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varg-Olle (?)
Det är faktiskt så, Göran Persson, att alla dessa c:a 30000 som mördades i Schloss Hartheim avlivades med gas.

Se bl.a. http://www.scrapbookpages.com/Hartheim/gaschamber01a.html med beskrivning av gaskammaren. Ja, överhvudtaget kan få hur många länkar som helst om detta om du söker på "Schloss Hartheim 30000".

Jag letar efter ditt påstående om att du inte förnekat dödshjälpsprogrammet. Men skulle jag ha fel där, så undrar jag om det jag påvisat inte är rätt näraliggande.

Jag kände inte till att det fanns något läger kvar (förutom Auschwitz) där man fortfarande hävdar massmord med gas. Att revisionisterna bortser från det lägret kan bero på att dödshjälpskampanjen, som tydligen till del skedde på Schloss Hartheim, inte inräknas i det som kallas Förintelsen.

Jag besökte sajten - och allt var ju enligt texten återställt före krigsslutet och återigen konstruerat som gaskammare på senare år. Har man något annat än vittnesmål på att det verkligen varit några gaskammarmord därvid, än man har för alla de andra gaskammarna? De flesta påstådda nazityska gaskammare (ja alla utom Auschwitz) har ju successivt har avvecklats p.g.a. att det visat sig att samtliga vittnen och författare bland de "överlevande" har ljugit och att det aldrig funnits någon gaskammare i de aktuella lägren. Kan det vara samma sak med Schloss Hartheim?
Citera
2003-11-18, 14:43
Medlem
Göran Perssons avatar
Citat:

/KT

Den där gaussen som G. Rudolf skulle ha hittat på, är det ERNST GAUSS, Postfach 11 13, D-71094 Schönaich?

Som det verkar har han skrivit en del på http://www.vho.org/D/gzz/18.html - vad menar Du, finns inte karln?
Citera
2003-11-18, 16:36
Medlem
Citat:
Den där gaussen som G. Rudolf skulle ha hittat på, är det ERNST GAUSS, Postfach 11 13, D-71094 Schönaich?

Som det verkar har han skrivit en del på http://www.vho.org/D/gzz/18.html - vad menar Du, finns inte karln?

http://www.vho.org/GB/Books/anf/Gauss.html

Läs översta meningen "Ernst Gauss AKA Germar Rudolf". Så nej, karln finns inte. Han är Germar Rudolf själv.
Germar Rudolf använde sig av "Ernst Gauss" som källa i texter som han skrev som "Germar Rudolf", innan det kom fram att "Ernst Gauss" alltså inte existerade. Det var i själva verket han själv. Detta är naturligtvis ur vetenskaplig synvinkel direkt ohederligt.

(Ett av flera exempel är i texten "Holocaust Victims: A Statistical Analysis
W. Benz and W. N. Sanning - A Comparison" där Gauss dyker upp i källhänvisningen. Ett annat exempel är en tidig (1998) version av texten "The Controversy About the Extermination of the Jews" där han (Ernst Gauss) hänvisar till en konversation han ska ha haft med Germar Rudolf, vilket alltså är rätt märkligt.).

Och nej, patentet är inte oläsligt. Men, av förklarliga skäl, författat på tyska.

/KT
Citera
2003-11-18, 16:59
Bannlyst
Citat:
Jag kände inte till att det fanns något läger kvar (förutom Auschwitz) där man fortfarande hävdar massmord med gas. Att revisionisterna bortser från det lägret kan bero på att dödshjälpskampanjen, som tydligen till del skedde på Schloss Hartheim, inte inräknas i det som kallas Förintelsen.

Jag besökte sajten - och allt var ju enligt texten återställt före krigsslutet och återigen konstruerat som gaskammare på senare år. Har man något annat än vittnesmål på att det verkligen varit några gaskammarmord därvid, än man har för alla de andra gaskammarna? De flesta påstådda nazityska gaskammare (ja alla utom Auschwitz) har ju successivt har avvecklats p.g.a. att det visat sig att samtliga vittnen och författare bland de "överlevande" har ljugit och att det aldrig funnits någon gaskammare i de aktuella lägren. Kan det vara samma sak med Schloss Hartheim?
Ja, som sagt Göran Persson känner inte till....eller vill inte känna till! Men där finns som sagt ytterligare länkar med de åtalades utsagor, dokumentation samt vittnesmål att läsa som bekräftar gasningarna av c:a 30000 personer på Schloss Hartheim.

Och sedan upprepar alltså Göran Persson ett inlägg från den 20.8.-03 under "Nazistiska massmord för 60 år sedan", då han skrev:
"Gaskamrarna i alla läger utom Auschwitz är ju "återtagna". De hundratals vittnesmål, böcker, TV-program och fällande domar som rörde de övriga lägren var uppenbarligen elak och organiserad ryktesspridning".
Jag svarade:
"När, var och hur har gaskamrarna i alla läger utom Auchwitz "återtagits"?
Och vilka fällande domar har visat sig vara ryktesspridning?
Denna tråd handlar bl.a. faktiskt om massgasningarna i Sobibor, Belzec och Auschwitz, några av förintelselägren!"
----------
Jag stannar där men den intresserade kan läsa den övriga diskussionen på http://www2.flashback.info/scandinavia/newreply.php?do=newreply&p=491144 .

Den debatt som förts och det som påvisats om massgasningarna i Belzec, Sobibor, Treblinka, Chelmno, Maidanek där mellan 1.5.-2 miljoner människor gasades ihjäl (se som sagt bl.a.tråden "Nazistiska massmord för 60 år sedan") har således gått Göran Persson spårlöst förbi. Hans tidigare påstående om att "Uppgifterna om "Gaskamrarna i alla läger utom Auschwitz är ju "återtagna " står som framgår ovan fast och sedan behöver han inte kännas vid uppgifterna om de andra dödslägren.

Det är onödigt att f.n. spilla fler ord på honom, så jag avslutar med konstaterandet, vilket också påvisats i denna debatt, att även massgasningarna på Schloss Hartheim och på andra platser tillhör Förintelsen. Erfarenheterna därifrån togs nämligen tillvara vid starten av de ovan omnämnda dödslägren och många av personalen kom därifrån.
Citera
2003-11-18, 17:02
Bannlyst
Citat:
1) Tror du, som Mauthausens kommendant Franz Ziereis bekände på dödsbädden, att 1 till 1,5 miljon människor gasades på slottet Hartheim nära Linz? Om svaret är ja, varför tror då ingen annan längre på det?

Om svaret är nej, varför tror du då att 1 till 1,5 miljon människor gasades i Auschwitz? Varför skulle Auschwitz-kommendanten Höss’ bekännelse - som bevisligen pressats fram genom tortyr - vara trovärdigare än Ziereis’ framtorterade bekännelse?
Jag tror inte att man kan döda en mille människor i ett slott, ett slott är för litet och 1000 000 människor är för mycket.
Finns det inget mer fakta än Höss bekännelse?
Finns det inte det så är den väldigt tvivelaktig.

Citat:
2) Tror du på gaskamrarna i Dachau och Buchenwald? Om svaret är ja, varför tror då inte längre någon historiker på dem?

Om svaret är nej, varför tror du då på gaskamrarna i Auschwitz och Treblinka? Vilka bevis finns det för dessa gaskamrar som inte också fanns för dem i Dachau och Buchenwald?

Har det varit på tal om gaskammare, som sedan bevisats inte existera, det påverkar trovärdigheten negativt.
Finns det inga bevis för gaskammare i Auschwitz och trevlinka så är det möjligt att de inte heller har existerat, men man kan betänka det faktum att förövarna ville sopa sina brott under mattan, skaffa undan bevisen.

Citat:
3) Tror du, som hävdades i december 1945 i Nürnbergprocessen, att man i Treblinka mördade hundratusentals judar med ånga? Tror du på fil. dr Stefan Szendes människokvarn, i vilken miljoner judar dödades med elström? Tror du, som Simon Wiesenthal skriver, att 900 000 judar i Belzec förvandlades till tvål av märket RIF - Rein jüdisches Fett? Tror du på Elie Wiesels bränngropar och Jan Karskis kalkvagnar? Om svaret är ja, varför delar då ingen ens halvseriös historiker din tro?

Om svaret är nej, varför tror du då på gaskammaren i Auschwitz? Den har inte bara varit svår att bevisa, den har till och med kunnat motbevisas!

Åhå, motbevis. Visa.
Det är förövrigt rent befängt att tro att man gjorde tvål utav Judarna, Nazisterna ville väll inte tvätta sig med något (som de uppfattade) som så smutsigt.

Citat:
4) Hur förklarar du faktum att det vid varje yxmordsrättegång måste avges ett utlåtande om yxan, medan man däremot inte vid någon enda koncentrationslägerprocess, där det dock handlat om påstådda mord på miljoner, begärt fram något utlåtande om mordredskapet?
Det är lite annan sak, det finns ingen speciellt mordredskap, Judarna dödades på väldigt många olika vis.

Citat:
5) Rita en nazistisk gaskammare, där judar mördades med Zyklon B-pellets, och förklara hur i hela friden den skullle ha fungerat!

Verkar lite krångligt att få den att fungera ja. Kanske kanske inte...

Citat:
6) Efter avrättningen av en dödsdömd i en amerikansk gaskammare måste denna först grundligt ventileras, innan en läkare, iförd skyddsdräkt, gasmask och handskar, får gå in i den. Av Höss’ bekännelse liksom av ögonvittnesuppgifter framgår att "specialkommandona" i Auschwitz knappt en halvtimme efter gasmordet på 2000 fångar stormade in i den gasmättade kammaren utan gasmasker, därtill med cigarrett i munnen, och bearbetade liken utan att ta skada. Hur var detta möjligt?
De var inte så noga på den tiden. På en halvtimma kan man nog vetilera ut tillräckligt för att inte dödlig dos ska vara kvar =D

Citat:
7) Vad gjorde SS-männen i Auschwitz-Birkenau, när i juni 1944, sex timmar efter gasningen av 2000 judar, nästa omgång 2000 dödsvigda infann sig (vid den tiden gasade man ju dagligen inemot 12 000 eller till och med 24 000 judar!) och det fortfarande låg kvar 1940 lik i gaskammaren (krematoriets 15 ugnar hade på sex timmar kunnat bränna högst 60 lik!)?
Grävde ned dem, kanske brände på stora bål? Precis som du säger så kan man ju inte bränna dem i krematirieugnarna.

Citat:
8) Krematorier av det slag som användes i Birkenau kunde bränna högst 5 lik per dag och ugn. Enligt professor (professor i Förintelsen, alltså) Raul Hilberg gasades och brändes i Birkenau 400 000 ungerska judar på 52 dagar mellan maj och juli 1944. De 46 ugnarna i Birkenaus fyra krematorier kunde, om de fungerade krångelfritt, bränna 230 lik om dagen, vilket för en tidrymd av 52 dagar ger en total kapacitet av 11 960 lik. Var brände man liken efter de övriga 388 040 mördade judarna? (Var snäll och servera inte sagan om bränngroparna, sådana är omöjliga på grund av den felande syretillförseln.)
400 000 verkar lite överdrivet tycker jag, då 400 000 personer är väldigt mycket. Men varför inte gräva ned dem? Eller kanske bränna på bål?

Citat:
9) Varför förövade inte nazisterna de 1,4 miljon morden i Belzec och Treblinka med någon av sina talrika högeffektiva giftgaser, utan med dieselavgaser, som hör till de mest ineffektiva och orimliga mordvapen som tänkas kan?
Har du inte i tidigare frågor använt gaskammarnas orimlighet som ditt största argument?

Citat:
10) Att det skulle ha funnits krematorier i de båda just nämnda, "rena förintelselägren", liksom i Sobibor och Chelmno, hävdar inte en enda historiker. Hur kunde då nazisterna skaffa undan liken efter de 1,9 miljon, som påstås ha mördats i dessa fyra läger, så grundligt att det inte finns det ringaste spår kvar av dem?
Brännde på bål! Eller kanske grävde ned dem? Eller möjligen fraktat bort dem. 1.9 miljoner?? Det verkar väldigt mycket det! Men under hur stor tidsrymd skedde detta? Kanske inte är så omöjligt ändå..

Citat:
11) Vi behöver inga vittnesuppgifter och medgivanden av gärningsmän för att veta att amerikanerna atombombade Hiroshima och Nagasaki i augusti 1945. Hur kommer det sig då att det för ett miljonfaldigt mord i gaskamrar absolut inte finns några andra bevis än vittnesmål och medgivanden av gärningsmän - inte ett enda dokument, inga lik, inga mordredskap, ingenting utom motsägelsefulla vittnen?
Förstår inte din fråga...

Citat:
12) Nämn namnet på en enda jude som gasades och lägg samtidigt fram bevis - ett bevis som skulle godtas i en normal, opolitisk mordrättegång vid en domstol som dömer efter rättsstatens principer. Du behöver inte nämna 3,5 miljoner namn, utan bara ett. Bara ett enda!
Jag kan inget namn..

Tror Judeförintelsen är lite överdriven.
Men vad jag tycker mest är att den fått på tok för mycket uppmärksamhet, herregud det var ju ändå 60 år sedan, kan vi inte bara försöka glömma? Dessutom sker det lika grymma (om inte grymmare) händelser runt om i hela världen dagligen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in