Citat:
1. Grov och onödig generalisering, precis som när en "vit makt-rasist" säger att "alla blattar är bögar". Du inser säkert själv hur dåligt det är att dra alla över en kam. Men likväl kan vi se vissa generella skillnader.
Ursprungligen postat av CashenDomTas
Jag är "blatte" och har stor respekt för mina föräldrar, har aldrig blivit slagen av dem eller något liknande, så det är inte så jag fått respekten. Utan då det visat tillit och respekt.
Mina blatte vänner har alla stor respekt för sina föräldrar och vissa lyder dem slaviskt till och med. Medans mina svenska vänner, en hel del faktiskt, beter sig väldigt pinsamt mot sina föräldrar, disrespekterar dem, svär åt dem, lyder inte, är allmänt otacksamma och beter sig dåligt mot sina föräldrar.
Så min fråga är: Är svenskar mer otacksamma och beter sig sämre mot sina föräldrar? Eller är detta bara skitsnack, kan det inte finnas någon sanning i det?
Mina blatte vänner har alla stor respekt för sina föräldrar och vissa lyder dem slaviskt till och med. Medans mina svenska vänner, en hel del faktiskt, beter sig väldigt pinsamt mot sina föräldrar, disrespekterar dem, svär åt dem, lyder inte, är allmänt otacksamma och beter sig dåligt mot sina föräldrar.
Så min fråga är: Är svenskar mer otacksamma och beter sig sämre mot sina föräldrar? Eller är detta bara skitsnack, kan det inte finnas någon sanning i det?
2. Jag har själv ganska stor "erfarenhet" på området av olika skäl som jag inte tänker redogöra för här, men här är mina 2 ören:
Svensk pedagogik och barnauppfostran har utvecklats oerhört fort det senaste seklet och har kanske i viss mån slagit över från att ha varit kadaverdisciplin till extrem individualism.
I Mellanöstern och många andra kulturer som inte har den svenska demokratiska traditionen eller synen på frihet och individualism, råder snarare en diktatorisk familjesyn och enorm social kontroll. Detta är givetvis på gott och ont.
Jag har haft störst insyn i familjer och uppfostran från Balkan och Mellanöstern, och min uppfattning är att det råder en otrolig dubbelmoral och hyckleri: samtidigt som man hyllar familjesammanhållningen och hård disciplin, så efterlängtar man och avundas den svenska friheten.
Man respekterar föräldrar och äldre bara för att man "skall göra det" - inte på grund av att de är snälla, bra eller vettiga människor. Man lyder föräldrarna så långt man kan utan att man riskerar bestraffning (som ofta kan vara hård), men gnäller och revolterar i smyg.
Ofta gnälls det över den sociala kontrollapparaten, allt skvaller och "djävla föräldrar" som skall ha koll på allting - man gnäller över svenskarna som "får göra som de vill". Kallas även "avundsjuka".
Ofta pratar man om "den svenska avundsjukan", men jag tror att avundsjuka uppstod i Juggeland eller i arabvärlden. Möjligen hos turkarna.
Jag kan dock hålla med om att många svenskar har en för slapp disciplin i sin uppfostran av sina barn. Detta beror till stor del på att ansvaret för barnuppfostran och skola har tagits över av staten på 60-talet, då den fria viljan och individualismen tog över kadaverdisciplinen, "flumskolan" som den kallas tog över på 70-talet och lever kvar än idag.
Dock föredrar jag den svenska modellen, där barnen lär sig att bli individer som tänker själva, som lär sig yttrandefrihet och slippa den brutala social kontrollapparaten.
Men jag tror också på att orsak ger konsekvens, barn MÅSTE lära sig vad "frihet under ansvar" innebär. Där brister ofta både den svenska och "utländska" uppfostran, men på olika sätt.