2008-12-06, 20:01
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Hej, nu ska jag kpa en Macbook men r nnu osker p vilken..

Ekonomiskt r det ganska irrelevant d jag ska kpa den till en enskild firma och blir det en Pro fr jag arbeta typ fyra timmar mer. I vilket fall som helst ska jag lgga till fyra gig arbetsminne, och eventuellt bttre processorhastighet i Macbook Pro.

Jag fredrar storleken p den vanliga Macbooken men den har enligt vissa en smre skrm och d jag r frilansfotograf s kommer jag att anvnda Photoshop, hittills har det gtt bra p en vanlig brbar dator. r skrmen p Macbooken dlig eller bara lite smre bredvid Macbook Pro?

Hur r det med batteritid, och portar? Era reflektioner?
Citera
2008-12-06, 20:11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ptja, den r ju mindre p en macbook iallafall...

Om du ska jobba med foto kan det vara sknt med en stor skrm.

Jag har haft min PRO i ett r nu och haft den ikopplad/krt p batteri om vartannat. 205 laddningscyklar har det blivit och batteriet har 94 % hlsa och rcker ca 3 timmar vid vanligt surfande och kanske 2 timmar vid film.
Citera
2008-12-06, 20:47
Medlem
Durkslags avatar
Jag kpte en MBP (mid07) enbart fr den var i aluminium och snyggare n de i plast.
Idag r ju dock bda snygga s strre skrm skulle vara den enda faktorn som spelar roll om jag skulle valt.

En sak man verkligen fr fundera p nr de gller de nya brbara r om man kommer behva anvnda Firewire d MB inte har det.

r du fotograf och det ekonomiska inte spelar nn roll, vlj MBP! D fr du strre skrm och mer kraft under huven.
Citera
2008-12-06, 20:50
Medlem
Nemans avatar
Till fotoredigering hade jag valt en MacBook Pro. Min gamla MacBook varvade upp flktarna s fort det vart lite anstrngande arbete.

S mitt tips r en MacBook Pro.
Citera
2008-12-06, 20:56
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Till fotoredigering hade jag valt en MacBook Pro. Min gamla MacBook varvade upp flktarna s fort det vart lite anstrngande arbete.

r detta fortfarande aktuellt d jag kommer att strva efter samma specifikationer p bda modellerna?

Det slog mig att nya CS4 anvnder grafikkortet som arbetsminne och dr har nog Pro en stor frdel.

Anledningen till att jag r tveksam r pga storlek och vikt faktiskt, den jag har idag r p typ femton tum och tre kilo, den fr vldigt sllan ka med om jag ocks har min kamera i vskan.

Det lutar i alla fall t Macbook Pro nu, mest fr att inte f ngest eftert.
Citera
2008-12-07, 20:14
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Efter att ha jmfrt storleken p de lutar det nu t en vanlig Macbook, vad klarar egentligen dess grafikkort?
Citera
2008-12-08, 00:16
Medlem
divinings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Efter att ha jmfrt storleken p de lutar det nu t en vanlig Macbook, vad klarar egentligen dess grafikkort?

Har sjlv fastnat i just denna tanken, grafikkortets betydelse vs storlek.
Nr man vl kommer till kritan: MBP r inte mycket strre "egentligen" men det r nd en vsentlig skillnad mot den ordinarie MB:en.

Rent tekniskt s r en MB tillsammans med en Cinema Display ett mycket bra val fr den bereste fotografen, dock vet jag ocks att det kan vara betryggande med kraften i en MBP, ven fast man inte kommer att tillmpa den srskildt ofta.

Fr att terg till din frga, MB:ens grafikkrets klarar "plenty", den r Mainstream.
Den anvnder inget intretgerat minne, utom lnar ifrn Arbetsminnet vilket gr att den inte lmpar sig fr grafisk tunga applikationer (Ls: tung multilayer grafik, video behandling). Dock s lmpar den sig vl till bde PS och annat kul ifrn Adobe, och jag antar att om man arbetat med tyngre saker s har man en stationr tillmpad t det ndamlet.

Men som sagt, jag r ocks fast - men det blir nog MB, MBP r helt enkelt fr klumpig fr det jag vill anvnda den till.

Edit: Inser att jag sger mot mig sjlv nr jag skriver att MB inte lmpar sig t grafiskt tyngre applikationer, fr att sedan sga att den duger fint t hela Adobes svit. Men jag antar att ni frstr grundtanken bakom det...
Senast redigerad av divining 2008-12-08 kl. 00:20.
Citera
2008-12-08, 09:42
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Klarar Macbookens grafikkort nyare spel, typ Grand Theft Auto IV?

ngest som f av det hr valet nu, jag har till och med vervgt en Macbook Air innan men nu knns det som ett svrare val, storlek mot prestanda och skillnaderna r inte s stora..
Citera
2008-12-08, 10:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Klarar Macbookens grafikkort nyare spel, typ Grand Theft Auto IV?

Vad jag vet s har inte spelutvecklarna p Rockstar ngra planer p att konvertera spelet till Mac d det r en begrnsad skara spelare p den planhalvan.
Citera
2008-12-08, 10:56
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad jag vet s har inte spelutvecklarna p Rockstar ngra planer p att konvertera spelet till Mac d det r en begrnsad skara spelare p den planhalvan.

Misstnker att han menar att kra det i bootcamp.

Ska du spela spel, syssla med bilder osv, s hade jag valt MBP av den enkla anledningen att den har bttre prestanda.

ven om MB'n kommer klara det mesta av det du vill syssla med, s r bttre Grafikkort osv en mycket viktigt faktor i just spelande osv.

Sen som du sger s spelar pengarna ingen direkt roll. MBP'n r fr vrigt inget stort bke s r jobbig att slpa runt utan fortfarande en relativt ntt liten sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in