2008-12-07, 21:44
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Godkväll.

Jag har en ca 3 år gammal dator, HP, som jag använde nu ikväll.

Plötsligt dog den bara sådär, men lampan fram på datorn lös fortfarande och nu startar den inte ens..
När man försöker starta datorn blinkar det till i den blå lampan på "On knappen" och processor fläkten snurrar 1 millimiter och stannar.

Det är ingen som vet vad som kan ha hänt?
Är den helt kapputt? Ska jag lämna in den?
Citera
2008-12-07, 22:26
Medlem
Ireqoms avatar
Prova med att dra ut ström sladden ur nätaggregatet och sedan sätta i den igen. Var med om liknande problem på en dator förut. Och då hjälpte det faktiskt att göra så.
Citera
2008-12-07, 22:40
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Prova med att dra ut ström sladden ur nätaggregatet och sedan sätta i den igen. Var med om liknande problem på en dator förut. Och då hjälpte det faktiskt att göra så.

Försökte med det, men det var då den blinka till lite bara, sen händer inget.
Citera
2008-12-07, 22:53
Medlem
Ireqoms avatar
Hmm okay. Inget ljud från datorn heller när du sätter på den? Alltså ett pip eller fler?

Kom ihåg hur pipen upprepas om du får något pip vid uppstart sedan kollar du upp "pip koden" på denna sida. Välj tillverkare för din dator/moderkort också.

http://www.bioscentral.com/

så ska du nog få fram felet hoppas jag =)
Senast redigerad av Ireqom 2008-12-07 kl. 22:56.
Citera
2008-12-07, 22:56
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:
Hmm okay. Inget ljud från datorn heller när du sätter på den? Alltså ett pip eller fler?

Nepp inte nått.
Kan också lägga till att nätagget lyser bak på datorn.
Citera
2008-12-07, 23:02
Medlem
Ireqoms avatar
hmm okay, Låter nästan som att det vore moderkortet som har tagit stryk på något vänster och lagt av. Jag vet inte vad det kan vara för fel då tyvärr . Datorn får ju ström så nätaggregatet bör ju fungera som det ska iaf och det verkar det som eftersom lampan lyser.
Citera
2008-12-07, 23:20
Medlem
lite lustigt för min dator dog med idag den ville inte hitta disken där vista ligger på så jag hade 2 alt formatera eller felsöka... så jag skruvade upp burken drog ur kabeln till 1 disk jag hade misstanke om att den kunde ha varit banditen..men så hittade jag också en stor dammklump på sessorn

fram med dammsugarn och tops och gjorde datorn som ny igen drog i alla kablar och sen funkade den som en klocka igen .. va säkert alllt byggdamm som blivit efter all renovering

så med det vill jag väl säga att skruva upp burken och kolla hur det ser ut därinne

Edit:Kan dock tillägga att hör du inget pip när du startar burken så är det till 99% modekortet som brakat jag vet för det hände sonens dator för några månader sedan..dom är dock inte så dyra

lycka till
Senast redigerad av MaxMartin 2008-12-07 kl. 23:23.
Citera
2008-12-07, 23:22
Medlem
De glappar inte i någon kontakt i burken då? Väldigt lätt hänt. Sen kan du ju testa att plocka ur del för del och se om den startar mellan varje del.
Citera
2008-12-08, 19:03
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:
hmm okay, Låter nästan som att det vore moderkortet som har tagit stryk på något vänster och lagt av. Jag vet inte vad det kan vara för fel då tyvärr . Datorn får ju ström så nätaggregatet bör ju fungera som det ska iaf och det verkar det som eftersom lampan lyser.

Okej, tack för hjälpen.

Ska lämna in den så någon får kolla på den, är nog det bästa eftersom jag inte har en aning vad jag ska göra annars.

Citat:
lite lustigt för min dator dog med idag den ville inte hitta disken där vista ligger på så jag hade 2 alt formatera eller felsöka... så jag skruvade upp burken drog ur kabeln till 1 disk jag hade misstanke om att den kunde ha varit banditen..men så hittade jag också en stor dammklump på sessorn

fram med dammsugarn och tops och gjorde datorn som ny igen drog i alla kablar och sen funkade den som en klocka igen .. va säkert alllt byggdamm som blivit efter all renovering

så med det vill jag väl säga att skruva upp burken och kolla hur det ser ut därinne

Edit:Kan dock tillägga att hör du inget pip när du startar burken så är det till 99% modekortet som brakat jag vet för det hände sonens dator för några månader sedan..dom är dock inte så dyra
lycka till

Tack för hjälpen, ska försöka med detta innan jag lämnar in den
Senast redigerad av Jules.Winnfield 2008-12-08 kl. 19:06.
Citera
2008-12-08, 19:22
Medlem
Dra ut alla kablar som kommer eller går från sjävla dator burken, sen fram med damsugaren, och damsuga lite inne i datorn (Va försiktig!!!!!!!!!!)

Sen så ser du om fläkten fungerar, om den fungerar kan det vara 50% chans att datorn fungerar oxå, annars död.

Men dra ut alla sladdar, gör som jag sa , och sen prövar du sätta på datorn.
Citera
2008-12-09, 23:11
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Jag pillade lite idag och fick igång datorn efter att jag plockat ut grafikkortet och rengjort lite, satte tillbaka det och den starta med pip, 1 långt 2 korta.
Vet inte vad jag har för moderkort, men det står väl oftast för att det är fel på grafikkortet?

Men att det skulle göra att datorn inte starta från början? 0_o Helskumt..?
Citera
2010-01-28, 12:03
Bannlyst
har samma problem fast med en LG (bärbar) pipande 1 långt 2 korta så jag öppnade datorn kopplade ut alla sladdar minnen osv.

sen rengjorde jag datorn med papper och tops för att ta bort damm.

satte sedan ihop datorn igen i med minnen sladdar osv. fortfarande samma pipande så jag mejlade LG support och frågade och fick svar.

dom sa att det troligen var grafikkortert och att man måste köpa nytt moderkort.

har inte köpt något nytt men idag när jag startade den så dog den bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in