2008-12-05, 08:06
Medlem
bästisweedens avatar
Sedan ett år har jag prenumererat på dessa omega3tabletter via post. En kompis som har jobbat längs kusten där uppe har småretat mig till och från för att det är "afrikansk bajsfisk" som innehållet egentligen kommer ifrån .... Det var tydligen ett välkänt fenomen där uppe att dom importerar dålig rutten fisk för att sedan säljas därifrån som laxrester eller liknande.

Jag har kollat igenom deras kataloger och broschyrer dom spammar i varje brev men jag läste nånstans att det kom från nån fiskart som lät bra, siv eller så. Skumt är det att när jag sökt på vad det är för slags fisk i innehållet så har det stått "fisken kommer från ett kallt farvatten" på de flesta ställen, bara finstiltet i broschyren med paketet stod det det där om siv eller fiskarten.. Hur som helst har jag alltid misstänkt att det är nåt skumt för raparna man får efter luktar verkligen ruttet! och jag har smakat fiskleverolja innan...

Nu har det tydligen uppdagats i media vilket gjorde mig nyfiken på riktigt...

Skvaller it up!

Västerålens Naturprodukter AB
Strömstad
www.frittflyt.se
Senast redigerad av bästisweeden 2008-12-05 kl. 08:10.
Citera
2008-12-05, 09:30
Medlem
coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bästisweeden
Sedan ett år har jag prenumererat på dessa omega3tabletter via post. En kompis som har jobbat längs kusten där uppe har småretat mig till och från för att det är "afrikansk bajsfisk" som innehållet egentligen kommer ifrån .... Det var tydligen ett välkänt fenomen där uppe att dom importerar dålig rutten fisk för att sedan säljas därifrån som laxrester eller liknande.

Jag har kollat igenom deras kataloger och broschyrer dom spammar i varje brev men jag läste nånstans att det kom från nån fiskart som lät bra, siv eller så. Skumt är det att när jag sökt på vad det är för slags fisk i innehållet så har det stått "fisken kommer från ett kallt farvatten" på de flesta ställen, bara finstiltet i broschyren med paketet stod det det där om siv eller fiskarten.. Hur som helst har jag alltid misstänkt att det är nåt skumt för raparna man får efter luktar verkligen ruttet! och jag har smakat fiskleverolja innan...

Skvaller it up!

Strömstad
www.frittflyt.se

vart?
Felstavat företagsnamn dessutom...

enligt deras hemsida så står det så här

"Oljan som finns i Fritt Flyt kapslarna kommer från pelagisk fisk fångad i kalla farvatten. Pelagisk fisk är stimfiskar som simmar fritt i vattnet och inte lever på botten. De lever av plankton. Typiska pelagiska fiskarter är sill, makrill, lodda och sardiner. Omega-3 fettsyrorna utvinns från hela fisken. För att uppnå en högre grad innehåll av omega-3 blir oljan raffinerad och koncentrerad. Detta sker i regi av ProBio Nutraceuticals AS i Tromsø."
http://www.frittflyt.com/friflyt/produksjon.htm
Citera
2008-12-05, 10:11
Medlem
coopers avatar
Nu hittade jag en artikel i Expressen om det...
http://www.expressen.se/halsa/1.1392...i-halsokapslar

det står "Reglerna för import från bland annat Chile, Peru och Marocko skärps nu, skriver Svenska Dagbladet. Största producenterna är de två förstnämnda länderna.
Att oljan kommer från Chile och Peru kan man se på att innehållet av fettsyrorna EPA och DHA, 18 respektive 12 procentenheter."

enligt Fritt Flytshemsida
http://www.frittflyt.com/friflyt/kvalitet.htm

"Innehåll av Omega-3 i vår fiskolja:

EPA: mer än 33 %
DHA: mer än 22 %
Totalt omega-3: 64 %"

Så vad jag förstår av det så rörs inte Fritt Flyt av "avslöjandet" i diverse tidningar för deras värden är högre och då kommer inte produkten från dessa ställen?

Ring dom och fråga vettja
Kundtelefon:
020 - 47 47 48
E-post:
post@frittflyt.se

posta ev. svar här
Citera
2009-01-15, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bästisweeden

Skvaller it up!

Strömstad
www.frittflyt.se
Jag skulle inte äta skiten!!! Jag har stött på många säljare som har varit jobbiga, men deras tar fanimej priset!!! Verkligen skit jobbiga, jag skulle hellre kalla dom en sekt än ett företag. Blev mer eller mindre påhoppad av dessa på City gross i Bromma!!! Alla företag vill naturligtvis tjäna pengar... MEN.. det känns som något är skumt med dom!!!
Citera
2009-01-15, 18:43
Medlem
Hallontårtans avatar
Gillar inte heller Fritt Flyt och deras säljare. Jobbiga typer.

Tror dock att det är bättre produkter än random burk med fiskolja köpt på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in