Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-04, 00:24
Medlem
hej, på min bärbara dator har jag 232 gb till förfogande i (C
Har 69 gb ledigt, o kan inte fatta hur jag har tagit upp resten?? :S
Det måste ha lagt sig dubbelt någonstans. Ingen som varit med om liknade förut och kan komma med lite tips så ja kan kolla om något ligger dubbelt!?
Citera
2008-12-04, 00:25
Medlem
Ja du? För mkt porr?
Citera
2008-12-04, 00:28
Medlem
Har windows vista.

Det som tar plats är en mapp som ligger på skrivbordet med musik 42GB
System c --> användare 88GB, tror att den räknar med mappen på skrivbordet då. lr om den räknar med den en gång till, om ni fattar vad ja menar.

sen 10 GB under mappen windows, fast de e sånt man behöver för att datan skall funka, hursomhelst, något borde ligga dubbelt, annars blir ja ledsen
Citera
2008-12-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Ja du? För mkt porr?

Haha, faktiskt inte :P
Citera
2008-12-04, 02:18
Moderator
Nospheratus avatar
Det är Vistas inbyggda lilla version av Volume Shadow Copy som beter sig på det viset. Allt som ligger på hårddisken säkerhetskopieras i bakgrunden till något databasliknande system på hårddisken. Så det är helt riktigt att du förmodligen i praktiken har dubletter på alla filer någonstans.

1. Högerklicka ikonen My Computer (på skrivbordet eller i utforskaren)
2. Välj Properties, fönstret System Properties öppnas
3. Klicka på System Protection i menyn till vänster
4. Avmarkera din hårddisk i listan
5. Klicka på Apply
6. Kolla ledigt utrymme igen

Det omständiga med det här är att detta även används för System Restore. Volume Shadow Copy är alltså inbyggt i system restore i Vista. Så om du stänger av funktionen kan du heller inte backa om Windows skiter sig totalt. Så egentligen bör du slå på funktionen igen efter du klickat Apply. Med jämna mellanrum får man alltså hålla på så här eftersom filerna töms varje gång man stänger av System Restore.
Citera
2008-12-04, 02:26
Moderator
Nospheratus avatar
Just det, glömde...

Volume Shadow Copy tar faktiskt bort dubletterna själv efter en tid om man bara väntar. Windows mäter liksom hur mycket utrymme du har kvar och anpassar VSC efter det.

Problemet med Vista är att man inte kan konfigurera hur VSC ska bete sig på samma sätt som i Windows 2003 eller 2008. Där kan man nämligen välja hur mycket plats på hårdisken som VSC får använda, och hur ofta den ska hålla på att backa upp filer. Hur fan inställningarna för VSC egentligen ser ut i Vista kan man bara gissa om.
Citera
2008-12-04, 11:43
Medlem
Tackar, nu fick jag 40 gb till ledigt Kan det ännu vara filer som ligger dubbelt, ?? eller är detta den vanligaste orsaken?? tack
Citera
2008-12-04, 16:23
Medlem
ingen annan som har lite tips??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här