Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 11:34
Medlem
jo jag har sökt och försökt hitta utan större lycka...
Ska bränna ut flera avsnitt av en serie på en dvd, om jag bara drar in avsnitten på dvdn och bränner fungerar de ju inte att se på tvn. Någon som har någon ide på hur jag ska lösa detta?
Citera
2008-12-07, 11:36
Medlem
Alibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ûbersoft
jo jag har sökt och försökt hitta utan större lycka...
Ska bränna ut flera avsnitt av en serie på en dvd, om jag bara drar in avsnitten på dvdn och bränner fungerar de ju inte att se på tvn. Någon som har någon ide på hur jag ska lösa detta?

Ifall du inte har en DVD som stödjer divx går det inte att i en handvändning.
Alternativt får du konvertera om formatet till mpeg, vilket är väldigt tidskrävande.
Citera
2008-12-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Ifall du inte har en DVD som stödjer divx går det inte att i en handvändning.
Alternativt får du konvertera om formatet till mpeg, vilket är väldigt tidskrävande.

ajdå de låter jobbigt... Hittar inte V.Ä.N.N.E.R som dvd =/
Citera
2008-12-07, 12:28
Medlem
mogs avatar
Har du inte en DVD-spelare som klarar av att spela upp DivX / XviD så kan kan du ju skapa en DVD med dina avsnitt med ConvertXtoDVD.

Inte alls spec. tidskrävande eller svårt.

Citera
2008-12-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Har du inte en DVD-spelare som klarar av att spela upp DivX / XviD så kan kan du ju skapa en DVD med dina avsnitt med ConvertXtoDVD.

Inte alls spec. tidskrävande eller svårt.

Ah perfekt, btw lite OT men.. Vet ni någon bra sida för tvserier?
Citera
2008-12-07, 18:40
Medlem
DennisOlofs avatar
ûbersoft, det absolut enklaste är att istället byta till en dvdspelare som HAR stöd för DivX och XviD.

Då kan man oftast bränna skivan som en vanlig ISO skiva och sedan välja filerna man vill spela upp med filutforskaren i dvd-spelaren. Sedan måste kan tänka på att man måste köra med Gspot och kolla att filerna inte använder sig av "GMC eller Q-pel" som inte är kompatibelt med stand-alone spelare. Samt att upplösningen inte överstiger 720*576.

Det enda problemet jag har med min Philips DVP-5960 är att man inte ser långa filnamn och att den bara har vanlig USB1 inte USB2, och då får inte bitraten vara högre än 1300Kbps för då hackar det till och från osv. Nästan inga TV-avsnitt använder GMC eller Q-pel så där behöver man inte bry sig om det men filmer är en annan sak. Min har dessutom ett ESS chip som ska vara de bästa på just divx och xvid.

Annars måste man fixa någon form av meny och authoring, vilket jag anser är på tok för jobbigt, då kan man lika bra köpa en popcorn hour eller något istället.
Citera
2008-12-07, 18:41
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ûbersoft
Ah perfekt, btw lite OT men.. Vet ni någon bra sida för tvserier?

Finns hur många som helst, kolla i fildelningsforumet.
Citera
2008-12-07, 21:27
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
ûbersoft, det absolut enklaste är att istället byta till en dvdspelare som HAR stöd för DivX och XviD.
Visst det är det smidigaste alternativet, men det kostar...iof. så är en DVD-spelare idag är inte spec. dyr.

Citat:
Annars måste man fixa någon form av meny och authoring, vilket jag anser är på tok för jobbigt, då kan man lika bra köpa en popcorn hour eller något istället.
Kör man ConvertXtoDVD så bygger man en grymt enkel meny på bara några få minuter.

Man laddar in filerna, bygger "menyn" och kör igång konverteringen. Har man en bra dator tar det inte lång tid innan programmet ber en att stoppa in en tom DVD skiva och bränner ut det färdiga projektet. Beroende på antal filer och storlek på dessa så kanske 2-4 timmar...

Många tror att bara för att man ska göra en DVD med menyer och skit så ska man köra ett tungt program som tar evigheter att lära sig och sen tar ett par dagar att konvertera, nä så är det inte längre.

Visst, man får inte supersnygga menyer med ConvertXtoDVD som med andra mer professionella DVD authoring program (Scenarist, DVDit, DVD Maestro etc.), men jag tycker det funkar.

Summa sumarum:

+ Vill man komma enkelt undan:

- Köp en ny DVD-spelare som kan spela upp DivX / XviD.
- Köp filmen / serien på DVD.

+ Vill man komma billigt undan:

- Konvertera själv.

Tar lite tid och inlärningskurvan varierar beroende på program. Allt från väldigt enkelt (ConvertXtoDVD) till väldigt svårt (Scenarist, DVD Maestro etc.).

Du lär dig något nytt på köpet.

Citera
2008-12-07, 22:15
Medlem
DennisOlofs avatar
mog, jo det är klart.

Det funkar säkerligen med en enkel meny.

Däremot skulle jag aldrig konvertera själva .avi filen (divx eller xvid) till t.ex. mpeg2 bara för att kunna titta på det i en "stand-alone" enhet. Absolut inte värt besväret.

Då kan man lika bra koppla datorn till TVn och titta den vägen, då har man ju dessutom 100% kompabilitet och kan spela upp vilket format det än är, förutsatt man har rätt program, codecs och att datorn orkar med.

TS får göra som han vill
Citera
2008-12-08, 05:36
Medlem
Citat:

Då kan man oftast bränna skivan som en vanlig ISO skiva och sedan välja filerna man vill spela upp med filutforskaren i dvd-spelaren. Sedan måste kan tänka på att man måste köra med Gspot och kolla att filerna inte använder sig av "GMC eller Q-pel" som inte är kompatibelt med stand-alone spelare. Samt att upplösningen inte överstiger 720*576.

Det enda problemet jag har med min Philips DVP-5960 är att man inte ser långa filnamn och att den bara har vanlig USB1 inte USB2, och då får inte bitraten vara högre än 1300Kbps för då hackar det till och från osv. Nästan inga TV-avsnitt använder GMC eller Q-pel så där behöver man inte bry sig om det men filmer är en annan sak. Min har dessutom ett ESS chip som ska vara de bästa på just divx och xvid.

Okej, tack för infon där Det lär bli så att man får köpa en ny dvd spelare och bara bränner in dom som dom är, det låter som det lättaste alternativet.
Citera
2008-12-08, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Visst det är det smidigaste alternativet, men det kostar...iof. så är en DVD-spelare idag är inte spec. dyr.

Kör man ConvertXtoDVD så bygger man en grymt enkel meny på bara några få minuter.

Man laddar in filerna, bygger "menyn" och kör igång konverteringen. Har man en bra dator tar det inte lång tid innan programmet ber en att stoppa in en tom DVD skiva och bränner ut det färdiga projektet. Beroende på antal filer och storlek på dessa så kanske 2-4 timmar...

Många tror att bara för att man ska göra en DVD med menyer och skit så ska man köra ett tungt program som tar evigheter att lära sig och sen tar ett par dagar att konvertera, nä så är det inte längre.

Visst, man får inte supersnygga menyer med ConvertXtoDVD som med andra mer professionella DVD authoring program (Scenarist, DVDit, DVD Maestro etc.), men jag tycker det funkar.

Summa sumarum:

+ Vill man komma enkelt undan:

- Köp en ny DVD-spelare som kan spela upp DivX / XviD.
- Köp filmen / serien på DVD.

+ Vill man komma billigt undan:

- Konvertera själv.

Tar lite tid och inlärningskurvan varierar beroende på program. Allt från väldigt enkelt (ConvertXtoDVD) till väldigt svårt (Scenarist, DVD Maestro etc.).

Du lär dig något nytt på köpet.

Funderade på att konvertera filerna men kom fram till att jag har helt enkelt för sunkig dator atm, och det skulle antagligen ta väldigt lång tid för mig att konvertera ett par avsnitt per dvd.
Så en ny DVD lär inhandlas..
Men iallfall tack för all din info på hur man konverterade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in