2008-12-04, 23:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fördelen med min metod är ju att man inte behöver hålla på och försöka smyga ut böckerna olagligt. Och såvitt jag vet är det förbjudet för bibliotek att spara listor på böcker man lånat efter att man återlämnat dem.

Men jag anser att folk som stjäl böcker från bibliotke är synnerligen vidriga människor och jag rekommenderar ingen att göra det.

Däremot har jag försökt upplysa en del bibliotek om just den här luckan i systemet men ingen har velat lyssna.
Vad du påstår fungerar inte här där jag bor.
Vid bokåterlämnande är det alltid en person som raderar boklånet, om man istället för en bok bara lämnar en papperslapp med en streckkod på så tror jag att stollealarmet börjar tjuta.
Men vart bibliotek har sina rutiner.
Citera
2008-12-05, 06:51
Medlem
beastieboy99s avatar
Jag har inte sagt att jag ska sno böcker. Det är mycket jag funderar på utan att göra det. Jag var bara intresserad hur det funkade med larmandordningen...
Citera
2008-12-05, 13:15
Moderator
Pentyls avatar
Böckerna larmas på samma olika sätt som i handeln. Massa olika system.

Generellt sett är det enklare att lämna tillbaka dem än att sno dem. Jag föredrar att betrakta biblioteket som en egen gigantisk bokhylla som jag slipper ha hemma.
Citera
2008-12-05, 15:04
Medlem
NeroWolfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fördelen med min metod är ju att man inte behöver hålla på och försöka smyga ut böckerna olagligt. Och såvitt jag vet är det förbjudet för bibliotek att spara listor på böcker man lånat efter att man återlämnat dem.

Men jag anser att folk som stjäl böcker från bibliotke är synnerligen vidriga människor och jag rekommenderar ingen att göra det.

Däremot har jag försökt upplysa en del bibliotek om just den här luckan i systemet men ingen har velat lyssna.

Sådant blir jag väldigt arg på. När man upplyser dom om ett fel för deras eget bästa och dom inte lyssnar.
Citera
2008-12-06, 21:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Fy fan! Att stjäla böcker från bibliotek är som att slå ner en blind nunna och stjäla alla hennes fondpengar som skulle gå till de fattiga föräldralösa barnens julmiddag.
Statlig, fri kultur som bibliotek är en av de få saker som får mig att fortsätta betala skatt och behålla hoppet för det här snåla och kalla samhället. När du stjäl en biblioteksbok förstör du inte bara för en liten grupp personer utan för hundratals, om inte tusentals andra låntagare, bland annat studenter och fattiga som också vill kunna läsa böcker
Citera
2008-12-06, 21:35
Medlem
Etiketter av olika slag från böcker.Vet ej vilka som är larmetiketter.
http://img247.imageshack.us/my.php?image=btklvq1.jpg

En typ av bibliotekslarm.
http://www.sakator.com/bibliotekslarm.html

Larmetiketterna.
http://www.sakator.com/larmetiketter.html
Citera
2009-04-19, 12:10
Medlem
Bigmouths avatar
sno en bok?

hej. jag är inte intresserad av några etiska resonemang.
jag vill bara ha svar.
jag har för avsikt att stjäla en bok från ett biblotek - inte väsentligt vilken [den går inte att få tag på annanstans i sverige] -

frågan lyder: hur svårt är det? har någon koll på säkehet etc.
är det värre i förorter än större biblotek.

tack på förhand- jag antar att detta är rätt tråd?
Citera
2009-04-19, 12:12
Medlem
det brukar sitta ett klistermärke nånstans på boken som gör att det tjuter om dom inte larmar av den
Citera
2009-04-19, 12:12
Medlem
brajzillas avatar
har sett att vissa bilbotek har larmbyglar vet dock inte hur dom funkar nått med streckkoden kanske...
Citera
2009-04-19, 12:14
Medlem
puckels avatar
Är det ett stort statsbibliotek eller ett litet skitbibliotek?
Citera
2009-04-19, 12:20
Medlem
spraykonsts avatar
Av egen erfarenhet är det bara att traska ut, om det inte finns larm på boken
Citera
2009-04-19, 12:28
Medlem
Ödlans avatar
Är de larmade så kasta ut dem genom fönstret bara och spring ut och hämta dem. Är det någon som ser på fungerar det med ett gammalt hederligt svenskt "oj".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in