• 1
  • 2
2008-12-07, 16:22
Medlem
Questionmarks avatar
http://www.crewnetwork.com/yachtjob.aspx

Att vara bra på engelska gäller också hehe.
Slängde med en länk ifall det skulle vara intressant.
Citera
2008-12-07, 23:29
Medlem
Jobbade på ett paradis ö i Australien i ett år under min hotel management utbildning där nere
www.hayman.com.au

Efter 3 månader tröttar man på paradiset och den låg avlönade hotel industrin. Mitt råd är att skaffa ett välbetalt jobb för minst 30 lakan du kan du åka världen runt flera gg per år.
Mina klass polare jobbar som hotel managers i Vietnam och Dubaj och de håller på att byta sitt yrke pga deras skit löner och den omänslkiga arbets timmarna och stressen.
Citera
2008-12-07, 23:54
Medlem
Utbildar mig just nu till flygtekniker. Inte 100% säker på ifall detta är rätta yrket för just mig, men eftersom man i framtiden ifall man lyckas har möjlighet till att jobba i över 30 olika länder så har jag nog hamnat hyfsat rätt iaf.

Yacht jobben låter soft som fasen! borde ju inte vara rocket-science direkt. Hur går man vägen där? är beredd att kämpa
Citera
2008-12-08, 00:39
Medlem
Questionmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shah
Utbildar mig just nu till flygtekniker. Inte 100% säker på ifall detta är rätta yrket för just mig, men eftersom man i framtiden ifall man lyckas har möjlighet till att jobba i över 30 olika länder så har jag nog hamnat hyfsat rätt iaf.

Yacht jobben låter soft som fasen! borde ju inte vara rocket-science direkt. Hur går man vägen där? är beredd att kämpa

Först och främst börjar du med grundutbildningen som du måste ha för att få jobb. STCW 95 heter den och kostar ca 10 000 kr. Jag gjorde min i Göteborg via AMPM. http://www.ampmcrew.com/

Sen kan du regga dig på olika sajter och ladda upp CV m.m.
Dom lägger riktigt stor vikt vid hur det är utformat.
Efter det tar du dig till ett ställe där många yachter håller till. Antibes i Frankrike som ligger på rivieran är den största hamnen i Europa för yachter. Nära till Cannes, Monaco och Nice. Eller Ft. Lauderdale i USA, fast det blir en del krux med visum hehe.

Sen beror det på vad du söker för jobb. Eftersom du är flygtekniker så borde du ju ha ganska lätt för att vara i maskinrummet. Skulle rekommendera att du i så fall läser AEC (Advanced Engineering Course) för ca 1000 euro. Då skickar du in ditt CV till en massa ställen och bara sitter och väntar tills någon ringer dig för intervju. Med en flygteknikerutbildning bör det vara ett stort plus.

Annars om du vill testa som deckhand så gör du bara STCW 95 sen går man upp varje morgon och dockwalkar = går rundor i hamnen och frågar på yachterna om dom behöver folk för dagen. Detta är ruskigt jävla svårt sätt att få jobb så om du är seriös skulle jag råda dig till AEC kursen. Jag var nere i Frankrike 2 rundor i somras och letade jobb för fullt. Efter allt man hade läst på internet så verkade det skitlätt. Enligt alla jag pratade med så har det aldrig varit såhär mycket folk som söker jobb. Alla hör ju talas om det och försöker eller så har dom en polare som håller på med det. Så det blir mer och mer folk för varje år.

Deckhands är det alltså fullt av och det är inte lätt.
Jag spenderade ca 2 månader allt som allt där och fick EN dags jobb.
Ruskigt mycket folk som misslyckades och fick åka hem.
Jag gjorde till och med kurs för att få köra motorbåt upp till 15 m och en kurs i VHF marin radiokommunikation för att bättra på mina chanser. Så jag fick helt enkelt slänga in handduken för denna gången. Har dock inte gett upp helt hehe.

Hade jag däremot varit en blond svensk brud så hade jag enkelt fått jobb som stewardess

Well det får räcka lite för denna gången.
Hojta till om du är intresserad av mer info som Engineer så ska jag leta upp lite.

Är en djungel att hitta rätt på nätet med alla skitsidor om yachting.
Citera
2008-12-08, 07:59
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Mitt råd är att skaffa ett välbetalt jobb för minst 30 lakan du kan du åka världen runt flera gg per år.
hmmm... Jag önskar att det vore så...
Citera
2008-12-08, 15:19
Medlem
peajempes avatar
Citat:
Halloj!

Sitter och njuter lite, drömmer mig bort i mina tankar.
Tänk om man bara kunde dra iväg till någon soft paradisö eller land med en polare, bygga ett hotell där eller något liknande och få det och bli populärt. Tjäna hyfsat med stålar och kunna steka i solen med en iskall drink.
Är detta möjligt utan en större summa pengar?

Några liknande förslag på på vad man göra, i samma stil som detta?
Vill ju inte ha något vanligt Svensson-life här i kalla sverige.

Peace!
Du behöver både kunskap och kapital till en början för att kunna bedriva en vintsbringande verksamhet. Om det vore så lätt att smälla upp ett hotell och sedan leva king så hade väl fler gjort det.
Citera
2008-12-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Du behöver både kunskap och kapital till en början för att kunna bedriva en vintsbringande verksamhet. Om det vore så lätt att smälla upp ett hotell och sedan leva king så hade väl fler gjort det.

Så långt förstår jag med det, men det var bara något jag drog till med. Tänkte mest på liknande yrken och en liten allmän diskussion kring det bara
Citera
2009-02-11, 21:37
Medlem
Frottefiltens avatar
Citat:
Halloj!

Sitter och njuter lite, drömmer mig bort i mina tankar.
Tänk om man bara kunde dra iväg till någon soft paradisö eller land med en polare, bygga ett hotell där eller något liknande och få det och bli populärt. Tjäna hyfsat med stålar och kunna steka i solen med en iskall drink.
Är detta möjligt utan en större summa pengar?

Några liknande förslag på på vad man göra, i samma stil som detta?
Vill ju inte ha något vanligt Svensson-life här i kalla sverige.

Peace!
då ska du söka jobbet som strandvakt på australien kanske!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in