2008-12-04, 20:44
Medlem
Caths avatar
Jag tycker faktiskt inte heller att du ska gå med på att sluta träffa fler kompisar.
Om hon begär det så påpeka för henne att hon borde inse vid det här laget att ingen enskild av dessa kompisar är viktigare än henne eftersom du redan gett upp ett par stycken för henne - däremot är det att begära för mycket att du ska ge upp allihopa för hennes skull.
Du måste dra en gräns någonstans innan hennes beteende gör slut på både relationen och alla vänner du har.

Vem det nu är hon vill bli av med så fokusera inte på den personen (är hon svartsjuk är det lätt att hon tror att just den här kompisen är jätteviktig) utan på det faktum att hon om hon fortsätter så där kommer att orsaka att du knappt har några vänner kvar.
Det är viktigt att hon fattar att det är vännerna som en grupp du bryr dig om, inte en enskild person som är så viktig att du nu vägrar ge med dig.

Du kan ju försöka att få med henne någon gång och ansträng dig då verkligen för att hon inte ska känna sig utanför eller åsidosatt.
Få henne att inse att även om kompisarna är viktiga så är hon det också, även vid en direkt jämförelse.

Håll fast vid de vänner du har kvar, sköt umgänget med dem snyggt och jag tror att det ordnar sig i längden.

Sen kan det faktiskt vara lite skillnad på killar med tjejkompisar och tjejer med killkompisar helt enkelt för att en del killar är sådana gentlemän mot sina tjejkompisar - bjuder dem på bio, kör flera mil för att hämta dem eller allmänt visar dem en sorts uppmärksamhet tjejer sällan ger sina killpolare och det är svårare att hantera.
Bara du vet hur du beter dig mot dina kompisar så du får väl fundera på hur det ser ut i hennes ögon och undvika de värsta situationerna.
Citera
2008-12-04, 20:48
Medlem
Chavalos avatar
Tack för alla svar än så länge, hjälpte verkligen å få ut detta. Ska se om jag orkar ta det med henne ikväll när hon slutat jobbet.
Citera
2008-12-04, 21:00
Medlem
deeznutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chavalo
Men tror ni inte att jag kan hjälpa henne å bygga upp hennes självkänsla och självförtroende
så att hon i framtiden kan känna sig säker och inte oroar sig över att jag träffar mina andra vänner?

En människa kan ju inte vara såhär för alltid, å hon är en smart tjej.
Jag hoppas bara att det går att få henne å förstå..

Det går, men först måste hon inse att det är hon som har problem och vara villig att jobba på detta.

När jag var lite yngre blev jag tillsammans med en tjej som till en början agerade på liknande sätt som din flickvän. Hon var ,som du säger, en smart tjej i övrigt, lätt att resonera med och inte "galen", men hon kunde i omgångar bli svartsjuk på att jag hade bra tjejkompisar. Efter ett par incidenter då vi rykt ihop över detta, så gjorde jag klart för henne lugnt men bestämt att vi inte kunde ha det såhär.

Eftersom jag hade argumenten på min sida (då jag inte gjorde något fel) lyckades jag få henne att förstå varför hennes rädsla var obefogad och irrationell. Vi pratade om varför hon kände som hon kände och om det hela kunde bottna i hennes självförtroende (vilket svartsjuka brukar göra). Hon gick tillslut med på att jobba aktivt med detta, samtidigt som jag gick med på att försöka hjälpa henne på bästa sätt, t.ex låta henne träffa mina vänner och lära känna dem (dock inte samma sak som att ALLTID vara med).

Det lyckades faktiskt och hon kunde vänja sig av med detta ytterst oattraktiva beteende, och fick nog både bättre självinsikt och självförtroende på kuppen. Så det går absolut, men bara om du har att göra med en person som ändå kan lyssna på reson, och inse och kunna erkänna att hon kanske är fel ute.
Citera
2008-12-04, 21:01
Medlem
En fika eller öl ska du ju lätt få ta, men "mysa med en film"? Njae.

Tänk dig att hennes killkompis vore toksnygg, riktig hunkydunky - skulle hon få ligga där och mysa då med honom medan de äter chips, fnittrar och kollar på en romantisk liten komedi? Ryser själv av bara tanken.
Citera
2008-12-04, 21:02
Medlem
Sebaots avatar
Hejsan
Känner igen migsjälv väl i din situation då jag själv levt i den i ett antal år. Mitt råd är att du inte ska ge vika en tum. Min flickvän, som jag fortfarande är tillsammans med, mer eller mindre förbjöd mig att träffa mina tjejkompisar, vilka jag idag inte har någon direkt kontak med. Du kommer bara att bli bitter på henne och på digsjälv om du låter det påverka dig.
Idag har jag klart ut sagt att jag på inga villkår tollererar någon form av inskränkning i vilka jag är vän eller inte med, och nu har hon lugnat ner sig om detta.
Ingen människa ska ha den rätten att få bestämma över en annans umgängeskrets; vill hon inte själv träffa dem, så fine, men låt henne fan inte bestämma vad du ska göra.

Och vad gäller alla pubertala påståenden om att killar vill ligga med alla sina tjejkompisar så stämmer det inte på mig. Jag tror att många här vill leva upp till myten om sig själva som översexualiserade hingstar, tagga ner istället!
Citera
2008-12-04, 21:08
Medlem
Sälklubbarns avatar
"Jag är rädd att min kille ska lämna mig för en tjejkompis. Därför tänker jag vara hispig och svinjobbig, för då stannar han nog hos mig."

Bra tänkt.
Citera
2008-12-04, 21:53
Medlem
Peddojannes avatar
Dude! Bros before hoes! Eller i detta fallet hoe friends before hoes!

Din flickvän är mainpulativ, kommer sluta med att ni gör slut och då står du där utan vänner!
Citera
2008-12-04, 22:03
Medlem
Chavalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
Det går, men först måste hon inse att det är hon som har problem och vara villig att jobba på detta.

När jag var lite yngre blev jag tillsammans med en tjej som till en början agerade på liknande sätt som din flickvän. Hon var ,som du säger, en smart tjej i övrigt, lätt att resonera med och inte "galen", men hon kunde i omgångar bli svartsjuk på att jag hade bra tjejkompisar. Efter ett par incidenter då vi rykt ihop över detta, så gjorde jag klart för henne lugnt men bestämt att vi inte kunde ha det såhär.

Eftersom jag hade argumenten på min sida (då jag inte gjorde något fel) lyckades jag få henne att förstå varför hennes rädsla var obefogad och irrationell. Vi pratade om varför hon kände som hon kände och om det hela kunde bottna i hennes självförtroende (vilket svartsjuka brukar göra). Hon gick tillslut med på att jobba aktivt med detta, samtidigt som jag gick med på att försöka hjälpa henne på bästa sätt, t.ex låta henne träffa mina vänner och lära känna dem (dock inte samma sak som att ALLTID vara med).

Det lyckades faktiskt och hon kunde vänja sig av med detta ytterst oattraktiva beteende, och fick nog både bättre självinsikt och självförtroende på kuppen. Så det går absolut, men bara om du har att göra med en person som ändå kan lyssna på reson, och inse och kunna erkänna att hon kanske är fel ute.

Gött att det finns hopp dårå! Detta skulle du sagt först deeznutz :P
Citera
2008-12-04, 22:03
Medlem
Chavalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
En fika eller öl ska du ju lätt få ta, men "mysa med en film"? Njae.

Tänk dig att hennes killkompis vore toksnygg, riktig hunkydunky - skulle hon få ligga där och mysa då med honom medan de äter chips, fnittrar och kollar på en romantisk liten komedi? Ryser själv av bara tanken.

Asså, jag vill säg att jag inte hade brytt mig om jag hade vetat att han va OK liksom. Det e klart att detta ska vara på lika villkor isåfall

Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Hejsan
Känner igen migsjälv väl i din situation då jag själv levt i den i ett antal år. Mitt råd är att du inte ska ge vika en tum. Min flickvän, som jag fortfarande är tillsammans med, mer eller mindre förbjöd mig att träffa mina tjejkompisar, vilka jag idag inte har någon direkt kontak med. Du kommer bara att bli bitter på henne och på digsjälv om du låter det påverka dig.
Idag har jag klart ut sagt att jag på inga villkår tollererar någon form av inskränkning i vilka jag är vän eller inte med, och nu har hon lugnat ner sig om detta.
Ingen människa ska ha den rätten att få bestämma över en annans umgängeskrets; vill hon inte själv träffa dem, så fine, men låt henne fan inte bestämma vad du ska göra.

Och vad gäller alla pubertala påståenden om att killar vill ligga med alla sina tjejkompisar så stämmer det inte på mig. Jag tror att många här vill leva upp till myten om sig själva som översexualiserade hingstar, tagga ner istället!

Det är alltså helt lugnt nu och allt rullar på utan problem? Du kan träffa vem du vill utan att veta har du har ett helvete å komma hem till när du berättar vad du gjort idag å allt du gjort var att ta en fika med en tjejkompis?
Citera
2008-12-04, 22:28
Medlem
Josef Fritzls avatar
Haha, jag lider med dig, har nyligen suttit i samma sits.
Det håller inte i längden, vilket jag nu har fått erfara.

Det börjar med att hon förbjuder dig, sedan förbjuder du henne (hämndaktion), därefter känner hon sig kvävd och börjar bråka om saken.
Du förklarar att du bara gjorde precis som henne, och att du ville att hon skulle få se hur det känns att överge sina vänner.

Hon flippar, och förhållandet får ett abrupt slut.

Kvinnor är underbara men även underliga i sina resonemang, det får man bära med sig och tänka på till nästa förhållande.

Lycka till med allt!
Citera
2008-12-04, 22:42
Medlem
Sätt aldrig, ALDRIG din tjej framför dina polare.

När det tar slut, och det gör det nästan alltid då att man har en partner hela livet är jävligt ovanligt, kommer du stå där utan vänner.

Problemet ligger hos hennes betende, inte ditt helt normala sociala liv.
VIlket tycker du man skall ändra?
Inte fan är det ditt sociala liv det skall jobbas på....
Lycka till
Citera
2008-12-04, 23:06
Medlem
MalariaMyggans avatar
Det finns två varianter av honor, de som behöver bli dumpade en eller ett par gånger för att släppa sin absurda svartsjuka och de som aldrig ändrar sig; de diagnosticeras istället med borderline.

MalariaMyggan ger flickvännen 4 av 5 bett i "håll dig på en armslängd avstånd"-kategorin för patetiska kvinnor.

Frågan återstår, du umgås med attraktiva kvinnor som du bevisligen trivs att vara med men du väljer att vara ihop med Ms.Psykbryt, inte direkt det smartaste val du gjort eh?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in