• 2
  • 3
2009-12-18, 02:16
Medlem
Isnatts avatar
Jag tycker kastrullfritering är bättre än vanliga jävla hemmafritöser som bara blir oljiga och helt omöjliga att göra rena.
Jag har kvar nätkorgen från en gammal fritös och använder mig av en kastrull från ikea. Slår i oljan i kastrullen och låter den stå på värme med stektermometer i tills temperaturen är lagom, då är det bara att köra!
Citera
2009-12-18, 10:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag tycker kastrullfritering är bättre än vanliga jävla hemmafritöser som bara blir oljiga och helt omöjliga att göra rena.
Jag har kvar nätkorgen från en gammal fritös och använder mig av en kastrull från ikea. Slår i oljan i kastrullen och låter den stå på värme med stektermometer i tills temperaturen är lagom, då är det bara att köra!
Ja, så gör jag också. Har också en gammal nätkorg. I många fall föredrar jag dock att köra helt utan korg eftersom denna inte är praktisk i vissa sammanhang (t ex smetfritering och fritering av mindre bitar som gärna fastnar i nätet).

~Paul~
Citera
2009-12-19, 06:18
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det enklaste köttet att testa på är kycklingfilé.

Till två kycklingfiléer gör du så här:
  • pressa en halv citron eller ½ dl vitvin
  • salta med ca ½ tsk salt
  • mal ner lite färsk vitpeppar
  • skär filéerna i 1½ cm stora kuber
  • doppa dem sedan i potatismjöl
  • ta fram en tättslutande plastpåse och häll i marinaden
  • släng i kycklingkuberna därefter
  • sug ut luften med munnen och tillslut påsen
  • låt marinera i minst ½ h

Hetta nu upp oljan tills den känns ganska varm när du har din handflatsrygg ca 3 cm från oljan.

Lägg i kycklingtärningarna. Fritera tills de får en vit och genomskinlig färg. Det brukar ta ca 2 minuter.

Ta upp dem och låt dem svalna. Höj värmen på plattan och använd samma metod som tidigare för att mäta tempen. Men den här gången bör avståndet vara 5.5 cm.

Lägg i kycklingbitarna igen och fritera tills de har en fin gyllene färg.

Servera med t ex thai sweet chilisås och ris.

~Paul~
Man skall alltså doppa kyckligen i potatismjöl innan man lägger den i marinaden, åker den inte av då?
Senast redigerad av kringlarn87 2009-12-19 kl. 06:21.
Citera
2009-12-19, 11:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87
Man skall alltså doppa kyckligen i potatismjöl innan man lägger den i marinaden, åker den inte av då?
Alltså man placerar kycklingkuberna i en smet som bl a består av Maizena.

~Paul~
Citera
2010-01-17, 16:57
Medlem
ICanHass avatar
Tar och bumpar tråden lite...

Tänkte prova att göra sådana här "potato skins" idag (http://www.aftonbladet.se/matvin/article97992.ab), och lär ju då fritera de.
Nu är grejen att jag aldrig friterat något tidigare.
Om jag förstått det rätt ska de först förfriteras på lite lägre temp, typ 120c, sedan få svalna av, och ner i oljan igen på runt 170c.
Frågan är ju dock tiderna.
Hur länge ska jag fritera de båda gångerna? Fem minuter första gången och tre minuter andra?
Det är rätt stora bakpotatisar, men det kommer ju att vara rätt tunna "båtar" så...
Finns det någon generell måttstock?

Tänkte hur som haver köra i en vanlig kastrull, har vart och köpt frityrolja.

Tackar för snabba svar här, då det är klart för fritering om ungefär en timme...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in