2008-12-05, 19:28
Medlem
Säg att man t ex skriver ett arbete (i skolan) i svenska, engelska eller liknande. Får man då be andra (föräldrar/vänner eller liknande) om hjälp angående olika svårigheter i språket? Får man lov att be dem att läsa arbetet och ge förslag på förbättringar eller att hjälpa till och rätta fel? Var går gränsen egentligen?
Citera
2008-12-05, 19:38
Medlem
Deannas avatar
Ja, lärarna kan väl ändå inte se att dina föräldrar hjälpt dig med ordföljden..
Däremot kanske de blir lite misstänksamma då du kanske helt plödsligt behärskar sånt som du inte borde eller använder ett mycket avancerat språk.. men då är det väl bara vara ärlig och säga att du fått hjälp av t.ex. mamma.
Citera
2008-12-05, 22:04
Medlem
Tack för svar

Frågan är inte riktigt om de inte lärarna kan märka det eller inte, utan mer om det faktiskt är tillåtet?
Dessutom tycker jag det känns ganska otydligt var gränsen går. Ska jag skriva en engelsk uppsats och tar hjälp av min engelska polare att skriva saker, är det okej? Jag menar rent teoretiskt borde det inte vara värre än att ta hjälp av sin mamma, eftersom sin mamma lika gärna kan vara expert på engelska.
Citera
2008-12-05, 22:12
Medlem
Deannas avatar
Det är ju du som ska skriva, däremot kanske din kompis får rätta och du får ändra.. Läraren kan ju aldrig få reda på vem som hjälp dig om du inte berättar det.
Själv läste jag tyska och hade en kompis mamma som var tyskalärare, hon rättade alla mina uppsatser, på så sätt lärde jag också mig hur det skulle skrivas grammatiskt.
Citera
2008-12-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det är ju du som ska skriva, däremot kanske din kompis får rätta och du får ändra.. Läraren kan ju aldrig få reda på vem som hjälp dig om du inte berättar det.
Själv läste jag tyska och hade en kompis mamma som var tyskalärare, hon rättade alla mina uppsatser, på så sätt lärde jag också mig hur det skulle skrivas grammatiskt.
Jo okej, jag brukar också göra något liknande. Men hade endå varit skönt att veta vad reglerna eller lärarna säger, så man inte känner sig som en fuskare, känns bara skönare att känna att man gjort allt rätt när man ska diskutera sitt arbete osv (och slippa trots allt vara lite smårädd längst nere att det ska upptäckas på något sätt). Inte för att jag skulle sluta göra det i vilket fall - men hade endå varit bra att veta.
Citera
2008-12-05, 23:28
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus4
Jo okej, jag brukar också göra något liknande. Men hade endå varit skönt att veta vad reglerna eller lärarna säger, så man inte känner sig som en fuskare, känns bara skönare att känna att man gjort allt rätt när man ska diskutera sitt arbete osv (och slippa trots allt vara lite smårädd längst nere att det ska upptäckas på något sätt). Inte för att jag skulle sluta göra det i vilket fall - men hade endå varit bra att veta.

Jag tror inte det finns några speciella regler kring detta (men så var det jättelänge sedan jag gick på något annat än universitet).

Blir man påkommen är det väl bara att vara ärlig och säga som det är, men hur stor är egentligen risken?
Citera
2008-12-06, 01:16
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Säg att man t ex skriver ett arbete (i skolan) i svenska, engelska eller liknande. Får man då be andra (föräldrar/vänner eller liknande) om hjälp angående olika svårigheter i språket? Får man lov att be dem att läsa arbetet och ge förslag på förbättringar eller att hjälpa till och rätta fel? Var går gränsen egentligen?
Du går i skolan för att lära dig. Det är klart att andra än läraren har rätt att rätta till dina misstag och lära dig nya saker. Däremot skall du nog inte låta någon annan skriva eller lägga upp skrivningen inehållsmässigt.
Citera
2008-12-06, 11:18
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

Hur gammal är du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in