Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-03, 11:27
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag har en laptop, Acer Aspirer 3100 (XP Home), som är några år gammal. Sedan igår morse hänger den sig hela tiden och går inte att använda i nuläget. Detta händer:

- När jag kommer in i windows startar allt igång, men datorn hänger sig då jag använder touchpaden eller tangentbordet. Och jag måste starta starta om genom att trycka på startknappen.

- Andra gånger hänger sig allt när texten om vad det finns för hårddisk, cd-rom etc börjar rulla på skärmen. Det kommer bara fram några rader och sedan är det totalt stopp. Eller så kommer alla rader fram, men sedan är det bara det där lilla vita strecket som står och blinkar i evighet.

- Försöker jag gå in i felsäkert läge hänger sig datorn när jag trycker F8 eller när jag scrollar bland startalternativen eller när jag klickar på felsäkert läge.
- Startar felsäkert läge så hänger det sig halvvägs.

- Försöker jag gå in i bios så hänger sig datorn. Kommer jag ändå in i bios så hänger sig datorn direkt jag kommit in.

- Det blir aldrig blåskärm.

SAMMANFATTNING: Oavsett vad jag gör så hänger sig datorn.

Jag har inte haft några större problem med datorn förut. Den mådde bra kvällen innan när jag stängde av den. Det enda problem jag haft tidigare är att datorn hänger sig när jag sätter in ett usb-minne. Jag fick tips här på forumet vad jag kunde göra åt det, men har inte hunnit kolla upp det än.

Jag har nod32 som antivirusprogram. Och använder SuperAntiSpyware samt Malwarebyte’s Anti-Malware regelbundet. Kollade HJ-loggen härom veckan utan problem.

Tar tacksamt emot hjälp och tips. Och vill ni veta mer om datorn är det bara att fråga.
Citera
2008-12-03, 17:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Bränn ut MEMTEST86+ på en CD-skiva som du bootar laptopen från och testa ditt internminne om inte din Acer har inbyggd självtest i bios.
Citera
2008-12-04, 13:43
Medlem
Pratbubblans avatar
Det går inte att köra en skiva pga av alla dessa "hängningar".

Problemet verkar vara relaterat till tangentbordet som inte sitter som det ska. Ska se om det går att laga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in