2008-12-03, 14:57
Medlem
Stewie_griffins avatar
Avståndet är mer än 5 men mindre än 10 meter.

PCn har DVI utgång x2, men ingen HDMI.

Så ska jag köpa en DVI -> HDMI kabel, eller ett nytt grafikkort med HDMI-stöd. Fördelen blir ju att man slipper dra ljud separat. Nån som har ett tips?
Citera
2008-12-03, 15:02
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin

Så ska jag köpa en DVI -> HDMI kabel, eller ett nytt grafikkort med HDMI-stöd. Fördelen blir ju att man slipper dra ljud separat. Nån som har ett tips?

Vad har du för grafikkort idag?
Citera
2008-12-03, 15:02
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:

Om jag inte missminner mig så om du drar hdmi -> hdmi från datorn så måste du ändå dra separat för ljud.

Hemma själv så kör jag DVI -> HDMI från laptopen och har stripat ihop DVI och ljudkabel fint ihop med varandra.

Det tycker jag är en bra/billigare lösning än att köpa nytt kort.
Citera
2008-12-03, 15:04
Medlem
Stewie_griffins avatar
Har ett GeForce 8800GTS, men brorsan har pajat sitt kort. Så hade ju kunnat göra en snygg deal där
Citera
2008-12-03, 15:05
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Om jag inte missminner mig så om du drar hdmi -> hdmi från datorn så måste du ändå dra separat för ljud.

Hemma själv så kör jag DVI -> HDMI från laptopen och har stripat ihop DVI och ljudkabel fint ihop med varandra.

Det tycker jag är en bra/billigare lösning än att köpa nytt kort.

jag kör hdmi-> hdmi med ljud + bild i en hdmi-kabel. Tänkte om han hade ett kort som jag har där man bara sätter på en liten grej på grafikkortet för att få hdmi-uttag istället för dvi. Slipper således dra två kablar.

EDIT: Okej okej, för vet inte exakt vilka men kort i hd48xx-serien tror jag det är som man får med en adapter till så tror inte det funkar med ditt. Enklast är nog då att köra dvi-hdmi + en ljudkabel.
Citera
2008-12-03, 15:07
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
jag kör hdmi-> hdmi med ljud + bild i en hdmi-kabel. Tänkte om han hade ett kort som jag har där man bara sätter på en liten grej på grafikkortet för att få hdmi-uttag istället för dvi. Slipper således dra två kablar.

Ok, måste jag ändå dra separat ljud så skiter det ju sig. Men kör du hdmi->hdmi från datorn till TV och får med ljud?
Citera
2008-12-03, 15:09
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ok, måste jag ändå dra separat ljud så skiter det ju sig. Men kör du hdmi->hdmi från datorn till TV och får med ljud?

Japp. Med en sånhär:
http://www.pcper.com/images/reviews/581/4850_hdmi.jpg

Så får jag bild+ljud i 1 hdmi-kabel. Inget annat draget till tvn.
Citera
2008-12-03, 15:12
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Japp. Med en sånhär:
http://www.pcper.com/images/reviews/581/4850_hdmi.jpg

Så får jag bild+ljud i 1 hdmi-kabel. Inget annat draget till tvn.

Aight, för sån kan jag teoretiskt använda till mitt. Ser inte varför det inte skulle funka.

Dessutom hittade jag en sån här kabel, som antagligen sitter internet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376201 .
Citera
2008-12-03, 15:17
Medlem
truperts avatar
Citat:
Aight, för sån kan jag teoretiskt använda till mitt. Ser inte varför det inte skulle funka.

Dessutom hittade jag en sån här kabel, som antagligen sitter internet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376201 .

Hittade det här!

Citat:
Ursprungligen postat av wannabeee<br />
Sluta gissa. Även via nvidia-kort går det självklart att skicka ljud via HDMI. Det medföljer utrustning så att man med t. ex ett 8600GT med HDMI-utgång tar ljud från coaxutgång på moderkortet till grafikkortet varvid både ljud och bild går via HDMI.

Så hör med han om hur det ligger till!
Citera
2008-12-03, 18:20
Medlem
fiskfisks avatar
För att fylla i lite här.. Finns det inga grafikkort alls där man kan dra HDMI Dator->TV utan att ha separat ljud?

Har nämligen också ett 8800GTS (2x DVI), som jag funderar på att byta ut. Ett av argumenten för detta är just att jag ska få HDMI och därmed slippa dra en extra ljudkabel till TV:n. Men om detta nu inte går så väntar jag hellre med bytet tills jag verkligen behöver uppgraderingen, spelmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in