2008-12-04, 16:12
Medlem
Burre87s avatar
Tja,
är intresserad av vad som behövas göras om man tar en T5R motor och ska sätta i en 740 och rakställa vad är det som behövs göras = ?

Citera
2008-12-04, 16:58
Medlem
audios avatar
Kanske inte någon vidare hjälp men såg en Amazon på ett streetrace med en trimmad T5-motor i alla fall.

Edit:
Såna här frågor får du bäst svar på Zatzy.com
Citera
2008-12-04, 17:13
Medlem
Tror du kan hitta mycket på "Svenska volvo 7/900 klubben"
Citera
2008-12-04, 17:20
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burre87
Tja,
är intresserad av vad som behövas göras om man tar en T5R motor och ska sätta i en 740 och rakställa vad är det som behövs göras = ?

Kolla på 7/900-klubben samt Turboperformanceclub.com där finns ett antal trådar om just det ämnet. Vad du behöver och hur du ska gå till väga och vilka regler som finns.

Kolla här: http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=47&t=206003
Citera
2008-12-04, 17:33
Medlem
Da Bears avatar
Du behöver en T5R motor (doh ), en växellåda ifrån Volvo 960 (M90 manuell, eller AW43 automat), motorfästen ifrån 960, kortat oljetråg ifrån 960, samt en massa andra småprylar.

Sen kommer du aldrig att kunna regga bilen med T5R då vridet är för högt. T5 går bra.
Citera
2008-12-04, 17:52
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Du behöver en T5R motor (doh ), en växellåda ifrån Volvo 960 (M90 manuell, eller AW43 automat), motorfästen ifrån 960, kortat oljetråg ifrån 960, samt en massa andra småprylar.

Sen kommer du aldrig att kunna regga bilen med T5R då vridet är för högt. T5 går bra.

EDIT: Skitsamma, jag läste för fort.
Citera
2008-12-04, 18:23
Medlem
Burre87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear

Okej tack för svar
Så man kan regga den med en T5 motor ?
det vore ju SKIT fränt isf
Vad bra för ja har nämligen massa 960 delar , Bara att börja då

då kanske ngn vet vad det är för säkerhets föreskrifter för att regga med båge ?
ja har hört att det är JÄVLIGT strikta regler för sånt ?
Citera
2008-12-04, 18:51
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Okej tack för svar

då kanske ngn vet vad det är för säkerhets föreskrifter för att regga med båge ?
Följer du länken BesserWisser postade hittar du allt om hur du buter till en femma.
Kräver dock registrering, men det kostar gratis.

Ang. bur har jag hört både bä och bu, ska du ha bilen till en renodlad banbil eller satsar du på att köra strippen med den såfort att du måste ha en bur i den?

Eller missförstår jag dig och du menar att du ska reggga om en hoj?
Citera
2008-12-04, 20:33
Medlem
Burre87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Följer du länken BesserWisser postade hittar du allt om hur du buter till en femma.
Kräver dock registrering, men det kostar gratis.

Ang. bur har jag hört både bä och bu, ska du ha bilen till en renodlad banbil eller satsar du på att köra strippen med den såfort att du måste ha en bur i den?

Eller missförstår jag dig och du menar att du ska reggga om en hoj?

Okej ,
Nja ja tänkte att den ska typ se ut som en gatbil på utsidan, och vara Banbil på insidan ;D alltså bur och stolar och liknande , rensad helt enkelt med bur ,
Och få köra med den på allmän väg, och då med T5 motorn ,
Citera
2008-12-04, 20:44
Medlem
Citat:
Okej tack för svar

Jag bygger en Volvo 242 -75 med T5 motor, fullbur osv, Kommer inte bli några bekymmer med besiktning.. Kör med 960 motorfästen, 960 kortat oljetråg, Toyota supra mk3 växellåda och lite annat smått och gott
Citera
2008-12-04, 21:43
Medlem
Burre87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglaa
Jag bygger en Volvo 242 -75 med T5 motor, fullbur osv, Kommer inte bli några bekymmer med besiktning.. Kör med 960 motorfästen, 960 kortat oljetråg, Toyota supra mk3 växellåda och lite annat smått och gott

ohfan
Det låter bra
Men du som åker 75a har vell inga större problem med motor och avgasvärde osv.
Men blir det desamma med buren ?
Passar supra lådans sprängkåpa rakt på ?
Citera
2008-12-05, 13:02
Medlem
T5R går inte att regga i en 740... Du måste ha en Turbo (T5)! Sedan måste du ha en 740 som saknar kat. För att göra det enklast för dig så ska du ta en kabelhärva från 850 Turbo -94 då den saknar startspärr. Sedan ska du hitta en växellåda från en manuell 960 och fundera på hur du ska bygga om fördelarlocket eller kanske flytta hela fördelaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in