• 1
  • 2
2008-12-07, 17:22
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Precis, Mac Os Extended = HFS+

IntelMacar/PPC macar - GUID-partition table/Apple Partition Map kanske det kan vara oxå? Skumt verkar det i alla fall.

Ja precis GPT = GUID Partition Table.
Har bara haft problem med det där från "andra hållet" dvs haft en disk i en EFI-maskin så den råkade bli GPT när den sen skulle in i en burk med BIOS som vill ha MBR...ställde till med lite strul minst sagt.

Man tycker ju att Intel borde varit smarta nog för att lägga in stöd för MBR i EFI, men man vet ju aldrig.
Citera
2008-12-08, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Hej, tyvärr funkar det inte, den funkar bara med FAT och då går det knappt att lägga över saker, provade den i windows-dator och formaterade den i NTFS, då funkade den perfekt, vad är det för fel på Mac?

Det finns ju ett hål på baksidan av HDD med ett lås på sidan, läst att det kan byglas om, finns dock inget verktyg eller dylikt för det!

VAd ska jag göra, börjar få smått panik och börjar givetvis bli lite ledsen också...Och att köra en halv-windowslösning känns sådär!

Får väldigt ofta Felkod -36 när jag försöker lägga in saker...!

Uppdatering:

Försökte partitionera den i fyra olika delar med Mac Extended, den lyckades göra 3, den fjärde misslyckades men går inte att lägga över saker, fortfarande felkod -36

Nu formaterade jag den i 2 extended och 2 MS-format och då kunde jag lägga in nästan en hel film innan den sa FELKOD -36...Vasjutton?!

Felkod -36 säger du? Ladda ner Drive Genius, http://www.prosofteng.com/products/drive_genius.php, och kör ett blocktest! Blocktest fungerar fullt ut i demoversionen..
Diskwarrior är också en väldigt bra applikation för att reparera skadade filsystem och partitionskartor..
Citera
2008-12-08, 01:29
Medlem
krypmetodens avatar
fat32?
Citera
2008-12-08, 02:41
Medlem
Lånar tråden, om jag köper denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=81495 för att lägga över mina grejer från min pc till macbooken.
Ska jag göra något med den innan ?
Citera
2008-12-08, 05:02
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
fat32?

Ursäkta men vad är det för hjärndött inlägg? Vill du veta vad fat32 är finns Wikipedia, google och en miljon andra mycket enkla sätt..

Citat:
Ursprungligen postat av Fraxinus
Lånar tråden, om jag köper denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=81495 för att lägga över mina grejer från min pc till macbooken.
Ska jag göra något med den innan ?

Det bästa sättet är väl att köra någon form av nätverk för att problemfritt föra över stora filer (5-7gb) annars kan OS X både läsa och skriva NTFS. Jag rekommenderar dock att du kör HFS+ på din externa men problemet med den är ju att den bara kan läsas av Mac-datorer (utan att behöva installera några program på tex en polares PC) men enkelt svar på din fråga: Har den NTFS ska det fungera kanoners!
Citera
2008-12-08, 09:23
Medlem
Cassandraas avatar
Hejsan allihopa, tack för alla era svar! Tyvärr hjälpte det inte denna gång utan var tvungen att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka (minus 10%givetvis) jag har en gammal extern, och den var bara att plugga in och formateta! Nu vet jag ju inte vilken/om man törs köpa en ny av något annnat märke!

Men återigen tack, lärde mig lite iallafall!
Citera
2008-12-08, 11:20
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Hejsan allihopa, tack för alla era svar! Tyvärr hjälpte det inte denna gång utan var tvungen att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka (minus 10%givetvis) jag har en gammal extern, och den var bara att plugga in och formateta! Nu vet jag ju inte vilken/om man törs köpa en ny av något annnat märke!

Men återigen tack, lärde mig lite iallafall!

Hej Cassandra.

Först och främst, trist att det inte löste sig.
Ska du köpa så rekommenderar jag och många andra WD MyBook (Finns på komplett.se och hos många andra). Relativt billiga + mycket mycket bra kvalite på de diskarna. (Jag har 2 500gb:are själv, mina rumskamrater har 1 eller 2 var).

Sen till ditt problem även om du löst det, så kanske någon annan får liknande problem. Man behöver tillgång till en Windows burk för detta.

Koppla in HDD'n i Windows maskinen.

Starta dosfönster (cmd i kör fönstret)

Skriv
Kod:
diskpart

Kod:
list disk

Visar något typ:

Citat:
Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ---------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 149 GB 0 B

select disk X där nummer är disken du vill välja, ovan:

Kod:
select disk 0

Viktigt här är att du verkligen har valt rätt disk eftersom all information kommer gå förlorad.

Sen skriv:
Kod:
create partition primary id=af

Detta sätter allt tillgängligt utrymme som en stor HFS Partition.
Finns mer att läsa om diskpart här: http://technet.microsoft.com/en-us/l.../bb490893.aspx
Senast redigerad av ^Eaz 2008-12-08 kl. 11:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in