• 1
  • 2
2008-12-05, 23:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, säger inte emot.
Men har man bråttom så funkar en rub bäst, för den sitter kvar och kryper in under tillagningen som inte en marinad gör i tidsnöd.

Korrektomundo, o så kan man ju pilla in lite rub under skinnet också!
Citera
2008-12-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tinade kycklingklubbor och ingen tids press så kan man använda många goda grejor.
Som teriyaki, någon caj'p, yamasa(elr kikkosan) soja med vitlök och ingefära, pesto, tigersås och så vidare.

Finns mängder med olika man kan göra för kyckling är tacksamt kött som man kan ta till vilken smak man vill nästan.

Jäkligt nära mot vad jag gjorde, tinade i mikron, gjorde sen en egen marinad med olja, terayaki, vitlök, curry och sambal oelek och det blev gott
Citera
2008-12-06, 12:14
Medlem
klybans avatar
Trevligt

Klubbor så tacksamma också pga dom inte så stora och smaken letar ända in i benet oftast.

Kom på själv nu att det var längesedan jag gjorde kyckling klubbor, får nog dra iväg köpa upp mig på lite sånt
Citera
2008-12-06, 12:59
Medlem
Snurrens avatar
Nu är säkert dom här klubborna tillagade, men jag vill gärna dela med mig av ett enkelt recept som jag hittade för många år sedan.

Ugnen värms upp till ca 225 grader, kycklingen läggs i en form och täcks av ett tjockt lager smet av riven ost, creme fraiche och mycket pressad vitlök. Förvånansvärt gott, mina gäster har varit mycket nöjda och bett om receptet. Till och med en gammal skärgårdstant (man tror att sådana är extra konservativa). Nu tillhör jag i och för sig det släktet som tycker att livet förgylls av vitlök, jag vet att inte alla älskar det.

Ja så klart så låter man kycklingen bli genomstekt och täcket bli gyllengult.
Citera
2009-04-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tina klubborna, salta dem lätt och ge dem en fin yta (olja/smör) i stekpanna. Omplacera dem till en ugnsfast form och kör dem på ca 125 grader i ca 40 minuter eller tills innetemperaturen visar på ca 69-70 grader. Ta ut dem och låt dem vila i ca 5 minuter. Tempen kommer då att stiga några grader till. Smaka av med peppar och salt.

Det här är den enklaste metoden. Du kan också dra på högre värme i ugnen men då blir inte klubborna lika saftiga och det är svårare att pricka in tiden.

~Paul~

Testade detta med sådär resultat.
Tycker klubborna verkade råa vid 70 grader.
Hade iofs klubborna i marinad(utan olja) ist för vanlig saltning.

Dom fick ligga inne i 30 min till så blev det fint enligt mig.

Frågan är vad jag gjorde fel?
Jag betvivlar att du bara hittar på så vad kan jag gjort för fel?

Hade jag tempen på fel ställe tro? Valde baklåren som tempplats.

Hade dom i mitten av ungnen med över/under värme.

Ja dom även i lite matolja med överbliven marinad att gotta sig i under tillagningen.

Kan påpeka att klubborna är väldigt stora.

Idag så ska samma klubbor(marinerade i snart 12 timmar... grillar om 8) på kolgrillen och vill ha dom perfekta.

Är det något jag måste tänka på?

Hur vet jag t.ex om grillen är för varm/kall?
Hur länge ska jag ha dom på grillen?

Vill inte skära upp för att kontrollera då jag tycker det blir trist med uppskuren mat.
Kör på en ganska stor gjuten grill i vårt hyresområde.
Senast redigerad av Madgoat100 2009-04-16 kl. 10:10.
Citera
2009-04-16, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
Testade detta med sådär resultat.
Tycker klubborna verkade råa vid 70 grader.
Hade iofs klubborna i marinad(utan olja) ist för vanlig saltning.

Dom fick ligga inne i 30 min till så blev det fint enligt mig.

Frågan är vad jag gjorde fel?
Jag betvivlar att du bara hittar på så vad kan jag gjort för fel?

Hade jag tempen på fel ställe tro? Valde baklåren som tempplats.

Hade dom i mitten av ungnen med över/under värme.

Ja dom även i lite matolja med överbliven marinad att gotta sig i under tillagningen.

Kan påpeka att klubborna är väldigt stora.

Idag så ska samma klubbor(marinerade i snart 12 timmar... grillar om 8) på kolgrillen och vill ha dom perfekta.

Är det något jag måste tänka på?

Hur vet jag t.ex om grillen är för varm/kall?
Hur länge ska jag ha dom på grillen?

Vill inte skära upp för att kontrollera då jag tycker det blir trist med uppskuren mat.
Kör på en ganska stor gjuten grill i vårt hyresområde.
Oj, det var många frågor.

Mätte du verkligen tempen? Om du gjorde så och klubborna trots allt var råa så kan det tyda på att termometern inte visar korrekt temperatur. Detta är ett vanligt fel.

Gör i så fall så att du tar reda på när klubborna är färdiga med just denna (din) termometer och håll dig till den temperaturen i fortsättningen.

Jag har en digital termometer som visar på skillnader i 10-delars grader.

Kör aldrig olja i marinad, den förhindrar att de övriga ingredienser tränger i ordentligt.

Så här skulle jag göra i ditt fall: Lägg de upptinade klubborna i marinad i minst 2 h. Torka dem därefter och kör in dem i pannan. Ge dem en fin yta och omplacera till en ugnsfast form. Kör på 125 grader tills innetempen visar (enligt din termometer) ca 85-86 grader. Ta ut dem och låt vila i ca 5 minuter. Servera.

Om du skall grilla ute på kolgrill så bör du mäta tempen på sedvanligt sätt på det tjockaste stället på låret. En fingervisning är att det sipprar ut blod (eller färgad vätska) när du sticker in termometern. I så fall är de inte färdiga. Endast när det kommer ut en klar vätska så kan du ta av dem från värmen.

~Paul~
Citera
2009-04-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oj, det var många frågor.

Mätte du verkligen tempen? Om du gjorde så och klubborna trots allt var råa så kan det tyda på att termometern inte visar korrekt temperatur. Detta är ett vanligt fel.

Gör i så fall så att du tar reda på när klubborna är färdiga med just denna (din) termometer och håll dig till den temperaturen i fortsättningen.

Jag har en digital termometer som visar på skillnader i 10-delars grader.

Kör aldrig olja i marinad, den förhindrar att de övriga ingredienser tränger i ordentligt.

Så här skulle jag göra i ditt fall: Lägg de upptinade klubborna i marinad i minst 2 h. Torka dem därefter och kör in dem i pannan. Ge dem en fin yta och omplacera till en ugnsfast form. Kör på 125 grader tills innetempen visar (enligt din termometer) ca 85-86 grader. Ta ut dem och låt vila i ca 5 minuter. Servera.

Om du skall grilla ute på kolgrill så bör du mäta tempen på sedvanligt sätt på det tjockaste stället på låret. En fingervisning är att det sipprar ut blod (eller färgad vätska) när du sticker in termometern. I så fall är de inte färdiga. Endast när det kommer ut en klar vätska så kan du ta av dem från värmen.

~Paul~

Tackar hjärteligen för svaren.

Ingen olja... Har läst mycket trådar här och förstått att oljan ska bort.

Det var första gången jag använde termometern.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=54638184

Kanske inte deluxeversionen direkt så kan ju vara den som felar.
Ska testa med 85-86 grader och se... men det blir att att skära i dom för att vara säker.

Om jag tolkar dig rätt så ska man bara sticka in termometern i kontroll syfte, och sen ta ut den?
Jag hade min inne hela tillagningen sist.

På menyn står:
Kycklingklubborna.
Pastasallad (flickvännens)
Marinerade champinjoner( http://www.kokaihop.se/recept/marinerade-champinjoner-2 )
Halloumi till kaninerna i umgängeskretsen.
Drar nog till med en sås med.

Återkommer med resultat
Citera
2009-04-16, 15:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
1. Ska testa med 85-86 grader och se... men det blir att att skära i dom för att vara säker.

2. Om jag tolkar dig rätt så ska man bara sticka in termometern i kontroll syfte, och sen ta ut den?
Jag hade min inne hela tillagningen sist.

3. På menyn står:
1. Gör så. Jag är tämligen säker på att det kommer funka.

2. Vi har lite olika termometrar. Min version är laboratorievariant. Din är en vanlig stektermometer. Du gjorde m a o rätt i samband med din termometer.

3. Låter gott, återkom!

~Paul~
Citera
2010-11-07, 09:23
Medlem
Dirges avatar
Jag gör ofta kyckling klubbor som jag tycker är det godaste köttet på kyckling, antingen så marinerar jag dom över natten med olja,en halv pressad citron,1 msk paprikapulver,1/2 dl maggi,soja,vitlök,några nypor flingsalt och peppar och kör dom på 225 grader i ca 40-45 minuter med folie över sista 20.
Eller så styckar jag upp dom i mindre bitar och snittar skåror i skinnet och marinerar i olja,maggi,mycket pressad citron,nam pla (fisksås),skivad vitlök och rätt mycket vitpeppar från kvarnen och några nypor flingsalt i några timmar och hettar upp en wok med några dl olja och halv friterar dessa så de blir krispiga och bara njuter. Det sista receptet har jag lärt mig av en Thai tjej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in