2003-08-08, 23:41
Bannlyst
Vad krävs för att vara säker på att få en säker betald doktorandplats i molekylärbiologi, där man får syssla med intressanta självvalda projekt?
Kanske inte rätt plats att fråga fånarna här..?
Citera
2003-08-09, 00:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad som gäller för alla doktorander: var inte överlägset intelligent utan bara en supermedelmåtta som slickar din dito handledare i röven, så fixar det sig. Känner det ruttna systemet. :x
Citera
2003-08-09, 00:36
Bannlyst
Berätta mer.

Berätta mer. :roll: ...
Jo kanske handledaren känner sig hotad om man börjar diskutera saker som han inte själv förstår. Tyvärr kanske det är så att de flesta sk. forskare inte är forskare utav ett brinnande intresse för sin vetenskap utan för att det ger ett arbete, pengar och ganska hög social status.
Citera
2003-08-09, 00:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Ledsen att kanske grusa ditt hopp men -djävligt sant. Sagt i all välmening. :?
Citera
2003-08-10, 09:02
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Doktorera

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar
Vad krävs för att vara säker på att få en säker betald doktorandplats i molekylärbiologi, där man får syssla med intressanta självvalda projekt?
Kanske inte rätt plats att fråga fånarna här..?

Måste nog ställa mig lite frågande till ditt önskemål dock. Jag förstår att det lockar, givetvis, att kunna välja fritt. Men det du frågar är ju i princip var man kan få ett jobb med okej lön där du själv bestämmer vad du ska göra på jobbet. Jag tror att du ställer för höga krav här.

En mer realistisk inställning är nog att prata med handledare som finns på olika universitet för att hitta någon som forskar inom ditt område. Själv har jag planer på att doktorera inom teoretisk fysik och har en ganska god bild av vilka jag kan välja som handledare för att få arbeta med just mitt område. Försök kanske också att hitta en sida på internet där du kan läsa olika forskares artiklar för att se vilka som ofta blir citerade etc för att veta vilka som gör ett bra jobb. Lycka till!

En sista kommentar gällande "...fråga fånarna här..?". Borde nog göra en poll här på forumet så man vet mer om nivån bland de som skriver här. Vilken utbildning de har etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in