2008-12-05, 23:44
Medlem
Amex88s avatar
Jag ska antagligen börja läsa Juridik vid Lunds Universitet till våren, möjligtvis hösten men samtidigt är jag även väldigt intresserad landet på andra sidan Atlanten och har en del olika orsaker till att flytta dit senare i livet.

Så nu till min stora fråga, hur pass bra kan man tillgodo räkna sig en examen i Juridik i Usa om man läser den i Sverige?
De mesta bygger väl på samma principer, med då speciellt juridiken är det väl mycket som skiljer sig åt mellan de båda länderna?
Vilken "inriktning" bör jag satsa på om jag vill lättast kunna använda min examen i USA?
Citera
2008-12-05, 23:51
Medlem
Juristutbildning ges ej på grundnivå i USA, först läser man en valfri kandidatexamen och går därefter vidare till Law School och läser där juridik i tre år. Din svenska juristexamen kan du använda som grund att söka in till en Law School på, detta ger dig sedan efter avklarade slutprov behörighet att jobba som jurist i både Sverige och USA.
Citera
2008-12-06, 00:10
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Juristutbildning ges ej på grundnivå i USA, först läser man en valfri kandidatexamen och går därefter vidare till Law School och läser där juridik i tre år. Din svenska juristexamen kan du använda som grund att söka in till en Law School på, detta ger dig sedan efter avklarade slutprov behörighet att jobba som jurist i både Sverige och USA.
Okej, då var det som jag antog. Min moster läste på Yale Law School och tog sin kandidatexamen i Köpenhamn. Men jag har dock för mig att hon betalde runt 140.00 dollar för detta, och det var för ett bra tag sedan när dollarn var över 10 kr / kronan.

Finns det andra bra skolor på östkusten i USA där man kan läsa Law School som inte kostar över miljonen?
Citera
2008-12-06, 08:42
Medlem
BaronBs avatar
Tänkte bara fylla på med att den svenska och amerikanska juridiken tyvärr inte har särskilt många principer gemensamt.
U S A tillhör common law, d.v.s. den engelska traditionen där man i stor utsträckning jobbar med prejudikat, medan vi i kontinental tysk anda i huvudsak kör med lagstiftning.
Användningsområdet för en svensk jur.kand. i U S A är således synnerligen begränsat och vice versa. Om man tänker sig att jobba på en byrå med internationell inriktning är det dock naturligtvis mycket nyttigt med en amerikansk examen. Eftersom vi är så må blir lär det dock regelmässigt bli fråga om jobb i Sverige mot U S A och inte tvärtom.
Citera
2008-12-06, 10:46
Medlem
TTKs avatar
En fråga om studier. Vad kul, det har vi ett forum för.

jur -> a&s

/Mod
Citera
2008-12-06, 11:15
Medlem
Buffelns avatar
Man har nu (åtminstone i Lund) möjlighet att läsa en fil. kand i rättsvetenskap inom ramen för juristprogrammet (dvs du läser grundterminerna och skriver sedan en kandidatuppsats, vilket även kan göras inom ramen för fördjupningsterminerna) vilket är tänkt att motsvara en BA. Sedan kan du väl söka till USA med den?
Citera
2008-12-06, 22:27
Medlem
Juridikexamen i sverige och sen en LLM.
Citera
2008-12-06, 22:49
Medlem
rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Juridikexamen i sverige och sen en LLM.

Jag har själv haft sådana planer. Efter att ha läst en hel del om LLM har jag börjat ifrågasätta hur attraktiv man egentlig är efter att ha tagit en svensk/annan icke-amerikansk "bachelor" och en LLM på en amerikansk Law School. Många verkar ha svårt att få attraktiva jobb i USA efter ett sådant upplägg av sina studier i konkurrens med de otroligt många amerikaner som utbildar sig till jurister. Har du själv kungapa (eller någon annan FB:are) gjort så och kan berätta mer?
Citera
2008-12-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rude
Jag har själv haft sådana planer. Efter att ha läst en hel del om LLM har jag börjat ifrågasätta hur attraktiv man egentlig är efter att ha tagit en svensk/annan icke-amerikansk "bachelor" och en LLM på en amerikansk Law School. Många verkar ha svårt att få attraktiva jobb i USA efter ett sådant upplägg av sina studier i konkurrens med de otroligt många amerikaner som utbildar sig till jurister. Har du själv kungapa (eller någon annan FB:are) gjort så och kan berätta mer?

Min erfarenhet ar att sa lange du ar pa nagon av top 15 law schools sa ska det inte vara nagra problem. Examen fran en kass law school i USA ar inte vard pengarna.
Citera
2008-12-07, 08:03
Medlem
Citat:
Min erfarenhet ar att sa lange du ar pa nagon av top 15 law schools sa ska det inte vara nagra problem. Examen fran en kass law school i USA ar inte vard pengarna.

Jag håller helt med om hur viktig ranking är men ditt råd är inte helt bra. En svensk jur kand plus en amerikansk LLM skulle inte kvalificera ts till att skriva Bar exam, och utan den kan han inte bli advokat och då spelar det ingen roll vilken skola han läst vid.
Citera
2008-12-07, 22:45
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Vart kan jag se ett utbud av vilka universitet som har Law School? Om Umass hade Law School hade det varit perfekt.
Citera
2008-12-07, 22:47
Medlem
Amex88s avatar
Google and u shall find hittade det själv , http://www.top-law-schools.com/rankings.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in