Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 16:19
Medlem
Läser man i utrikespolitikforumet, och även en del andra, så är det väldigt vanligt att serber/kroater/bosnier/albaner och andra primitiva stammänniskor pratar med varandra på sina egna språk. Borde inte detta stävjas på något vis? Annars måste ju FB ha moderatorer som kan all världens språk för att se till reglerna efterföljs - annars kan man ju fråga efter piratkort och barnporr hela dagarna, så länge man gör det på arabiska eller nåt.

Det står visserligen "Inlägg som inte är på svenska, danska, norska eller engelska raderas" ovanför reglerna, men detta efterföljs ju inte, och eftersom det inte ens ligger under netikettreglerna så antar jag att det inte ens ger en tillsägelse?
2008-12-07, 16:24
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Läser man i utrikespolitikforumet, och även en del andra, så är det väldigt vanligt att serber/kroater/bosnier/albaner och andra primitiva stammänniskor pratar med varandra på sina egna språk. Borde inte detta stävjas på något vis? Annars måste ju FB ha moderatorer som kan all världens språk för att se till reglerna efterföljs - annars kan man ju fråga efter piratkort och barnporr hela dagarna, så länge man gör det på arabiska eller nåt.

Det står visserligen "Inlägg som inte är på svenska, danska, norska eller engelska raderas" ovanför reglerna, men detta efterföljs ju inte, och eftersom det inte ens ligger under netikettreglerna så antar jag att det inte ens ger en tillsägelse?
Du som veteran borde väl veta att RP är på sin plats då moderatorerna har kanske svårt att hänga med, eller är du för fin för det? Du kanske bara gillar att gnälla utan att ta egna initiativ.?
2008-12-07, 16:26
Bannlyst
Citat:

Jag håller med till fullo. Samma sak bör gälla för signaturer.
2008-12-07, 16:35
Medlem
orkarNs avatar
Citat:

Var är belägget för att det inte efterföljs? Jag noterade samma sak i PU tidigare idag, men märkte också att eftersom tras uppenbarligen slutat modda och de andra två inte varit inloggade sen Dec 4 kan det väl helt enkelt ta en stund innan något görs åt saken.
2008-12-07, 16:55
Medlem
503s avatar
Skicka RP istället.
Inlägg på otillåtna språk raderar jag alltid, och oftast belönar jag med tillsägelse (vilket är helt i enighet med regelverket).
2008-12-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Var är belägget för att det inte efterföljs? Jag noterade samma sak i PU tidigare idag, men märkte också att eftersom tras uppenbarligen slutat modda och de andra två inte varit inloggade sen Dec 4 kan det väl helt enkelt ta en stund innan något görs åt saken.
Tja, det är möjligt att moderatorerna bara har för mycket att göra, men för ett tag sedan lästa jag flera trådar i Politik Utrikes där det under flera veckors tid gapades fram och tillbaka på jugoslavdialekter.

Visst kan man skicka RP på vartenda inlägg, men om det faktiskt var en regel och inte bara en liten, liten notis som man lätt missar så tycker jag faktiskt att det kunde bli en del av netikettreglerna.
2008-12-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Du som veteran borde väl veta att RP är på sin plats då moderatorerna har kanske svårt att hänga med, eller är du för fin för det? Du kanske bara gillar att gnälla utan att ta egna initiativ.?
Läs mitt inlägg igen. Jag vill ju inte ha några specifika inlägg borttagna, utan lägger fram förslaget att språkregeln bör inkluderas i regelverket, för att stävja detta beteende innan inläggen skrivs. Är inte det att ta eget initiativ? Att skicka RP är något man gör i efterhand; det kan knappast kallas att ta initiativ, bara att reagera på något som redan är.
2008-12-07, 17:09
Medlem
503s avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen. Jag vill ju inte ha några specifika inlägg borttagna, utan lägger fram förslaget att språkregeln bör inkluderas i regelverket, för att stävja detta beteende innan inläggen skrivs. Är inte det att ta eget initiativ? Att skicka RP är något man gör i efterhand; det kan knappast kallas att ta initiativ, bara att reagera på något som redan är.

Det finns redan i regelverket.
2008-12-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det finns redan i regelverket.
Ja, det nämns, men jag tycker att det borde läggas till som en egen netikettregel, men det är ju min personliga åsikt.
2008-12-07, 18:48
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ja, det nämns, men jag tycker att det borde läggas till som en egen netikettregel, men det är ju min personliga åsikt.

Det står ju under "Netikett" och efterföljs ju tydligen, så vad är problemet? Hittade du inte något vettigare att grina om idag?
2008-12-07, 18:50
Bannlyst
Citat:
Läser man i utrikespolitikforumet, och även en del andra, så är det väldigt vanligt att serber/kroater/bosnier/albaner och andra primitiva stammänniskor pratar med varandra på sina egna språk. Borde inte detta stävjas på något vis?

Kopierat från regler på Flashback.
Citat:
NETIKETT
Läs, och visa respekt för andra människors uppfattning. Inlägg som inte är på svenska, danska, norska eller engelska raderas.
Den som bryter mot någon av netikettreglerna kan få en tillsägelse. Flertalet tillsägelser som inte hörsammas kan resultera i en varning.

Här står det ju klart och tydligt att inlägg inte får skrivas på andra språk än dessa som står ovan. Men en fråga har jag kring detta. Varför får man skriva på alla Nordiska språk och Engelska, men inte finska? Har det med det att göra, att ingen förstår finska, man kan inte lösa vad det betyder?
2008-12-07, 18:52
Bannlyst
Är signaturer på tyska, franska etc. ok då? Eller (delar av) inlägg för den delen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in