2009-03-29, 23:02
Medlem
avförings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuntyJack
Max är ju 27 år nu om jag har räknat rätt?
Vad baseras de gissningarna på att han skulle befinna sig väster om Byron Bay?

Jag bor här i Australien och har vänner/släktingar som bor lite norr om Byron Bay, och de har stort umgänge. Själv bor jag i Sydney just nu, men kommer att åka ut och resa ett par månader snart. Mer än gärna kommer jag att hjälpa till och se om jag kan hitta honom ev. känna igen honom.

Finns det några speciella kännetecken på Max som man skulle känna igen honom på? Ärr? Tatueringar e tc?

En vild spekulation är att han gått med i en community/sekt, och för att få det måste en del lämna ifrån sig allt de äger/alla saker.

Därav kanske han skickade hem allting istället, (för att kasta det) också för att han kanske inte tänkt sig att det skulle vara för en längre tid. (han skulle åka hem och ville ha sina saker kvar) Sedan så stannade han kvar för att han trivdes, eller av andra orsaker.

Max är 23, fyller snart 24. Tror att man misstänker att han befinner sig där för att vissa sekter som han kan tänkas ha gått med i finns där.

Vet inte så mycket om kännetecken, det kanske står på någon av efterlysnings-sidorna.

Hans pappa vet säkert mer. Jag är bara någon som har kompisar som känner Max och intresserade mig för fallet. Så det jag vet kan man nog hitta på internet.
Citera
2009-03-29, 23:09
Medlem
avförings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuntyJack
Det verkar inte som familjen åkt ner hit till Australien, men jag kan ju ha fel.
Jo, vad jag hört så har familjen åkt ner vid ett flertal tillfällen.

Det är bra att svenskar som befinner sig i australien får veta om det här så de kan hålla ögonen öppna. Vet att min syster som bor där nere gör det.
Citera
2009-04-03, 11:03
Medlem
Bor också här nere och visst håller man koll nu när man vet om fallet, men frågan är hur stor chansen är att jag skulle känna igen honom även om han stod rakt framför. Har ju trots allt bara sett en bild och en beskrivning.
Citera
2009-04-05, 15:23
Medlem
Cyco Mikos avatar
Fran ett annat forum visserligen daterat ifran 2007!

Lost son !
Hi I´m looking for my son Max Castor Sweden that has been lost somwhere in the world and probaly lives in Indonesia Lombok, Timor.
Max if you read this please contact home.... or anyone that have met Max plese let me know
For information and picture ....google on Max castor missing person

Mr. Castor emailed me that it is possible that his son has been seen in Saigon recently.

Hur gick det med dom sparen?
Fanns det nagra konkreta bevis pa att han har befunnit sig i Indonesien eller Saigon?
Senast redigerad av Cyco Miko 2009-04-05 kl. 15:31.
Citera
2009-05-25, 23:04
Medlem
Max Castor update

Tack ni som bryr er ....

Nu är det drygt 4 år sedan han försvann och det är rätt tomt på ny info.
Efter att har funderat ett tag har jag bestämt mig för att ligga lågt, lever Max vet han ju var familjen finns och villa han ha kontakt så är det upp till honom , han är ju myndig ( med det känns surt att inte veta hans öde och det stör nattsömnen rätt ofta.
Gissningsvid kallar han sig något annan och håller en låg profil, kollade med vårt UD ( som gjort ett mycket bra arbete) vad som händer om han uppmärksammas....Jo då häktas han förmodligen som illegal och de görs en utredning vad han gjort under den tid han varít olovandes i landet. har han skött sig så blir det ett kort straff och hemsändning på egen bekostnad har han haft fuffens för sig kan det bli riktigt illa....

Så jag förstår om han ligger lågt och bannar fader som söker efter honom , passet går ur 2013 ....

Någon undrade om vi varit där ... jovisst den första tanke som dök upp men så kollade jag kartboken och internet och såg att det är stort därnere så chansen att hitta honom på det sätter är mycket liten så det blev ingen resa .

Vad jag tror nu är att han åkte tillbaka österut på Great ocean road , ett par som finns i Sverige anser sig ha sett honom rotande i container i Lorne och en patient till paret anser sig ha sett honom i en husvagnspark några mil därifrån , en lastbilschaffis anser sig ha tagit med honom uppåt till Victoria nordgräns...

Saigonspåret ja i min förtvivaln använde jag ett medium som på något särr lokaliserade Max och kunde peka ut vilket hus han fanns i , vår konsul där undersökte men det fanns inget där ... ett långt skott som jag då tyckte kunde vara värt några kronor

idéen väster om Byron bay ... dels ett annat medium anlitat av det australiensiska paret .. och dels det sätt jag nu änvänder ...går in i resedagboken och söker på resenärer härifrån och som just då är på östkusten och så skriver jag till något halvdussin och undrar om de sett något .... och någon tror sig ha sett Max i Surfers Paradise ... ett gäng som gick ut och åt och så anslöt sig en annan svensk .... oklart... men jag har haft folk där nyligen som frågat runt men utan resultat... men det är väl ett troligt ställe . Du som hade släktingar och åker dit får gärna kolla lite om det finns någon känd svensk som stryker omkring

Sedan har jag kontakt med hans kompisar då och då och har väl förstått att han var trött på Sverige och kanske föräldrarna ... och kanske hade bestämt sig för lämna landet för gott redan när han reste ... ok det är väl ok men som fader hade jag gärna viljat veta vad som hände .... är det någon med goda ideer eller kontakter eller som vet var han är be honom slänga iväg ett mail ! eller vykort att han lever

än en gång tack för att ni bryr er

Rolf Castor castor@telia.com
Citera
2009-05-26, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbiber
Tack ni som bryr er ....
Har ni funderat på att be tidningar och tv-stationer i australien sända ut namn och bild på honom igen?
Ligg på, pressa mer på media.

Kanske ni redan har gjort men det är väl det mest effektivaste sättet att finna en person.

Ett sätt till ni kan göra är att kontakta Quantas som kommer från europa med en massa svenskar, be flygbolaget ge ut information om Max och att de ska hålla ögonen öppna. Också longshot :/

Funderade två sekunder till och tänkte att vad du/ni nära och kära skulle göra är att åka ner till australien, gå från dörr till dörr, butik till butik i alla dessa områden som han har och troligtvis kan befinna sig just nu och dela ut bild på honom och information. Be dom bara hålla ögonen öppna, de får veta att en svensk är efterlyst och saknad.
Bilden läggs i huvet någonstans och skulle de passera Max så tänds en lampa någonstans.
Du vet ju själv hur ryktet sprids, om någon har sett något så går de med ilande fart och det är alltid någon som hör av sig.

Ta kontakt med svenska/australiensiska tv-program som letar upp folk.
Visst, bristfällig information att gå på men det söks, alltid positivt.

Visst är det ett gigantiskt arbete men lätt värt det.
Vet inte exakt vad ni har försökt med än, ger bara mina tankar för stunden.
Senast redigerad av CarlGustav 2009-05-26 kl. 02:18.
Citera
2009-05-26, 21:33
Medlem
Max castor media

Tack för förslagen...

Jo jag har nog gjort allt det där .. Radio och Tv har haft program Polisen där nere har valt honom som typfall och frågat om det var ok att släppa info till typ "försvunnen " program ... Svensk Australienska radion har intervjuat mig över tlefon och sänt ut och de lokala tidningarna har haft artiklar och någon av de med större spridning men nu är nyhetsvärdet för ringa ....

Kollade med Lismore county ( Nimbin)tidningen vad de skulle ha för en annons men de tog och skrev en artikel ...

Sedan har svenska kyrkan haft poster uppe och frälsningsarmens söktjänst har kollat sedan har jag inte kommit på mer ....

Rolf Castor Max fader
Citera
2009-06-16, 12:01
Medlem
media

Tack för tipsen
Max var faktiskt på Australien TV veckan före midsommar som exempel på saknad person dock kort ... lever han så blir han väl ordentligt sur ... Tv fick tilltånd (genom avdelningen för "Cold cases" som frågade oss för flera år sedan ...

så det får väl vara så , han får bli sur

Rolf Castor Max Fader fortfarande bekymrad ...
är det någon som hör eller låt mig veta
Citera
2009-06-17, 00:05
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storbiber
Tack för tipsen
Max var faktiskt på Australien TV veckan före midsommar som exempel på saknad person dock kort ... lever han så blir han väl ordentligt sur ... Tv fick tilltånd (genom avdelningen för "Cold cases" som frågade oss för flera år sedan ...

så det får väl vara så , han får bli sur

Rolf Castor Max Fader fortfarande bekymrad ...
är det någon som hör eller låt mig veta

Förhoppningsvis gör det att han känner sig tvungen att förflytta sig, vilket alltid innebär "risk" för upptäckt.
Citera
2009-06-20, 18:38
Medlem
Jag har befunnit mig i Australien i fem månader nu och har inte sett en enda bild på Max någonstans, förutom den jag själv sett (letat fram) på internet. Inte på tv, inte inne på en polis-station och inte heller på detta nya Missing persons tv-program.

Jag skulle vilja se fler bilder på honom för att verkligen kunna jämföra om det verkligen är honom man eventuellt ser. Bild rakt framifrån t ex, med kortare hår o sv. Ett foto där han inte ler, så man ser ansiktsdragen.

Jag har visat bild på honom till släktingar som kan ha en aning om saker på kusten, (vid Byron Bay-innåt landet) och de säger att han ser ut som en person som kan bo i en av dessa hippie communities. De sa till och med att han ser ut som han skulle passa bra in i Millumbimbi, som är lite av en hippistad. Folk som lever så kallas för faros. (utanför samhället) Och det finns många sådana här kan jag säga.

Communities är hippies som bor och lever på ingenting och de skulle heller inte lämna ut honom för pengar eller annat till polisen, även om de kände till honom och att han var eftersökt. Snarare skulle de bjuda honom på öl och husrum. Bara för att hans bild visas så tror jag således inte att han rör på sig därifrån, snarare tvärtom, han vet att han är trygg där. De som har valt att bo så här, är ju ofta sådana som känner att de passar bättre in att leva så här, långt ute på landet utan jobb och bara på vad man odlar o sv. Att "tjalla in" någon förekommer därav inte. Man anser att han/folk har nog sina skäl, och han verkar också ha en trevlig personlighet, är vänlig och ser bra ut, så då är han säkert välkommen bara därför.

Han har det nog lättare om han har några kunskaper de behöver, det kan ju vara nästan vad som helst. Finns det något Max är speciellt duktig på? Mecka med bilar, husbygge, e tc ??? Då erbjuder han något i utbyte mot husrum och mat, och sådant är ju alltid värdefullt.

Jag tror för att hitta honom måste man nog "infiltrera" dessa communities då de inte skulle ange honom. Om man lyckades hitta större communities och säga att man bara ville honom väl och veta om han hade det bra, kanske det skulle gå vägen. Efter att ha rest längst med kusten i några månader och faktiskt "letat" lite efter honom är jag övertygad om att man kan hitta honom om man letar. Om han är vid liv, vill säga.

Det finns polisstationer i varje liten håla/småstad och bara om man började där tror jag man skulle komma någonvart. Åtminstone tror jag folk skulle veta om han hade varit där på senare tid. Polisen känner också till de flesta hippies/locals i området även om de bara bor i ruckel.

Att hans pass går ut 2013 betyder nog inte mycket för honom, han har nog inga resplaner i alla fall. Och om han skulle åka tillbaka hem skulle han ha behövt få ihop en del pengar, och då är ju frågan varifrån??
Citera
2010-02-02, 11:04
Medlem
Zezzys avatar
Har någon hört något nytt angående Max?
Citera
2010-02-20, 21:10
Medlem
Tyvärr inget har hörts Jag provar att kontakta ungdomar i Au som har konto i resedagboken så där tio i taget för att få många spanande ögon... men än så länge inget .... Hans gamla kompisar tror att han finns kvar i livet och jag har inte givit upp hoppet ... är det nån som hör eller ser ... hör gärna av er ... visst han är myndig och har rullat sin tärning men ovissheten är tung för oss här hemma det är ju strax 5 år sedan han hördes av .....
Max fader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in