2008-12-04, 20:19
Medlem
Hej!

Har ftt ngon form av virus p min dator. Hade ngot liknande problem fr tv r sedan, men minns inte riktigt hur jag kom till rtta p problemet frutom att jag fann ett gng virusprogram som jag frskt med ven nu. Problemet med dessa r att vissa av dem inte hoppar igng. Antingen beror det p att de inte funkar - eller s blockar det nuvarande viruset anvndningen av dem...

Vad som sker med min dator r att det kommer upp en ruta lngst ner till hger (kr med Windows XP) dr det str som fljer:

"Your computer is infected!

Windows has detected spyware infection!

It is recomended to use special antispyware tools to prevent data loss. Windows will now download and install the most up-to-date antispyware for you.

Click here to protect your computer from spyware."

Dock finns det ett program som tenderar att "ta bort" problemet - nmligen nr jag kr med SmitfraudFix. Men detta gller endast under en datoranvndning s att sga. Stnger jag av datorn och sedan stter p den s kommer rutan upp igen.

Kan tillgga att jag inte klickat p den dr rutan fr att ladda ner ngot. Br vl inte vara s att windows rekommenderar ngot sdant hr?

Kan ven tillgga att mitt antivirusprogram skerligen varit inaktivt under en lngre period. Slarvigt av mig - men det frndrar inte lget just nu.

Tacksam fr tips!
Citera
2008-12-04, 20:52
Medlem
Paijters avatar
Lter som antivirus 2009, en knd trojan.
Installera malwarebytes antimalware och scanna. Googla fr att finna det.
Citera
2008-12-04, 21:19
Medlem
Gjorde detta och det verkar som att problemet r lst! Tack fr hjlpen. En annan frfrgan dock. Mitt Nortin Antivirus-program har gtt ut (fick det gratis med i x antal r nr datorn kptes) - antar dock att det r viktigt att ha ngot liknande. Kan ngon rekommendera ngot gratisprogram som r lika bra? Eller r Norton ens bra?

terigen - tack!
Citera
2008-12-04, 21:27
Medlem
hasenfrasens avatar
Ta bort Norton med Nortons egna avinstallationsprogram som finns att hmta frn deras hemsida. Avinstallera INTE via kontrollpanelen.

Avast, Avira och AVG r tre bra AV-program som r gratis.
Citera
2008-12-04, 22:12
Medlem
Paijters avatar
Hasenfrasen har rtt. Allt r bttre n norton.
Citera
2008-12-04, 23:13
Medlem
927s avatar
norton 2008 och framfr allt 2009 r det inget fel p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in