• 1
  • 2
2008-12-05, 22:52
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Man kan gnida in svålen med olja eller smör men personligen märker jag ingen skillnad. Svålen är ju trots allt i stort sett 100 procent fett .

~Paul~

Socker, honung och/eller öl kan dock förhöja smaken på svålen
Citera
2008-12-05, 23:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Socker, honung och/eller öl kan dock förhöja smaken på svålen
Absolut. Men med "min" metod så blir det tyvärr inte bra eftersom svålen blir bränd. Inte riktigt vad man är ute efter . Av den anledningen brukar jag torka av svålen efter fullbordad marinering.

~Paul~
Citera
2008-12-06, 16:30
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har lämnat ut det här receptet tidigare men kan tyvärr inte hitta det. I grova drag går det till såhär:
  • köp så stor bit sidfläsk som du kan
  • lägg den i valfri marinad som dock bör innehålla honung, salt, peppar och kryddor. Gärna torr Amontilado, soja och en liten mängd torkad och malen stjärnanis. Låt nu marinera helst i ett dygn.
  • ta upp köttet och torka det
  • skåra svålsidan först diagonalt och sedan på tvären så att det bildas små romber
  • sätt ugnsgrillen på 250 grader (!)
  • fyll en ugnsplåt med vatten och placera den direkt på botten av ugnen
  • lägg ett galler direkt på ugnsplåten och fläsket på gallret. Svålsidan upp!
  • kör nu i ca 50-65 minuter beroende på hur mycket din ugn tar. Skorpan skall vara vackert gyllene och något bubblig
  • ta ut fläsket och slå in underdelen (ej svålen) i alufolie. Låt vila i ca 10 minuter
  • tranchera, t ex i kuber eller tjockare skivor. Det går bra att doppa fläsket i en sötaktig sås typ Hoisin, Teriyaki och liknande.
Obs, under inga omständigheter får vattnet koka bort. Kontrollera därför kontinuerligt!

Om du har lyckats så är köttet underbart mört i den köttiga delen och ytterst knaprigt på svålsidan.

~Paul~

Det där ska jag testa. Det finns inget som är så gott som riktigt gott fläskkött. Det slår nöt med hästlängder om det är bra fläsk. Inte sådant som legat i plastförpackning på ICA.
Citera
2008-12-06, 17:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det där ska jag testa. Det finns inget som är så gott som riktigt gott fläskkött. Det slår nöt med hästlängder om det är bra fläsk. Inte sådant som legat i plastförpackning på ICA.
Lycka till! Det är ett mycket enkelt recept. Håller med, fläsk är kanon

~Paul~
Citera
2008-12-08, 12:18
Medlem
Riddarens avatar
Jag får tacka för alla tips! Hade tänkt att ägna den här veckan åt att testa mig fram. Ska också undersöka om det går att få tag på lite "roligare" gristyper. Jag återkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in