2008-12-04, 12:53
Bannlyst
Så nu startar jag ny tråd.

Min polare tar Ritalin för hans ADHD.

Och det är tydligen 93mg amfetamin i dom.

Han har tagit dom i ca 7 - 9 år. Amfetamin mängden har ju ökat under åren och det är nu uppe i 93mg amfetamin.

Så vad skulle hända om jag som inte har ADHD tar några sånna? och sedan kanske dricker alkohol med dom i kroppen?
Senast redigerad av stoji 2008-12-04 kl. 12:57.
Citera
2008-12-04, 13:16
Medlem
Dom innehåller inte amfetamin, därimot metylfenidat. Du kan bli påverkad om du tar det iaf.
Citera
2008-12-04, 19:10
Bannlyst
Så det är metylfenidat som är dom 93milligrammen?

Påverkad hur? få en skön lugnande känsla? hyperaktiv? tell me!
Citera
2008-12-04, 19:31
Medlem
grissvanss avatar
Metylfenidat är faktiskt väldigt likt kokain(snarare än amfetamin vilket folk i allmänhet tror) det är inte lika starkt som kokain men mer långvarigt.
Det är indivduellt hur man mår på metylfenidat, vissa känner sig bara som när man druckit för mycket kaffe medans andra mår jävligt bra *
Chansen att du skall få bra effekter ökar ju "starkare" intagningssätt du använder. tex. oralt kanske du inte mår bra på men om du sniffar det så får du en skön kick.
Tar man det IV dock skall enligt vissa rapporter inte ens de mest vana kokainanvändarna känna skillnad(!).
Jag tycker du skall sniffa dem, eller ännu bättre rektalt(i röven).
Börja med små doser(kanske 50 mg) och sedan tar du mer tills du känner att det känns bra.

*Du kommer förmodligen bli hyperaktiv, hjärtat kommer slå fortare,hungern minskar och då kommer om du har tur bli euforisk och må jävligt bra eller om har otur få massa ångest eller till och med bli psykotisk/paranoid sedan när ruset går ner kommer du få en avtändning och du kommer du må allmänt kasst och inte kunna sova på ett tag.
Tar du dem med alkohol kommer du pigga till, alltså du kommer kunna dricka stora mängder utan att märka av att du är särskilt full.
Senast redigerad av grissvans 2008-12-04 kl. 19:40.
Citera
2008-12-05, 06:18
Medlem
Konstigt, jag visste inte att det var Metylfenidat i ritalin och att ruset skulle vara mer likt kokain stämmer inte med mina erfarenheter. Det är iofs längesen men jag kommer ihåg det som igår för jag var överlycklig över den där lilla pillerburken.

Det var en burk amerikanskt ritalina som jag råkade komma över i mitten nittiotalet och jag tyckte ruset var precis som att ta amfetamin och inte kokain, båda droger som jag stundom använde under tidsperioden.

Jag frågade dessutom en läkare som sa att det var amfetamin.
Citera
2008-12-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grissvans
Metylfenidat är faktiskt väldigt likt kokain(snarare än amfetamin vilket folk i allmänhet tror) det är inte lika starkt som kokain men mer långvarigt.
Det är indivduellt hur man mår på metylfenidat, vissa känner sig bara som när man druckit för mycket kaffe medans andra mår jävligt bra *
Chansen att du skall få bra effekter ökar ju "starkare" intagningssätt du använder. tex. oralt kanske du inte mår bra på men om du sniffar det så får du en skön kick.
Tar man det IV dock skall enligt vissa rapporter inte ens de mest vana kokainanvändarna känna skillnad(!).
Jag tycker du skall sniffa dem, eller ännu bättre rektalt(i röven).
Börja med små doser(kanske 50 mg) och sedan tar du mer tills du känner att det känns bra.

*Du kommer förmodligen bli hyperaktiv, hjärtat kommer slå fortare,hungern minskar och då kommer om du har tur bli euforisk och må jävligt bra eller om har otur få massa ångest eller till och med bli psykotisk/paranoid sedan när ruset går ner kommer du få en avtändning och du kommer du må allmänt kasst och inte kunna sova på ett tag.
Tar du dem med alkohol kommer du pigga till, alltså du kommer kunna dricka stora mängder utan att märka av att du är särskilt full.

Dessutom är Ritalin/Concerta i form av "slow release" kapslar, alltså dom är pressade på något skummt sätt i lager som ska göra att dom utsöndras i mindre doser i kroppen över längre tid. Undrar dock ifall det påverkar effekten om man skulle mala ner dom och snorta dom?
Citera
2008-12-05, 14:08
Medlem
Citat:
Dessutom är Ritalin/Concerta i form av "slow release" kapslar, alltså dom är pressade på något skummt sätt i lager som ska göra att dom utsöndras i mindre doser i kroppen över längre tid. Undrar dock ifall det påverkar effekten om man skulle mala ner dom och snorta dom?

Det kallas depå men det är ett rätt nytt fenomen.
Citera
2014-04-22, 14:07
Medlem
Att bli hög på denna medicin kanske är indikation på att du inte ska ta dem.
Jag äter 120 mg per dag och blir inte hög och inte hyperaktiv.
Det jag upplever är en tydlig skillnad i medvetandekänsla och kan även prata ordentligt utan att konstant tappa bort mig.

En länk som visar att amfetamin och metylfenidat är två olika saker....
Kommer och tänka på filmen Strul.
http://www.adhdcenter.n.nu/concerta-ritalin-metylfenidat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in