2010-11-20, 00:26
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Vänta, vänta, vänta. Göra burgare på oxfilé som är en av de köttsorter med minst fetthalt? Du kommer förmodligen att få en ganska torr och smaklös burgare. Bara för att det är dyrt behöver det inte betyda att burgarna / färsen blir bättre.
Vill man ha en riktigt saftig burgare bör man ha 20 - 25% fetthalt (In n' out i USA har upp mot 40% fett i sina). Personligen tycker jag vanlig köpefärs på 10 - 15% fetthalt blir på tok för torra.
Min rekommendation för en bra färsblandning är 50% ryggbiff och 50% välmarmorerad högrev (nu pratar vi med stora bitar insprängt fett). Jag brukar höfta så att det blir ca 40% ryggbiff, 40% högrev och 20% fett.
Om ni ger mig två timmar så kan jag återkomma med vad som händer om man blandar in short rib och bringa i leken också
Vill man ha en riktigt saftig burgare bör man ha 20 - 25% fetthalt (In n' out i USA har upp mot 40% fett i sina). Personligen tycker jag vanlig köpefärs på 10 - 15% fetthalt blir på tok för torra.
Min rekommendation för en bra färsblandning är 50% ryggbiff och 50% välmarmorerad högrev (nu pratar vi med stora bitar insprängt fett). Jag brukar höfta så att det blir ca 40% ryggbiff, 40% högrev och 20% fett.
Om ni ger mig två timmar så kan jag återkomma med vad som händer om man blandar in short rib och bringa i leken också

Just nötkött har jag märkt gärna släpper väldigt mycket av sin vätska när den steks. Fläskkött är lite bättre. Riktigt bra blir faktiskt kyckling.
Man behöver heller inte en köttkvarn om man vill göra hamburgare, det fungerar bra med en matassistent också. Jag har testat att göra hamburgare på väldigt fettsnålt nöt- och fläskkött. Man kör helt enkelt tills den mesta av strukturen är borta tillsammans med salt, kryddor och lite potatismjöl. Många här skulle nog bli sura och vilja kalla detta "pannbiff" p.g.a. denna tillsats, men det är inte mycket det rör sig om och smakskillnaden som potatismjöl orsakar är mycket liten. Däremot håller den kvar mycket av vätskan. Är det mer fett på köttet hålls den lite saftigare av den anledningen.

) så ville jag här hålla med dig fullt ut. Min hamburgare rörs så lite som möjligt. Direkt utskuren bit köttfärs som steks hastigt på hög värme och saltas och peppras efter tycke och smak. Inget jävla mosande inte!