• 2
  • 3
2008-12-27, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qamel
Vem kan säga att du tänker rätt?
På det sätt du resonerar, så kan jag inte säga att du har fel, eftersom det är din egen världsbild som du beskriver. Däremot skulle jag inte alls formulera mej på samma sätt som du.
För det första: Universum är inte oändligt i min bok. Dels av anledningen av dess konstanta expantion. Något som är oändligt kan heller inte bli mätbart större, eftersom du omöjligt kan avgrännsa en omöjlighet och säga "så här stor är den" och därför inte heller har något att jämnföra med. Dels så är antalet partiklar i univerum uträknat att ligga i storleksordningen 10^74.

För det andra: Om tiden skulle vara oändlig, skulle alla tider oxå existera samtidigt. Jag vill inte påstå att du har fel i denna antagelse, jag tilltalas dock inte av den. Tiden må vara en cirkel, i det avseendet håller jag också med dej, men även en cirkel måste börja ritas från en punkt. Således kan jag inte heller kalla tiden oändlig, eftersom den i min mening måste ha en början, och något som kan avgränsas kan heller inte vara oändligt. (Även om vi kommer komma tillbaka till skapelseögonblicket ett oändligt antal gånger och tiden kommer att forgå utan slut)

Slutsatts: Eftersom vi rör oss med ett ändliguniversum, kan det heller inte finnas ett oändligt antal möjliga universa att uppstå. Och således varken har, eller kommer, allt du kan tänka dej hända.... tror inte jag i alla fall... men för att återknyta till min början, vem kan säga vad som är rätt?

tiden är en rörelse i en riktning vi inte kan se eller kontrollera,universums expansion,att alla galaxer rör sig från varandra enligt uttunningsmodellen eller ett icke "big crunch" universum betyder att då måste aven det redan stora avståndet mellan protonen och elektronen öka,dock så är den elektromagnetiska kraften starkare än gravitationen och då borde till slut magnetismen hålla emot expansionen,om sedan sträng teorin stämmer så kan det finnas en mängd faktorer som vi aldrig kan växelverka med men som kan hålla ihop universum.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in