• 2
  • 3
2024-12-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Bemöt det jag skrev och berätta mer om ADHD. Har aldrig hört talas om denna diagnos vad är det för något?

Ah. Sorry - tolkade det du skrev på annat sätt. Jag bröstar den!

Det gick snabbt och jag läste in att folk med ADHD kan sänka sin dos medicin och därmed (utöver träning och kost) uppleva förhöjd psykisk effekt, dvs att medicinen som sådan kan vara hindrande.

Sätter mig här i skamvrån i några minuter och ska inte stressa fram inlägg i svar jag läser i all hast mellan två möten.
Citera
2024-12-12, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ah. Sorry - tolkade det du skrev på annat sätt. Jag bröstar den!

Det gick snabbt och jag läste in att folk med ADHD kan sänka sin dos medicin och därmed (utöver träning och kost) uppleva förhöjd psykisk effekt, dvs att medicinen som sådan kan vara hindrande.

Sätter mig här i skamvrån i några minuter och ska inte stressa fram inlägg i svar jag läser i all hast mellan två möten.

Adhd är en symtomdiagnos!
Citera
2024-12-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Styrketräning? Äta bra mat? Folk med ADHD kan sänka sin dos medicin genom detta eftersom det har en god psykisk effekt även på er vanliga dödliga får jag anta?
Att träning och kosten kan påverka hjärnans funkton till viss del är säkert sant, men knappast samma effekt som från Adhd-medicin.
Citera
2024-12-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Adhd är en symtomdiagnos!
Adhd är en executive dysfunktion eller defekt i exekutiva funktionen, symtomen kommer från defekten i den delen av hjärnan.
Citera
2024-12-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Pluspoäng till ditt inlägg!

Nä, men helt riktigt. Upplever att programmering generellt hjälpt mig på denna resa åtminstone. Inte ensamt självfallet, men programmering ger dels goda övningar för minne, noggrannhet och att se relationer och logik mellan olika enheter, processer o.s.v.

Och är det inte programmering så skulle jag säga att det generellt hjälper att försöka sig på något komplicerat (som DU anser vara komplicerat) och att anta den utmaningen att man ska försöka, bli bättre och sedan lyckas med detta komplicerade.
Lär du dig scribting och hur du bygger system, samt lär dig det underliggande temat på WAIS: Ordföråd, allmänbildning, block desging etc bör du höja dig med två standardavvikelser om du har grund hårdvaran.
Citera
2024-12-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyfischer97
Lär du dig scribting och hur du bygger system, samt lär dig det underliggande temat på WAIS: Ordföråd, allmänbildning, block desging etc bör du höja dig med två standardavvikelser om du har grund hårdvaran.
För att klargöra, två standard avvikelser i IQ är uppskattningsvis skillnaden mellan en tandläkare och en kassör på ica
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in