2008-12-03, 17:12
Medlem
Santa Clauss avatar
Har en släkting som regelbundet avlivar mink i fälla med .22an, och då är det ju önskvärt om man inte slaktar fällan på köpet...

För närvarande så har han någon klen ammo, men den börjar att ta slut...
Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men just den finns inte att få tag på längre iallafall...

Vad finns det för .22lr ammo som är lagom för att avliva mink?
Citera
2008-12-03, 17:47
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Den svagaste .22 jag känner till är Aguila Colibri. Den har inte ens drivladding, utan kulan drivs enbart av tändsatsen. Den är så svag att den enbart kan användas i handeldvapen, eftersom laddningen inte är stark nog för att på ett tillförlitligt sätt driva ut kulan ur en lång pipa.

http://www.the-armory.com/shopsite_sc/store/html/product1238.html
Citera
2008-12-03, 17:52
Medlem
JackSkellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Den svagaste .22 jag känner till är Aguila Colibri. Den har inte ens drivladding, utan kulan drivs enbart av tändsatsen. Den är så svag att den enbart kan användas i handeldvapen, eftersom laddningen inte är stark nog för att på ett tillförlitligt sätt driva ut kulan ur en lång pipa.

Låter som man kan stoppa den kulan med en öppen handflata. Går det ens att döda något med den?
Citera
2008-12-03, 18:14
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSkellington
Låter som man kan stoppa den kulan med en öppen handflata. Går det ens att döda något med den?

Jag har aldrig haft anledning att prova dem, men det sägs att de är i klass med ett kraftigt luftgevär. De är inget för björnjakt men borde vara mer än nog för att skjuta en mink i skallen med ett kontaktskott, vilket jag antar är TS avsikt.
Citera
2008-12-03, 18:22
Medlem
JackSkellingtons avatar
Citat:
Jag har aldrig haft anledning att prova dem, men det sägs att de är i klass med ett kraftigt luftgevär. De är inget för björnjakt men borde vara mer än nog för att skjuta en mink i skallen med ett kontaktskott, vilket jag antar är TS avsikt.
Då uppkommer en fråga i mitt huvud. Varför inte använda ett kraftigare luftgevär? Finns det någon annan anledning än att personen har ett gevär liggandes och därför lika gärna kan köpa klenare ammo? Hellre än att köpa ett luftgevär så att säga...

Hoppas det inte blev för luddigt nu.
Citera
2008-12-03, 18:27
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:

Då sket det ju sig iom att det är ett gevär har har. Ursäkta otydligheten...
Men annars var det ju en intressant typ av ammo.

Citat:
Ursprungligen postat av JackSkellington
Då uppkommer en fråga i mitt huvud. Varför inte använda ett kraftigare luftgevär? Finns det någon annan anledning än att personen har ett gevär liggandes och därför lika gärna kan köpa klenare ammo? Hellre än att köpa ett luftgevär så att säga...

Hoppas det inte blev för luddigt nu.

Duger kanske till mink, ja. Men knappast till grävning eller 100m skott på kajor.
Citera
2008-12-03, 18:54
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Då sket det ju sig iom att det är ett gevär har har. Ursäkta otydligheten...
Men annars var det ju en intressant typ av ammo.

Jaha, då är det en annan sak... Aguila tillverkar också "Super Colibri" som är något kraftigare variant på samma tema, men den är inte rekommenderad för gevär den heller. Ditt säkraste kort är nog ändå någon mer konventionell subsonic. Lite mer söligt, men effektivt.
Citera
2008-12-03, 19:10
Medlem
Finns ju hagel i .22 och det borde ju räcka för att avliva minken utan att förstöra fällan

22 LR 25gr Federal Hagel No:12 50/ask 107.00

från vapex.se
Citera
2008-12-03, 23:37
Medlem
scoremaxs avatar
Remington gör "Bee" och sen finns ju dom därninga "Flobert" att köpa fortfarande här o där.

Tror dom heter "Cap n´Bee" faktiskt, jag skall se om jag kan rota fram en ask i morgon..
Citera
2008-12-03, 23:47
Medlem
Santa Clauss avatar
Har nu kikat vad han har för skott nu, och det är RWS Z-lang. Lätt och långsam:
http://www.rws-munition.de/en/sports_rimfire/rimfire_field_line.htm?navid=32

Verkar finnas hos staffans vapen, och dit är man väl någon gång om året iallafall...
Är ju inte jätte akut.

Tack för tipsen iallafall!

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Finns ju hagel i .22 och det borde ju räcka för att avliva minken utan att förstöra fällan

Provade de där för nåt år sedan. Aldrig vart med om något som skitar ner pipa/gevär mer.
Citera
2008-12-04, 00:43
Medlem
Själv så ser jag inte riktigt nödvändigheten med att skjuta något alls med en mink i en fälla. Varför inte plocka upp ett Typhoon luftgevär eller så? I längden blir det billigare ammunitionsmässigt.

Misstänker att till och med luftgevär som ej är licenspliktiga skulle kunna fungera.
Citera
2008-12-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo

från vapex.se

Vad duger såna små hagel till? Har aldrig hört tals om så små grejer.

Hade några 9mm hagelpatroner (ratshoots/snakeshoots?) som inte orkade ladda om i Glocken. Men såna där 22;or kanske vore skoj i en revolver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in