2008-12-02, 16:56
Medlem
Hej!

Vad tjänar man som officer i dagsläget? Hur mycket höjs ens lön med om man blir befordrad? Hur blir man befordrad? Har svårt att hitta något av detta. Det enda jag vet hur man blir officer....

Mvh Kalium
Citera
2008-12-02, 17:07
Medlem
1. Det beror på. Men ingångslönerna verkar vara på väg att justeras upp för YOP/OP. Ingångslönen just nu för yop/op ligger ungefär i spannet 18500-22.000 beroende på förband, försvarsgren och lite annat plock. Men jag har i dagarna fått indikationer på att det kan komma att likriktas till vårensanställningar och att ingång då skulle ligga på ca 21.000-22.000 för i princip alla tjänster. Dock så tillämpas individuell lönesättning, så vissa variationer kommer säkerligen att kvarstå.

2&(3). Det beror på vilken nivå du befodras till. Om personalförsörjningssytemet faller ut som är tänkt kommer man i framtiden inte att bli befodrad på samma sätt som nu. Utan graderna kommer med befattningarna. men som det ser ut nu så är en typisk fänrik till löjtnants-höjning på några tusenlappar.
Citera
2008-12-02, 21:01
Bannlyst
För att bli befordrad ska du ha ett par år i firman och ha rekomendationer från förbandet du jobbar på för att kunna utbilda dig till Löjtnat från Fänrik till exempel.

Vad jag vet förhandlar man fram lönen som med alla andra arbeten.
Senast redigerad av wronkan 2008-12-02 kl. 21:11.
Citera
2008-12-02, 21:06
Medlem
pretends avatar
Är det verkligen individuell lönesättning som tillämpas?

Vad är skillnaden i lön mellan specoff och Yoff?
Borde ju ändå vara en viss skillnad då utbildningen skiljer sig väsentligt.
Citera
2008-12-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
För att bli befordrad ska du ha ett par år i firman och ha rekomendationer från förbandet du jobbar på för att kunna utbilda dig till Löjtnat från Fänrik till exempel.

Vad jag vet förhandlar man fram lönen som med alla andra arbeten.
Det är länge sen det fanns ett obligatoriskt utbildningssteg mellan fänrik och löjtnant. Det som gäller idag är att man efter två tjänsteår med godkända tjänstgöringsomdömmen kan befodras, dock är det vanligt med 3 år innan befodran. Dock som jag sa, personalförsörjningssytemet ska ändras och man kommer inte längre att automatiskt befodras efter viss utbildning. Graden kommer att hänga ihop med befattningen.
Citera
2008-12-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretend
Är det verkligen individuell lönesättning som tillämpas?

Vad är skillnaden i lön mellan specoff och Yoff?
Borde ju ändå vara en viss skillnad då utbildningen skiljer sig väsentligt.
Ja, dock så har man väldigt strikta mallar för vad som kan ge högre lön än "grundlönen". Dock har förbanden varit ganska fria att sätta "grundlönen".

Skillnaden är lite svår att säga något om iom att inga Yoff har anställts på ett bra tag. YOP06 anställs till sommaren och kommer att ge en fingervisning. Men som landet ligger idag skiljer det ett par, tre tusenlappar beroende på förband.
Citera
2008-12-02, 21:57
Medlem
koffe82s avatar
Som det redan skrivits så skiljer det sig väldigt mycket beroende på vilket förband och framför allt vilket försvarsgren i börjar inom. Flottan och flyget har generellt mycket högre löner än vad armén har. På mitt förband är ingångslönerna just nu 17.500, och de indikatitioner jag fått just nu är att YOP och SOU som börjar sommaren 09 kommer att få samma ingångslön. Hur sen deras lönestege kommer att skilja sig åt kan jag dock inte svara på.

Löneförhöjning får man genom RALS. Förbanden tilldelas en "summa pengar" för det ändamålet. Där tas olika parametrar in, t.ex har du gjort internationell tjänst under anställning får du 300kr, men du kan bara få det en gång. Det kan också vara så att förbandet vill höja lönerna hos de yngre, och då får de högst i lönehöjning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in